Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er EURO dyrere end alm. valuta?

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

EnNyIde:

Valutaterminsforretningen var myntet paa traadstarter der maaske oenskede at handle med nogen der var villige til at saelge til en lavere pris i PLN end DKK eller EUR.

Så snart det er PLN mod Euro eller DKK er vi enige så kan det sagtens være terminsforretning der begrunder, men der kan ikke være plads til 12% lavere pris i DKK end Euro i en terminsforretning - det er to ens valutaer med forskelligt navn groft sagt og det var DKK mod EURO knapt 15% diff som undrede trådstarter.

EnNyIde:

Kan ikke se hovrfor det er saa kontroversielt at det koster lidt mere i EUR. De vurdere vel at varen kun kan baere en pris paa DKK 25, men omregnet til EUR kan den paa et andet marked (kan fx vaere findland) baere en pris paa hvad der svare til 29 DKK

det er vel ikke kontroversielt som sådan er vi enige om, blot lidt under ligt at H&M eller NameIT (sidstnævnte DK selskab mener jeg)  på samme hjemmeside har næsten 15% forskel i pris på "samme" valuta - det ville ha givet mere fornuft, hvis H&M og NameIT havde Euro på deres finske hjemmeside - til den pris de kan trække i Finland og DKK i DK til hvad man kan få for varen i DK,  SEK hvad den kunne trække i Sverige, men ikke DKK og Euro med næsten 15% faktisk forskel på samme hjemme side som tydelige tal.

Måske et link til den side med H&M og NameIT og de forskellige priser kunne opklare noget hvis ikke det er en leverandør SUS ønsker at holde tæt til kroppen.Smile

Nå fred  med det Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 14:42

Min teori ( og en af grundene til at jeg siger nej til euroen ) er at 3.95€ ikke lyder dyrt så derfor skruer de priserne op. Fra måske 3.55€ til 3.95€..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:48

Mener blot du behoever at tage et smut ned i din lokale NAME IT.. paa deres prisskilt staar der flere valutaer. -De sparre sikkert en ikke ubetydelig sum paa at kunne faa produceret 1 prisskilt, fremfor 8.  -Ja der er saa nogle kunder (I Danmark) der vil undre sig lidt over priserne, men det er saa ogsaa det. -Priserne er afstemt efter den konkurrence situation hvorpaa de gaeldende vare skal saelges.  Om der lige er 10 15 eller 20% forskel, trror jeg ikke du skal spekulere saa meget over. -For NAME IT har det saa naturligvis mere vaerdi at saelge en vare i fx Finland (i EUR), end i DK til DKK., men prisen maa vaere afstemt af hvad de mener de kan faa for den (klassisk linear programmering, som handelsskolerne goer saa meget udaf :-)).

Bemaerk hvor umage IKEA har gjort sig for IKKE at have nogen som helst teskt paa deres samlevejledninger,  naeste gang du koeber.  -Samme princip. de kan faa printet (og pakket) 1 samlevejledning til den givne vare, uanset hvilket marked pakken efterfoelgende skal saelges paa.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 16:18

Jeg tænker den prisforskel vi ser opstår som følge af at du omregner euro til danske, men mon ikke den polske leverandør omregner euro til zloty og DKK til zloty.

Har dog lige prøvet på euroinvestor, og får også en difference, men vi ved jo ikke hvilke omkostninger leverandøren har på behandlingen af de forskellige valutaer. Og vi ved slet ikke hvilken kurs leverandørens bank bruger til omregning.

Det er jo kun den danske krone der er låst til euroen, og ikke den polske. Ligeledes er den polske heller ikke låst til den danske, så tænker det er markedskræfterne på valuta der spiller ind her, og den kan godt være svært at gennemskue, da jeg ikke ved hvilken valuta der er mest interessant i Polen :)

Mange har vel også prøvet at rejse til udlandet, og fået af vide man skal hæve dollar hjemmefra da du får mere for en dollar en en dansk krone. Det er igen det samme, hvilken valuta er mest interessant, og helt styret af markedskræfterne :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23

Jakob:
Mange har vel også prøvet at rejse til udlandet, og fået af vide man skal hæve dollar hjemmefra da du får mere for en dollar en en dansk krone. Det er igen det samme, hvilken valuta er mest interessant, og helt styret af markedskræfterne :

jo men det gør det jo netop ikke så naturligt at DKK er små 15% billigere at betale med end Euro - det er jo ikke mange steder man får at vide man skal huske at medbringe DKK Big Smile

Jeg tror heller ikke der er noget sted i Polen hvor man får 12-15% flere Zloti ud af DKK end ud af samme kroneværdi i Euro - det må nok ned til det med at man regner med at DKK er til det danske marked som er mere presset end ex et af Eurolandes - når nu vi har bestemt det ikke kan være en fejl

vh

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 16:31

Cookie - John Hannover:

Jakob:
Mange har vel også prøvet at rejse til udlandet, og fået af vide man skal hæve dollar hjemmefra da du får mere for en dollar en en dansk krone. Det er igen det samme, hvilken valuta er mest interessant, og helt styret af markedskræfterne :

jo men det gør det jo netop ikke så naturligt at DKK er små 15% billigere at betale med end Euro - det er jo ikke mange steder man får at vide man skal huske at medbringe DKK Big Smile

Jeg tror heller ikke der er noget sted i Polen hvor man får 12-15% flere Zloti ud af DKK end ud af samme kroneværdi i Euro - det må nok ned til det med at man regner med at DKK er til det danske marked som er mere presset end ex et af Eurolandes - når nu vi har bestemt det ikke kan være en fejl

vh

Men omvendt så ved vi også at der kommer mange polske håndværker op for at arbejde i Danmark, og hvis disse tager meget dansk valuta hjem til Polen, så vil den danske valuta jo pludselig ikke være helt så meget værd i Polen,som en euro. Det er jo ren udbyd efterspørgelse teorier :) Men også kun mine tanker selvfølgelig :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32

Jakob:
Men omvendt så ved vi også at der kommer mange polske håndværker op for at arbejde i Danmark, og hvis disse tager meget dansk valuta hjem til Polen, så vil den danske valuta jo pludselig ikke være helt så meget værd i Polen,som en euro. Det er jo ren udbyd efterspørgelse teorier :) Men også kun mine tanker selvfølgelig :)

Det at polske håndværkere vel tager valuta med hjem fra DKK da ikke påvirke valutakusen. DKK er jo bundet fast til Euro fuldt og helt i et max 2,5% spread - så det har da intet med udbud og efterspørgsel og gadehandel af valuta i Polen at gøre. Det er helt faste valuta kurser i helt almindelige vekselforretning og banker - hvor Euro og DKK følger hinanden totalt - aber doch Big Smile (iøvrigt vil jeg tro der kommer langt langt flere Euro ind fra Tyskland og andre eurolande, men det har heller ikke den mindste betydning)

vh John H

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 17:41

Men John, det har intet med den danske krones forhold til euroen, udelukkende et samspil i forhold til den polske valutas med øvrige valuta.

Uden at vide hvor mange penge der går igennem, men hvis den polske national bank, ender med et kæmpe lager af dansk valuta, igen ved ikke hvor meget der kommer ind, så vil den polske kurs ændre sig iforhold til den danske krone, ligeledes med Euroen, dog kan euroen afsættes til flere lande, da denne ikke kun anvendes i Tyskland, hvorfor landet kan tåle at have en større beholdning af euro inden deres kurs ændre sig forhold til denne.

Såvidt jeg husker er dette en god omgang micro eller macro økonomi :)

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 17:42

Må vel egentlig være macro, da det er på tværs af landegrænser. 

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 17:45

"Det er helt faste valuta kurser i helt almindelige vekselforretning og banker"

I den helt alm veksel kontor hvor jeg arbejder i Paris købes 100 dkkr for 8.53€ ... 

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)