Hej, Jeg står lidt uvidende om opstart af en virksomhed, og ønsker lidt hælp. Planen er at have min virksomhed ved siden af mit normale arbejde, så derfor kommer jeg ikke til at tjene mere end grænsen for moms registrering (50.000 dkk.). Jeg har læst at man kan starte en iværksætter virksomhed for 1 dkk, med et registreringsgebyr på 670 dkk. Mit første sprøgsmål er så hvilken fordele er der ved et IVS over et enkelmandsvirksomhed? Jeg ved at man skal lave et årsregnskab til SKAT, er det det hele man skal gøre? eller skal man indberette andet information eller regnskab? og hvor går et regnskabsår fra og til hos SKAT? Mit sidste spørgsmål er, om man skal betale en afgift til staten hver år, for at have en virksomhed? Eller er der andre afgifter? |
Hej
Med hensyn til fordele ulemper ved IVS contra enkeltmandsvirksomhed, så er der skrevet rigtig meget om det her på Amino, så tag og søg efter det.
Hvis du har et IVS, så skal du lave et regnskab, som skal indsendes til erhvervsstyrelsen, og du skal lave en selskabsselvangivelse. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, så skal der laves en udvidet selvangivelse, her skal der også angives regnskabstal. Uanset hvad, skal du altid lave regnskab. Alt afhængig af hvilken løsning du vælger, skal du muligvis også kigge på din forskudsopgørelse. Du skal naturligvis også indberette moms.
Der er ikke nogen decideret afgift for at have en virksomhed, dog kan der være afgifter på det specifikke område, som du vil arbejde med. For de fleste vil "afgiften" for at have en virksomhed bestå i, omkostninger til revisor, advokat m.m.