Jeg vil dig istedet anbefale trådstarter at spørge en revisor til råds, så vil han få den bedste rådgivning.
DET er vi enig om, men kunne vi ikke trods alt også blive enige om, at skatten er 24,5% uanset om trådstarter driver ET selskab eller et selskab + holding - der spares ikke en råd øre for der SKAL være betalt 24,% skat af pengene inden de "skattefrit" kan føres op i holding. Kunne vi være enige om det, så ville ting være en del klarere for folk der læser i fremtiden
Kunne jeg lokke dig til at være enig eller uening i det?
Totalt enig i at trådstarter skal optimere skat - væk fra topskat og MÅSKE også personlig skat af det han vil investere i virksomheder - og til at ha mest muligt frit til at investere i det han vil - ved at tale med revisor
venligst
Det var da rart at vi kunne blive enige om noget John ;) Egentlig har jeg ikke forsøgt at anfægte, at skatten er 24%, og jo jeg er da enig med dig i at der for trådsstarteren ikke vil være en fordel i at starte Holding+ driftselskab, for så vil der ikke være nogen skatteoptimering, blot udgifter til administration. så her er jeg helt enig med dig.
For at uddybe det jeg har forsøgt at forklare, så ligger jeg op til at trådstarteren skal lave et Holding, og da trådsstarteren ønsker at investerer penge i andre selskaber/virksomheder. Dvs han ønsker ikke at starte sit eget driftselskab, men at købe eksempelvis 20% af anparterne i et ApS, og da dette selskab allerede eksisterer, og som udgangspunkt køre med overskud, så skal dette selskab jo betale sin skat. Grunden til jeg ser bort fra denne skat, er at trådstarteren jo er en investor, og interesserer sig for det udbytte der kommer herfra, og det kommer jo ved at udlodde x kr af egenkapitalen, som jo er opstået ved bl.a. optjent overskud i selskabet efter skat. Men trådsstarter har jo egentlig ikke været aktiv i at optjene dette overskud, ihvertfald ikke som jeg forstår det i denne tråd. I bund og grund lidt samme tanke som hvis du f.eks. har en aktie i en børs noteret bank, her er det udbytte der er interessant for investor.
Der hvor trådstarteren nu opnår en skatte besparelse i værste tilfælde en skatteudskydelse, ligger så i at han kan modtage skattefrie udbytter i sit Holding fra sin investering hvis ejer andelen er stor nok (kan ikke huske om det er 10 eller 20%, der skal ejes), han kan så ved at udlodde udbytte fra sit Holding, optimere skatten ved kun at hæve de 96.000 (jeg antager han er gift i dette eksempel, ellers er det det halve), og betale den lave skat på 24%. Så længe hans investering ikke kan give udbytte større end dette, ja så er der jo ingen grund til Holding, da skatten vil blive det samme, men skulle han gå hen og modtage udbytter det ene år, der er dobbelt så stor dvs 192.000, så skal der betales 24% af de første 96.600 og 42% af de sidste 96.600. I andet år modtager han så udbytte på kr 0, og kan derfor ikke udlodde noget til sig selv (her var de ejet privat). Havde han optimerer skatten i Holding, så havde han hævet 96.600 det første år og det andet år igen 96.600, hvorved han havde sparet den dyre skat på 42%. Altså forskellen imellem 42-24=18%. Altså en skattebesparelse.
Mit forsøg var at give trådsstarteren nogle tanker, og ikke en løsning, for det kræver væsentlig mere indsigt i hvad han faktisk ønsker at gøre, og hvad summerne er, for hans investeringer, og ikke mindst hvad han forventet at tjene på sine investeringer.
Jeg håber at ovenstående klargør lidt bedre hvad mine tanker var. Samt at vi kan snakke ordentlig sammen fremover, og ikke anfægte hinandens person men istedet får saglige debatter, hvor vi debattere problemstillingen hvilket alle vil få mest muligt ud af herinde. Samt give en væsentlig bedre tone og lyst til fortsat at være en del af dette fantastiske miljø.