Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny konto i balancen - 'Skattekontoen'

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

jeg har tænkt mig at oprette en ny passivkonto hos mine klienter. 'Skattekontoen'.

De 'gamle' konti som skyldig A-Skat, Amb og moms giver vel ikke nogen mening mere. Skat udligner alligevel det ældste udestående først.

Jeg vil naturligvis holde styr på saldoen på kontoen, så den til en hver tid kan specificeres.

Er der nogen holdninger til dette?

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24

Selv vil jeg anbefale at man opretholder de gamle konti, da jeg synes det må være relevant for den enkelte regnskabsbruger fortsat at kunne se de enkelte gældsposter . Det giver samtidigt et bedre billede af hvordan gælden er opstået.

Skattekontoen giver jo ingen problemer, hvis ellers man sørger for betale til tiden. Det er først hvis betalingerne sejler at skattekontoen kan føre til merarbejde i form af efterposteringer.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:33

Hej 

Jeg kan godt se idéen i, at oprette Skattekontoen som en passivkonto og afstemme som en bankbeholdning.

Jeg vil dog også bibeholde den nuværende opdeling af moms, A-skat og selskabsskat, og afstemme disse til Skattekontoen.

Afstemning af Skattekontoen er relativ enkel, idet SKAT netop har gjort det muligt at downloade Skattekontoen i en excel-fil. (Godt tænkt fra SKAT's side).

Tonny

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 10:37

Hej Henrik,

Henrik Koudahl:
Selv vil jeg anbefale at man opretholder de gamle konti, da jeg synes det må være relevant for den enkelte regnskabsbruger fortsat at kunne se de enkelte gældsposter . Det giver samtidigt et bedre billede af hvordan gælden er opstået.

Jeg vil jo netop sørge for at specificere Skattekontoen, så denne specifikation vil fremgå. Jeg mener dog, at det for mine klienter er mest formålstjenstlig at vise den samlet gæld. A-skat blive eksempelvis typisk indbetalt at et lønbureau, men denne indbetaling kan meget vel gå til dækning af en gammel saldo af gebyrer, renter eller moms.

Henrik Koudahl:
Skattekontoen giver jo ingen problemer, hvis ellers man sørger for betale til tiden. Det er først hvis betalingerne sejler at skattekontoen kan føre til merarbejde i form af efterposeringer.

Enig! - Men når man nu som jeg har mangle klienter, som er små virksomheder og selskaber, så er det desværre tit, at netop dette sejler. Det er næsten hver gang, at jeg overtager en ny kunde, så har de en forfalden saldo på Skattekontoen. Dette gælder selv kunder, som jeg overtager fra registrerede revisorer.

Jeg overveje faktisk også, at jeg ved hver momsindberetning vil sige til klienten, at

'nu har jeg indberettet din moms. Du skal indbetale kr. xx. Beløbet består af skyldig moms kr. xx og forfalden saldo på skattekontoen xx.'

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:44

Tonny Skov Pedersen:
Jeg vil dog også bibeholde den nuværende opdeling af moms, A-skat og selskabsskat, og afstemme disse til Skattekontoen.
enig - det må være godt forsat at kunne se disse poster direkte i regnskabet.

Personligt for de selskaber jeg har med at gøre, har jeg valgt at sætte skattekonto ind/ud til et flot rundt NUL og dermed har jeg slet ikke bekymringen med at bogføre den - men jo erkendt - besværet hvis moms er 98 kr - med at indbetale/få retur

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:53

Cookie - John Hannover:

Det giver bare ikke mening længere.

Du skylder ikke længere x kr. i skat og x kr.i moms, men simpelt hen 2x til skat.

Når I opstiller et regnskab summerer I så skyldig A-skat og skyldig moms med mere?

Mvh

Stig

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SWcotspain:

Cookie - John Hannover:

Det giver bare ikke mening længere.

Du skylder ikke længere x kr. i skat og x kr.i moms, men simpelt hen 2x til skat.

Når I opstiller et regnskab summerer I så skyldig A-skat og skyldig moms med mere?

Mvh

Stig

Hmmm... ikke enig, idet du stadig skylder såvel A-skat som moms. At skat vælger at sammenlægge det på en "opkrævningskonto" ændrer ikke ved det faktum.

Ja, såvel skyldig A-skat og moms summeres og specificeres i årsregnskabet.

Tonny

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:34

Tonny Skov Pedersen:

Hmmm... ikke enig, idet du stadig skylder såvel A-skat som moms. At skat vælger at sammenlægge det på en "opkrævningskonto" ændrer ikke ved det faktum.

Såfremt en virksomhed/selskab har et skyldigt beløb til SKAT, så skelnes der vel ikke længere til hvor gælden stammer fra set ud fra SKATs synsvinkel. Bør dette så ikke fremgå af regnskabet i samme gruppe?

Jeg har endnu ikke set et regnskab hvor man summerer eksempelvis A-skat og moms i samme gruppe.

Tommy - jeg har stor respekt for dig igennem dine indlæg her på Amino og jeg mener ikke, at vi grundlæggende er uenige, men jeg ønsker bare at skabe lidt debat omkring dette.

Stop mig endelig, hvis det er noget vrøvl.

Mvh

Stig

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:38

SWcotspain:

Tonny Skov Pedersen:

Såfremt en virksomhed/selskab har et skyldigt beløb til SKAT, så skelnes der vel ikke længere til hvor gælden stammer fra set ud fra SKATs synsvinkel. Bør dette så ikke fremgå af regnskabet i samme gruppe?

Jeg har endnu ikke set et regnskab hvor man summerer eksempelvis A-skat og moms i samme gruppe.

Tommy - jeg har stor respekt for dig igennem dine indlæg her på Amino og jeg mener ikke, at vi grundlæggende er uenige, men jeg ønsker bare at skabe lidt debat omkring dette.

Stop mig endelig, hvis det er noget vrøvl.

Mvh

Stig

Hej Stig

Som jeg skrev i første indlæg, så forstår jeg udmærket din pointe.

Jeg har da også haft tanken om en afstemningskonto, ligesom en bankafstemning.

Jeg har så valgt at bibeholde den normale rapportering i såvel bogføring som årsregnskaberne, men downloader skattekontoen (Dette sker automatisk som en excel-fil), som jeg så afstemmer til de forskellige poster, eks. moms, A-skat, selskabsskat m.fl. ligesom eventuel rentetilskrivning kan bogføres løbende.

Du har iøvrigt helt ret, at der regnskabsmæssigt er forskel på skyldig A-skat, moms og selskabsskat, så en sammenblanding i årsregnskabet er ikke holdbar, som jeg opfatter det.

Tonny

Tilmeldt 12. Mar 13
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 21:45

Hej Tonny,

tak for dit svar.

Jeg tror ikke at jeg vil koge mere suppe på dette.

Jeg dog stille større krav til nuværende og fremtidige klienter om at vi får styr på skatte kontoen.

Måske lige et sidste spørgsmål - hvad gør du med renter og gebyrer tilskrevet skattekontoen men ikke betalt? Øvrig gæld?

Mvh

Stig

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)