Hej, Jeg sidder og laver et budget og jeg er kommet til et vejbump som jeg godt kunne bruge noget hjælp til. Slidtage eller afskrivning af udstyr, hvordan skal det bogføres, er det slidtage pr time eller hvad ville være mest optimalt? Jeg er fotograf og har derfor meget slidtage på udstyr når jeg er på opgave. Og hvordan regner man det ud rent prismæssigt? Skal man selv angive en pris, eller ligger det fast et sted hvor meget slidtage der er på kamera udstyr? |
Man kan afskrive på udstyr på mange forskellige måder, det skal dog ske løbende og være konsekvent. Den absolut mest benyttede metode er lineær afskrivning. Hvor du vurdere på aktivets levetid og en eventuel scrapværdi. Jeg vil tro at kameraudstyr vil skulle afskrives over 3-5 år, med en scrapværdi på 0. Det vil sige at kameraet ikke har nogen værdi ved periodens udløb. Hvis du afskriver over 5 år, så skal du tage 1/5 af prisen på kameraet og have dette som en omkostning under afskrivninger. På aktiv siden, da er dit kamera så 1/5 mindre værd. Dette gør du i 5 år, indtil at der ikke står nogen værdi i aktiverne mere.