Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pladedistribution - et realistisk projekt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Davs i dygtige Amino'er,

 jeg ligger ind med en drøm og jeg ved man skal følge sine drømme. Jeg hører meget musik og jeg bruger meget tid på at finde ny musik. Nu ligger landet sådan at meget af den musik jeg virkelig synes er fed ikk kan købes i Danmark og ofter ikke i vesteuropa.

Nu ville det jo være smart, hvis jeg distribuerede musikken. Men hvad kræver det? Er det et realistisk projekt?

 Gi mig jeres input og ideer...

 Tak skal i have i forvejen :)

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars,

Nu er jeg ikke den store iværksætter. Endnu!
Men jeg kender meget til musik og anskaffelse.

Din tanke er rigtig god. Tror de fleste, der dyrker musik på et højre plan, har haft samme idé.
Men der er desværre ikke meget indtægt i det. Og arbejdet er ofte mere en passion end en profession.

Musik fra det meste af verden, kan i dag skaffes i eller til Danmark.
Eks. tilbyder www.imusic.dk over 1.3 millioner medier. Og ellers er der liebhaver butikker, som Beat Pop i Gothersgade, København.
Selv GUF butikkerne skaffer næsten alt.
De har flere gange skaffet Japaner "kopier" af lp'er, der aldrig er kommet på cd.
Helt lovligt.

Hvordan det helt præcist skal gøres, i relation til at starte virksomhed, det ved jeg ikke.
Men du skal skaffe kontakter til producenterne og sikre dig at du kan købe hos dem.
De vælger i stigende grad, at benytte store etableret firmaer, bla. pga. økonomisk sikkerhed, men også salgstal.
Du kan måske sælge 10-15 stykker i Danmark, hvorimod de måske sælger 1000-1500 stykker.

Gør det kun hvis du brænder for det, har tiden til det og ikke forventer at tjene noget på det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig... selvfølgelig skulle der være nogle aftaler på plads i forvejen med nogle butikker, så man spredte musikken ud over hele landet.

Men hvordan ser det ud med finansiering? Som distributør er man vel ansvarlig for marketing i den region man sælger.

Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hvis du nu finder fed musik der ikke findes i DK som du kan importere - kan du evt. høre om du kan få ene-importør aftale med det lille pladeselskab også hvis nogle skulle blive en sucess og så står du så med en rigtig god aftale på hånden og alle musik mellemmænd skal så købe igennem dig for præcis dét band eller firma.

Supply Chain blæksprutte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lige min tankegang...

så alt i alt et realistisk projekt - vis man finder et hit og ellers er det bare for passionens skyld

 Hvad med KODA og andre organisationer? Nogen der har erfaring med det?

Fra Kalundborg
Tilmeldt 14. May 05
Indlæg ialt: 539
Fra  HosKejser Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

 Jeg kender kun til KODA via online streaming - men i princippet er de jo gode og til for musikernes skyld.. men i sidste ende er de nogle banditter og har verdens højeste afgifter som er helt urealistiske - hvis set på verdensplan. Også derfor du ikke ser online radiostationer fra DK som har en nogenlunde forretning eller gevaldigt underskud.

Men ring til dem - de er til at snakke med og de hjælper gerne med de spørgsmål du har og sender info ud. 

Supply Chain blæksprutte

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvor meget hjælp yder de for prisen? Vel da advokatshjælp osv?

Tilmeldt 2. Nov 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er såmænd ikke urealistisk, og der kan sagtens være gode penge i det.

Det første du skal have på plads er at finde nogen leverandører.

 Stort set hele verden musikbrance mødes  til MIDEM messen i Cannes hvert år til januar. Der har du mulighed for at møde tusindvis af pladeproducenter fra al verdens lande.

 Et andet sted du kan/bør besøge er SXSW i texas hvor du især får fat i den amerikanske pladeindustri.

 I danmark er der et samarbejde omkring musikeksport som organiseres af en af kulturministeriets institutioner, jeg har glemt hvad den hedder, men du kan kontakte Mikael Højris, Musikkonsulent på dansk Musiker forbund. Han ved det.

Du behøver ikke at have aftaler med musikforretningerne på forhånd (og du kan sikkert heller ikke få det før de ved hvad du kommer med), men det er en god ide at have en aftale med et distributionsselskab som f.eks. GDC eller ENS om distribution inden du går igang.

 Når de to ting er på plads så står og falder det hele på dit salgstalent.

Det har i øvrigt intet med KODA at gøre

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)