Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står lidt uvidende om opstart af en virksomhed, og ønsker lidt hælp. Planen er at have min virksomhed ved siden af mit normale arbejde, så derfor kommer jeg ikke til at tjene mere end grænsen for moms registrering (50.000 dkk.).

Jeg har læst at man kan starte en iværksætter virksomhed for 1 dkk, med et registreringsgebyr på 670 dkk. Mit første sprøgsmål er så hvilken fordele er der ved et IVS over et enkelmandsvirksomhed?

Jeg ved at man skal lave et årsregnskab til SKAT, er det det hele man skal gøre? eller skal man indberette andet information eller regnskab? og hvor går et regnskabsår fra og til hos SKAT?

Mit sidste spørgsmål er, om man skal betale en afgift til staten hver år, for at have en virksomhed? Eller er der andre afgifter?

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 12:45

Hej

Med hensyn til fordele ulemper ved IVS contra enkeltmandsvirksomhed, så er der skrevet rigtig meget om det her på Amino, så tag og søg efter det.

Hvis du har et IVS, så skal du lave et regnskab, som skal indsendes til erhvervsstyrelsen, og du skal lave en selskabsselvangivelse. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, så skal der laves en udvidet selvangivelse, her skal der også angives regnskabstal. Uanset hvad, skal du altid lave regnskab. Alt afhængig af hvilken løsning du vælger, skal du muligvis også kigge på din forskudsopgørelse. Du skal naturligvis også indberette moms.

Der er ikke nogen decideret afgift for at have en virksomhed, dog kan der være afgifter på det specifikke område, som du vil arbejde med. For de fleste vil "afgiften" for at have en virksomhed bestå i, omkostninger til revisor, advokat m.m.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:09

Hej Anders,

Mange tak for det hurtige svar.

Skal man have et start kapital for at lave en enkelmandsvirksomhed? og hvordan vil et typisk regnskabs år se ud som om? mht. indberetning af skat og årsopgørelse? og er det de eneste indberetning som man skal foretage sig?

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 13:48

Der er ikke noget startkapital for enkeltmandsvirksomheder. Årsopgørelse, regnskab og skat for en enkeltmandsvirksomhed skal være lavet inden 1/7, men det kan først laves når SKAT er klar til det, hvilket typisk er engang i marts måned. Om det er det eneste der skal indberettes, tjaa.. Du vil nok have noget moms, som skal indberettes kvartalsvis eller halvårligt, så kan der er også være andre ting afhængigt af din virksomhed, som lønsumsafgift, told m.m.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:01

Jeg bukker og takker for information.

Det bliver et bijob som fotograf ved siden af mit nuværende arbejde, og mht. moms så rammer jeg næppe de 50.000 dkk som er loftet.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:13

Du skal selvfølgelig kun afregne moms, hvis du er momsregistreret.  

Momsregistrering er nødvendig, hvis du i en periode på 12 måneder OMSÆTTER for mere en 50.000. 

Jeg vil anbefale dig at læse mere hos Cookie

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 18. Mar 11
Indlæg ialt: 54
Fra  Flairshare.dk Skrevet kl. 16:22

Hvis jeg var dig så ville jeg bare starte et enkelsmand til at starte med. Der er ikke rigtig noget behov for at du får dit et IVS, når du ikke tjener mere end du skriver. Så koncentrer dig i stedet om det firma du vil starte i stedet for selvskabsformen :) Når du så tjener mere end 50.000 kr kan du undersøge andre muligheder.

Håber det hjalp. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:30

læs om IVS HER og mere HER OM BAGDELE i brevkasse type. Fordel mod enkeltmands er at du ikke har personlig risiko - men bank og måske andre vil nu nok alligevel kræve personlig kaution

regnskab inkl. fuld årsrapport skal indberettes elektronisk med ledelseserklæring og alt - og er officiel

Krav om arbedsskadeforsikring ca 2000 kr per år for ejer af IVS - ikke for personlig virksomhed

Personlig virksomhed - krav om fulde regnskaber men kun indsendelse hvis skal kræver det/beder om dem. Uden moms vil de firmaer du evt arbejder for skulle indberette det de betaler dig som bidragspligtig b indkomst og er det for private skal du selv opgive det i rubrik 15 - som virksomhed får du udvidet selvangivelse og skal opgive resultatet der

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:32

Det var også det jeg havde planer om :)

Som sagt bliver det et bi-job ved siden af mit nuværende arbejde, hvor jeg højst kommer til at tjene omkring 10.000 dkk. om året, dvs. ikke nok til at skulle moms registrere sig.

Jeg er havde forestillet mig at bruge Dinero til fakturering mine kunder.

Jeg var bare usikker på bl.a. hvad der skulle indberette, og til hvilken myndighed, og hvornår.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46621
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:11

tlp87:
Jeg var bare usikker på bl.a. hvad der skulle indberette, og til hvilken myndighed, og hvornår.

1: du har ikke CVR og vil arbejde som privat - Hvis det er CVR du arbejder for skal de indberette som B-skat er det personer skal du bruge rubrik 15

2: Du vælger at få CVR og driver som ren hobby - du skal føre regnskab og bruge udvidet selvangivelse og må ikke trække underskud fra

3 Du vælger at få CVR og driver intensivt og kan trække evt underskud fra (lyder det ikke som her)

i 2 og 3 må du momsregistrere da du ikke kan få CVR uden en pligt som ex moms

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)