Hejsa med-aminoer lidt sent på aftenen men håber i kan komme med nogen input. Jeg skal starte mit eget firma op og sidder og tænker på om et firma navn betyder noget for kunderne altså om det noget hvor man kan tænke ej, det lyder sku uprofessionelt, eller i den stil. jeg opfinder ikke den dybe tallerken da jeg opretter et vinduespudser firma har leget med tanken i lang tid og gjort alt klar over de sidse 6 mdr. (redskaber, marketing osv.) men tænker alligevel stadig om navnet har så stor betydning. det navn jeg har mest i hovedet er Jacobs Polerings Service, det anderledes end mange andre poleringsfirmaer som typisk hedder i stil med JD Polering, men lyder det professionelt med Jacobs Polerings Service ? eller skal jeg gå efter mere traditionelt som JD Polering eller Dalgaard Polering ? kom med jeres input og gode ideer vil sætte meget pris på det. mvh Jacob |
Et firmanavn betyder meget. Rigtig meget. Firmanavne er ofte en af de fire typer nedenunder:
1. Det kreative - Et navn som ikke nødvendigvis beskriver hvad man laver, men lyder godt, ser godt ud. Fx. Google, Apple, Nike, osv.
2. Det beskrivende - Beskriver hvad man laver.
3. Navnet - Hvor man bruger hele, eller dele af sit navn, eller en sammensætning af forskellige navne. George Jensen, Geogrio Armani, Hugo Boss.
4. Navn + beskrivelse - En sammensætning af et navn samt beskrivelse af ens fag. Jensens's Bøfhus, [Navn] Malerfirma, Fornavn+Efternavn Advokatfirma.
Hvilken skal man så vælge?
Det man selv synes bedst om. Dog kan det være smart at kigge på hvad andre på markedet gør, da det giver en institutionaliserende effekt, og giver dig fra start en form for social legitimitet. Men på den anden side, så er det ofte "federe", at man har et navn som skiller sig mere ud, er mere unikt, den kreative vej.