Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er EURO dyrere end alm. valuta?

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Men igen kursen bliver fastsat af noget, den kommer jo ikke bare af sig selv, denne styres heller ikke internationalt, det er hvert lands national bank der styres valutakurser, dog euro i et samarbejde. Dette sker ud fra reserver, renter og lidt mere husker ikke det hele :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:59

Anders S:
I den helt alm veksel kontor hvor jeg arbejder i Paris købes 100 dkkr for 8.53€ ... 

undskyld jeg bare undrer mig over dit lokale veksel konto som giver en helt tosset kurs. 100 dkk koster normalt 13,40 Euro ca - så der er et eller andet pyt galt i hovedet på kontoret

Skynd dig at veksle gå ned med bare 853 euro og få 10.000 dkk og få en kæmpe gevinst for du burde kun ha fået 6.350 kr.  3.650 kr lige ned i lommen ved den veksling - Det kan jo finansere turen til Paris for mig. Den kan du ikke få mig til at tro på

eller - det er den anden vej at 1 Euro koster 8,53 dkk - det kunne gi fornuft mod normalt 7,6 dkk eller noget i den stil, inkl vekslegebyr 8,53. Det er en helt normal vekslekurs den vej

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:02

Jakob:
Men igen kursen bliver fastsat af noget, den kommer jo ikke bare af sig selv, denne styres heller ikke internationalt, det er hvert lands national bank der styres valutakurser, dog euro i et samarbejde. Dette sker ud fra reserver, renter og lidt mere husker ikke det hele :)

aber doch - Euro kursen er fastsat af den europæiske centralbank og har indflydelse på dens kurs mod alle mulige andre valutaer end Danske kroner som DK nationalbank har forpligtet sig til at lade følge Euroen med max udsving samlet 2,5% hvilket vi har klaret lige siden euroens indflydelse. Der mangler lidt viden om valuta her efterhånden.

Euro og DKK er i bånd og derfor er der ikke menig i udsving i kurser eller priser på 12-15% ud fra noget valutamæssigt. Var det i forhold til zloti eller ruben eller SEK så ja, men det er jo ikke det vi taler om

her er krone mod euro - og selv om det hakker i grafen så ser du at det svinger mellem 13,46 som det højest og 13,38 som det lavest og dermed holder sig inden for mindre end 2,5% udsving ja rent praktisk LANGT mindre end 2,5% udsving fra 1999 til 2014. 

vh John

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 18:17

Cookie - John Hannover:

Anders S:
I den helt alm veksel kontor hvor jeg arbejder i Paris købes 100 dkkr for 8.53€ ... 

undskyld jeg bare undrer mig over dit lokale veksel konto som giver en helt tosset kurs. 100 dkk koster normalt 13,40 Euro ca - så der er et eller andet pyt galt i hovedet på kontoret

Skynd dig at veksle gå ned med bare 853 euro og få 10.000 dkk og få en kæmpe gevinst for du burde kun ha fået 6.350 kr.  3.650 kr lige ned i lommen ved den veksling - Det kan jo finansere turen til Paris for mig. Den kan du ikke få mig til at tro på

eller - det er den anden vej at 1 Euro koster 8,53 dkk - det kunne gi fornuft mod normalt 7,6 dkk eller noget i den stil, inkl vekslegebyr 8,53. Det er en helt normal vekslekurs den vej

vh John H 

Ja han er ikke normal, men Køb billigt sælg dyrt som alt andet, specielt tøj.

Altså hvis du kommet og giver mig 100dkkr for du 8,53 € igen.

Hvis du vil veksle 853€ til danske kroner ville du få 5232 kroner hvis vi havde nogen.

100 us dollors købrs for 51,35€ og 100$ sælges for 97,89€.

Gebyr ved salg af valuta er 19€ fast plus 8,7%.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 20:11
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Men John, det er jo netop,det jeg siger!

Det har intet med den danske krone at gøre, ved udemærket godt den er fastlås, og nu siger du klaret godt, Denmark har været nødsaget til det grundet fastlås politikken (men det er jo ikke det der skal debatteres her :)).

Men en polsk fabrik sætter jo sine priser ud fra, den polske valuta, hvorfor der sagtens kan komme udsving i den danske pris, kontra den europæiske pris, da disse to beløb først skal omregnes til zloty, før de endeligt kan sammenlignes. Og her kan fabrikkens bankkurs godt være en af grundene til forskellen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46

Jakob:
Men en polsk fabrik sætter jo sine priser ud fra, den polske valuta, hvorfor der sagtens kan komme udsving i den danske pris, kontra den europæiske pris, da disse to beløb først skal omr
vi behøver ikke være enige - men jeg kan jo bare sige, at alle grafer viser at dkk og euro i sagens natur - i forhold til zloti følger hinanden inden for 2,5% båndet noget så nydeligt hver dag, ikke kun dkk mod euro men zloty mod dkk og euro vist sammen, holder sig helt inden for båndet på 2,5% og alt andet ville koste bankerne en masse besvær, de kører som udgangspunkt officielle vekselkurser og ikke gadehandler kurser.

En graf over zloti mod euro og dkk viser at de to kører ganske så parallelt mod zloti - ellers ville båndet jo heller ikke holde

Jeg har deltaget i valuta handel ved at ha datterselskaber i 7 ikke Euro land og 3 eurolande og har handlet mellem dem , dkk, euro og alle de forskellige valutaer og har kurs sikret og alt men aldrig haft behovet mellem DKK og Euro - noget som helst 3 land

Jeg har aldrig kunnet udnytte at veksle til handler fra datterselskaber til dkk inden penge skulle hjem i forhold til at veksle til euro inden penge skulle hjem - gennem mange forskellige banker -  en 12-15% euro / dkk er ikke at forklare med valuta

Om noget kunne det være en anelse dyrer med DKK i terminsforretning og vekselkurs da der kan være visse fordele givet til gybyr mod euro, men det ville jo så ha gået modsat vej, nemlig givet lidt dyrere vare i dkk og ikke i fast 12-15% lavere pris i DKK end Euro som noget man fast regner med mod zloti

vh

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 21:40
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle.

Jeg skal have et tlf. møde med fabrikken imorgen hvor jeg vil drøfte dette. Tak for jeres indput... i er velkommen til at fortsætte, det er rasende interessant, men jeg kan desværre ikke svare alle, selvom jeg læser alt og gennemgår det med min finansminister (ægtemanden) ;)

Det er noget rod, men når alt kommer til alt, vil der nok blive handlet med euro.

:)

Godnat herfra :)

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 21:54

Det har du ret i John, jeg tror heller ikke vi bliver det lige her :) Måske er det her hvor teorien viser et og praksis noget andet :)

Men tak for debatten :)

Side 3 ud af 3 (28 indlæg)