Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af 50% af website til ven - Hvordan gør vi praktisk?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg driver et par websites via mit enkeltmandsfirma i dag.

En af siderne, skal en af mine venner (han har også enkeltmandsfirma) købe 50% af.

Siden genererer pt. ikke de store indtægter, så det er for os ikke rentabelt at oprette ApS eller firma til at drive dette i.

Så mit spørgsmål, er om man lovligt kan lave en form for intern kontrakt mellem os 2 partnere.

Således at der står forpligelser, samt at vores firma begge hæfter f.eks 50% af eventuelle udgifter på siden, samt naturligvis overskuddet
på siden? Derudover, ville det også være det lettest for os begge, hvis jeg blot kunne sende ham en faktura på xx kr. for køb af de 50%.

/Thomas
Tilmeldt 28. Mar 13
Indlæg ialt: 36
Fra  FashiModo Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo overveje at stifte et Iværksætterselvskab (IVS), det fungerer i store træk som et APS, men I skal kun/mindst skyde 1 krone i selvskabet.

Det er dog noget tidskrævende, så I skal være seriøse omkring projektet, for det kan betale sig. 

Stylebark - No bull****, bare tilbud!

Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Philip,

Ja, vi har kigget på det, men konkluderet at det ikke er det værd.

Spørgsmålet er mere, om vi ikke blot kan lave en intern kontrakt i første hug. Hvis det så bliver stort, så stifter vi en ApS.

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

På nuværende tidspunkt driver i et personselskab, men hvor i ønsker at indgå et samarbejde omkring et webside og stadigt ønsker, at evt. forsætte med et personselskab. Jeg vil derfor mene, at i skal opstarte et interessent selskab, husk at lave en kontrakt imellem jer to.

Hvordan i rent teknisk laver handlen imellem jer, er jeg lidt usikker på pt. og vil jeg gerne vende tilbage omkring det. Det er vel dog talen om at udarbejde en kontrakt imellem jer to, hvor der aftales et beløb og hvor i indskyder hjemmesiden i interessentselskabet.

Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi vil helst uden om at stifte selskab i første hug. Kan man ikke bare lave intern kontrakt, og så benytte den til at slå hinanden i hovedet, hvis den ene part ikke overholder aftalen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

han kan ikke eje noget af din personlige virksomhed og få ½ overskud af noget. Du må enten stifte I/S (personligt for flere personer) eller et selskab

Du kan ansætte ham og give ham løn, som du kan lade være svarende til x% af overskud hvis I er enige om det og du indberetter lønnen til skat, og du trækker den så fra og slipper for at skatte af det

Han ejer så stadigt ikke ½ delen af det site - du ejer det indtil i laver et I/S eller et selskab og det er der ingen kontraktvej uden om som sådan - selv om du kan love ham at en skønne dag vil du lave I/S med ham - det vil bare ikke virke før du gør det og være langt mere kompliceret hvis der til den tid er større aktivitet i sitet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan lave en kontrakt jo.
Rent ejermæssigt, vil du stadig som John siger være ejer, men det I gerne vil opnå kan I måske godt aftale jer ud af.
F.eks. at han skal have halvdelen af omsætningen, mod at bidrage med halvdelen af omkostningerne, eller alternativt blot halvdelen af nettoresultatet.
Ved et salg af web-sitet kan I aftale at han skal modtage halvdelen af salgsprisen.

Disse transaktioner skal naturligvis faktureres mellem jeres virksomheder, og risikoen for sagsanlæg, momsbetalinger etc. står du stadig med, da du teknisk set ejer sitet.
Men er det til at leve med og det ovensående I ønsker at opnå, er der ikke noget i vejen for at lave sådan en aftale.
Dem findes der masser af derude :-)

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:

I kan lave en kontrakt jo.
Rent ejermæssigt, vil du stadig som John siger være ejer, men det I gerne vil opnå kan I måske godt aftale jer ud af.
F.eks. at han skal have halvdelen af omsætningen, mod at bidrage med halvdelen af omkostningerne, eller alternativt blot halvdelen af nettoresultatet.
Ved et salg af web-sitet kan I aftale at han skal modtage halvdelen af salgsprisen.

Disse transaktioner skal naturligvis faktureres mellem jeres virksomheder, og risikoen for sagsanlæg, momsbetalinger etc. står du stadig med, da du teknisk set ejer sitet.
Men er det til at leve med og det ovensående I ønsker at opnå, er der ikke noget i vejen for at lave sådan en aftale.
Dem findes der masser af derude :-)

 

Ja - det kalder vi interessentskaber.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Ja - det kalder vi interessentskaber.

Det er også en mulighed som man kan bruge - hvis man ønsker det...  Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja i I/S kan man jo aftale sig ud af noget nær alt, men det er vel det de ikke vil - det bliver jo de facto et interesent skab hvis man aftaler at dele omkostninger og deler omsætning og nettoresultat - og det er jo det trådstarter godt ville være fri for

Da jeg forstår sitet kun er en lille del af trådstarters aktiviteter i hans personlige virksomhed - så forudsætter det jo så også selvstændigt rengnskab for det nye fælles I/S hvis det skal fungere (betaler det hele internetter - fælles telefon og hvad ved jeg at skille lidt eller dele). Lav I/S ejeraftale for himlens skyld så, eller keep it simple og ansæt vennen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)