Hej Karsten,
Som udgangspunkt synes jeg, at det er vigtigt, at man tester hurtigt og billigt. Det er de primære krav, jeg bruger, når jeg designer tests. Tests kan designes på mange måder. Der er det godt med lidt kreativitet
. Det, der har været mit eget problem (og et problem for andre iværksættere, jeg kender) er, jeg kan finde på at vente for længe med at teste en idé af på andre. Jeg nyder, at "nørde" med en idé uden at skulle høre på andres "dumme" kommentarer. Men det er dumt og dyrt. Vi ved det alle sammen. Men alligevel er vi mange, der af og til falder i. Måske har du et bud på, hvorfor det er sådan??
Du spørger til konkrete tests, jeg laver lige nu. I september 2013 startede jeg WILDTOYS. Den korte version af ideen var "at sælge legetøj på nettet, som far selv vil lege med". Jeg startede med at teste selve ideen ved at fortælle om den til 12 personer og notere mig deres feedback. Derefter modificerede jeg ideen og lavede 3 slides, som jeg præsenterede for 9 andre personer. Med afsæt i deres feedback lavede jeg en demo-webshop (mane firmaer tilbyder dette gratis) med fiktive produkter, som igen blev testet.
Under hele forløbet har jeg beskrevet min forretningsmodel via Business Model Canvas Modelllen, som er en model på en side, der beskriver, hvordan din forretning skaber værdi. Jeg er nu ved version 8. Lige nu er jeg ved at fastlægge, hvilket kundesegment, der er mest attraktivt for denne forretningsidé. Der er flere mulige kundesegmenter, jeg kan fokusere på. Det åbenlyse er drengerøve i alderen 18-25 år uden børn. Men der er også fædre med børn. Testforløbet har overrasket mig ved, at flere kvinder har sagt, at "kvinder med drengebørn", mangler noget vildt legetøj. Så det er også en potentiel målgruppe.
Jeg tester nu med en "rigtig" shop og "rigtige" kunder. Og der tegner sig et billede af det mest attraktive kundesegment. En forretning på nettet giver rigtig mange testmuligheder bl.a. med brug af analyseværktøjer som Google Analytics. Det næste, jeg skal lave, er en såkaldt "tænke højt test" af hele mit site. Den går ud på, at en person uden forhåndskendskab til WILDTOYS prøver shoppen af, mens jeg stiler en række spørgsmål vedr., det personen tænker under vejs. Hvis man er interesseret i at hjælpe som testperson, må man meget gerne kontakte mig.
Som du kan se, skal testen designes til den forretning, man har med afsæt i det sted, man er i udviklingen. En udfordring, jeg har med WILDTOYS er, at jeg som den første i Danmark har fået tilladelse til at sælge modelraketter (se evt. heftige videoer i shoppen). Umiddelbart er det jo fantastisk. Men det gør også, at testpersonerne har haft svært ved at forholde sig til dette produkt. Her har det været nødvendigt at lade dem se, røre og afprøve raketter.
Nå det blev lidt langt Karsten. Jeg lader mig nemt rive med, som I kan se. 
Mange gode hilsner
Dan
wildtoys@hotmail.com