Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan en enkeltmandsvirksomhed investere i andre firmaer og trække det fra?

Side 5 ud af 6 (60 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er flot John, jeg tror desværre det er dig der har misset lidt i denne tråd. Og ret meget af det jeg skriver, for du kommer jo tydeligvis ikke videre, end din egen lille verden.

Og til tider måske også lidt teori, med lad det nu ligge.

Du kan tro hvad du vil om mig, det er jo dit valg.

Jeg vil dig istedet anbefale trådstarter at spørge en revisor til råds, så vil han få den bedste rådgivning.

Da hverken du eller jeg er revisorer, af profession.

Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:45

Cookie - John Hannover:
Nu er det ikke investering af et større beløb som trådstarter lægger op til, det er at finde en måde, selskabsform eller andet hvor der ikke betales topskat.

Hahaha, det er FULDSTÆNDIG forkert. Beklager, men aner ikke hvor du har det fra?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52

DannyMcCoy:

Jeg har nogle penge som jeg ønsker at investere i folk/ideer/firmaer/apps. Jeg har været meget i tvivl om hvordan jeg gør dette på en måde hvor jeg kan trække tab fra.. og selvfølgelig beskatte profit.

Min fornemmelse er pt. at siden dette kun er et hobby projekt, bliver der ikke oprettet et holdingselskab.

Derfor lyder den eneste mulige løsning for mig at jeg slet ikke opretter en virksomhed, men som privatperson går ind og køber en anpart af små virksomheder. Det overskud jeg modtager for mine projekter, beskatter jeg via rubrik 221 (Overskud af selvstændig virksomhed)

Spørgsmålet er så om jeg kan skrive et tab i rubrik 435 (Underskud af selvstændig virksomhed), hvis et eller flere projekter ikke klarer den?

Ja det er en mulighed men så får du jo topskat - er du OK med det som du skriver, så skal du ikke rode mere, for hvis du bliver ved med at tjene så meget, så kommer det på et tidspunkt til at koste topskat i alle fald og betyder det måske ikke det store.

Tag dog i alle helt konkret og brug nogle penge på en revisor til konkret rådgivning ud fra dine tal og planer. 

Der er nemlig stor forskel på, om du giver micro lån - du må godt låne ud - mod rente og risiko for at tabe pengene - eller om du investerer og får en ejerandel i det du investerer i = køber anparter i disse projekter. Du må godt låne ud som personlig virksomhed - bare ikke eje aktier

Lån som du taber, vil du normalt ikke kunne trække fra hvis de gives af dig som personhttp://www.erhvervs-consult.dk/ - Det tror jeg vil forudsætte, at du opretter dem som et konvertibelt lån = du kan kræve anparter for lånene som gives til et selskab. Her kan du trække tabet fra i tab på aktieindkomst (stadigt ikke rubrik 435) - fordi det ses som tab på de anparter du kan konvertere til. Alm lån er bare tabt - så pas på med det.

I en personlig virksomhed virker det som om der er mulighed for at trække tab givet som lån fra og i så fald rubrik 435- men check 

Investerer du ved at købe anparter i projekter i stedet for lån, så vil tab på disse anparter være tab på aktieindkomst på din personlige selvangivelse hvis du vælger som du nu vil, at forsætte som person bare.

Du kunne godt overveje selskab stadigt synes jeg for via udbytte at kunne løfte topskattegrænsen med ca 100.000 hvis du er gift (og ellers det halve), også fordi du der kun betaler 24,5% i selskabsskat så længe du ikke hæver løn (og dette uanset du bare har ET selskab eller også har holding = samme 24,4% selskabskat samlet) og derved har flere midler at investere i apps o.l. for - end hvis du betaler topskat og investerer personligt

kom bare igen hvis noget er uklart, men slut så med en gennemgang hos ex Tonny http://www.erhvervs-consult.dk/ hvor du kan få den præcise rådgivning du har brug for.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:58

DannyMcCoy:
aner ikke hvor du har det fra?
troede faktisk det var årsagen til hele halløjet med drift og holding - men du har i foregående fået endnu svar på hvordan du kan give lån eller indskud i virksomheder - uden at tage hensyn til topskat som jeg forstod du var OK med at skulle betale - Jeg tog bare den problematik med  da topskat - eller for den sags skyld personlig skat af pengene  - for det betyder jo du har mindre at investere for end hvis du har et selskab med betalt selskabsskat - med eller uden holding. Der for måske et selskab ind?

som sagt i foregående-  du har færre penge at investere for efter personlig skat (evt med topskat selv om du skriver den kan du leve med) og lån har du ikke skattefradrag for - det har du for konvertible lån  - fradrag i aktieindkomst og for tab på anparter hvis du køber sådanne - også fradrag på aktieindkomst

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01

Jakob:
Jeg vil dig istedet anbefale trådstarter at spørge en revisor til råds, så vil han få den bedste rådgivning.

DET er vi enig om, men kunne vi ikke trods alt også blive enige om, at skatten er 24,5% uanset om trådstarter driver ET selskab eller et selskab + holding - der spares ikke en råd øre for der SKAL være betalt 24,% skat af pengene inden de "skattefrit" kan føres op i holding. Kunne vi være enige om det, så ville ting være en del klarere for folk der læser i fremtiden Big Smile Kunne jeg lokke dig til at være enig eller uening i det?

Totalt enig i at trådstarter skal optimere skat - væk fra topskat og MÅSKE også personlig skat af det han vil investere i virksomheder - og til at ha mest muligt frit til at investere i det han vil -  ved at tale med revisor

venligst

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:08

Der er intet til hindrer for at lave en enkeltmandsvirksomhed som udlåner penge til projekter mod en andel af overskud. Efter at reglerne blev lavet om i 2010 (mener jeg) er der også fradragsret for et tab på dine fordringer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18

Henrik Koudahl:
Der er intet til hindrer for at lave en enkeltmandsvirksomhed som udlåner penge til projekter mod en andel af overskud. Efter at reglerne blev lavet om i 2010 (mener jeg) er der også fradragsret for et tab på dine fordringer.
har jeg også skrevet - det er kun aktier man ikke må eje som jeg også forstår Tonny? men - det med at man i enkeltmandsvirksomhed har fradrag for tab på et lån siden 2010 er jo super - kunne du checke § for det kunne mange investorer vel bruge?

Ville privatpersoner (ikke personlig virksomhed) som lånte penge ud til en virksomhed, også ha personligt fradrag for tab på sådan et lån efter 2010 ændringen?

Hvis en privat person i stedet for lån indskød 100.000 kr i en virksomhed - mod f.eks. at få royalty af et projekt eller del af et overskud - ville en privat person også med den ændring i 2010 kunne fratrække de 100.000 kr hvis et projekt faldt til jorden og investeringen helt tabt?

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:33

Kursgevinstlovens paragraf 14 - gælder også personer (undtaget ved "familielån" ).

Hvis du med indskyde mener at stille kapital til rådighed mod eksempelvis en del af et overskud så vil det også være omfattet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41

Henrik Koudahl:
Hvis du med indskyde mener at stille kapital til rådighed mod eksempelvis en del af et overskud så vil det også være omfattet.
spændende.

Inden for ex film og kunst, ses ofte en privatinvestor, som f.eks. investerer, indskyder 200.000 kr kontant - Han typisk i tilbagebetaling ved at han får sine 200.000 kr når filmen når en indtægt på ialt 3 mio. Så får han sine 200.000 retur + 5% af overskud over de f.eks 3 mio

HVIS FILMEN FLOPPER så får privat investor 0 kroner tilbage - han lå for langt ned af betalingsrække følgen = alt tabt 

Vil du mene en sådan privat investor bør kunne få fradrag for tabet af de 200.000 kr i det eksempel - Der er ikke konkurs bag - blot at indtjeningen aldrig nåede et niveau - hvor der blev penge UD - filmen tages af lærredet og dermed slut - dette vil kunne påvises.

venligst john H

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 02:30

Cookie - John Hannover:

Jakob:

DET er vi enig om, men kunne vi ikke trods alt også blive enige om, at skatten er 24,5% uanset om trådstarter driver ET selskab eller et selskab + holding - der spares ikke en råd øre for der SKAL være betalt 24,% skat af pengene inden de "skattefrit" kan føres op i holding. Kunne vi være enige om det, så ville ting være en del klarere for folk der læser i fremtiden Big Smile Kunne jeg lokke dig til at være enig eller uening i det?

Totalt enig i at trådstarter skal optimere skat - væk fra topskat og MÅSKE også personlig skat af det han vil investere i virksomheder - og til at ha mest muligt frit til at investere i det han vil -  ved at tale med revisor

venligst

Det var da rart at vi kunne blive enige om noget John ;) Egentlig har jeg ikke forsøgt at anfægte, at skatten er 24%, og jo jeg er da enig med dig i at der for trådsstarteren ikke vil være en fordel i at starte Holding+ driftselskab, for så vil der ikke være nogen skatteoptimering, blot udgifter til administration. så her er jeg helt enig med dig.

For at uddybe det jeg har forsøgt at forklare, så ligger jeg op til at trådstarteren skal lave et Holding, og da trådsstarteren ønsker at investerer penge i andre selskaber/virksomheder. Dvs han ønsker ikke at starte sit eget driftselskab, men at købe eksempelvis 20% af anparterne i et ApS, og da dette selskab allerede eksisterer, og som udgangspunkt køre med overskud, så skal dette selskab jo betale sin skat. Grunden til jeg ser bort fra denne skat, er at trådstarteren jo er en investor, og interesserer sig for det udbytte der kommer herfra, og det kommer jo ved at udlodde x kr af egenkapitalen, som jo er opstået ved bl.a. optjent overskud i selskabet efter skat. Men trådsstarter har jo egentlig ikke været aktiv i at optjene dette overskud, ihvertfald ikke som jeg forstår det i denne tråd. I bund og grund lidt samme tanke som hvis du f.eks. har en aktie i en børs noteret bank, her er det udbytte der er interessant for investor.

Der hvor trådstarteren nu opnår en skatte besparelse i værste tilfælde en skatteudskydelse, ligger så i at han kan modtage skattefrie udbytter i sit Holding fra sin investering hvis ejer andelen er stor nok (kan ikke huske om det er 10 eller 20%, der skal ejes), han kan så ved at udlodde udbytte fra sit Holding, optimere skatten ved kun at hæve de 96.000 (jeg antager han er gift i dette eksempel, ellers er det det halve), og betale den lave skat på 24%. Så længe hans investering ikke kan give udbytte større end dette, ja så er der jo ingen grund til Holding, da skatten vil blive det samme, men skulle han gå hen og modtage udbytter det ene år, der er dobbelt så stor dvs 192.000, så skal der betales 24% af de første 96.600 og 42% af de sidste 96.600. I andet år modtager han så udbytte på kr 0, og kan derfor ikke udlodde noget til sig selv (her var de ejet privat). Havde han optimerer skatten i Holding, så havde han hævet 96.600 det første år og det andet år igen 96.600, hvorved han havde sparet den dyre skat på 42%. Altså forskellen imellem 42-24=18%. Altså en skattebesparelse.

Mit forsøg var at give trådsstarteren nogle tanker, og ikke en løsning, for det kræver væsentlig mere indsigt i hvad han faktisk ønsker at gøre, og hvad summerne er, for hans investeringer, og ikke mindst hvad han forventet at tjene på sine investeringer.

Jeg håber at ovenstående klargør lidt bedre hvad mine tanker var. Samt at vi kan snakke ordentlig sammen fremover, og ikke anfægte hinandens person men istedet får saglige debatter, hvor vi debattere problemstillingen hvilket alle vil få mest muligt ud af herinde. Samt give en væsentlig bedre tone og lyst til fortsat at være en del af dette fantastiske miljø.

Side 5 ud af 6 (60 indlæg)