Hvad så med systembeskrivelser?
Denne pasus har altid undret mig, og jeg tænker at den må stamme fra en tid hvor virksomheder selv udviklede deres regnskabssystemer.
I dag har langt de fleste store virksomheder en eller anden form for standardløsning (dog med tilpasninger), og der kan jeg love for at der ikke bliver udleveret en systembeskrivelse fra leverandøren (f.eks. Microsoft), og jeg har heller aldrig set nogen selv udarbejde den efterfølgende.
Jeg har arbejdet med implementering af ERP systemer i 20 år og hos nogle af Danmarks største virksomheder, og ofte er selv tilretningerne til systemet helt udokumenterede (bortset fra selve sourcekoden....). Dog har nogle få, der er omfattet af Sarbannes-Ocxley rimelig styr på det.
En ting som de færreste ved, også revisorer, er at selv i de allerdyreste og store løsninger, kan enhver programmør eller systemadministrator uden hindringer rette i alle data, også bogførte finansposteringer... Og dette kan ske uden at det bagefter kan se hvad der er rettet, eller hvem der har gjort det.
Dette kan ikke lade sig gøre i online systemerne og de er derfor i princippet meget mere "sporbarhedssikrede" end et lokalt system, hvor alting er opbevaret i en database som x antal medarbejdere har password til...
Med hensyn til at bruge et udenlandsk systemer er der ingen problemer i det, bare der tages jævnlig backup af alle data (posteringer og bilag) til lokal opbevaring.
En sidste krølle for at komme lidt omkring mange af de myter der florerer omkring online systemerne, er frygten for "hvem der kigger med?".
Dette er for mig at se irrelevant i forhold til online/lokalt system, for hvis en virksomhed har et lokalt system, men betjener sig af online backup til skyen (fra Dropbox til meget avancerede enterprise løsninger) er det jo præcist den samme problemstilling.
At en online-udbyder i teorien kan se finansposteringer er næppe en trussel, og tro mig, hvis en fjendtligsindet vil have adgang til data, er det tusind gange nemmere at få fat i passwordet, eller bryde ind i virksomheden og snuppe databasen (fra et lokalt regnsskabssystem) som altid er meget mindre beskyttet i den enkelte virksomhed end i et datacenter hos en online regnskabsudbyder.