Jeg driver en enkeltmandsvirksomhed og skal udbetale ren provision til en privat person, som har erhvervet mig kunder og derved får X-antal % af overskuddetpr. ordrer fra disse kunder i fremtiden. Lad os sige at han skal have ca. 10.000 kr. udbetalt før skat. Mine spørgsmål lyder derfor på:
1. Er det muligt at placere udbetalingen tilbage engang i december 2013? Så den indgår i sidste års regnskab.
2. Hvordan gør jeg i forhold til at udbetale pengene?
3. Kan jeg udbetale pengene uden at skulle oprette personen i webreg.dk og udarbejde lønseddel mv.? (Jeg troede processen var lige til)
Jeg håber meget at I kan hjælpe mig, da jeg gerne vil udbetale pengene snarest.
hvis arbejdet er udført i 2013 vil jeg mene det skal med i 2013 regnskab - ellers i 2014 eller deles mellem årene -
Du kan mig bekendt godt indberette til skat for dec 2013 og du skal indberette det til skat som bidragsplig B indkomst hvis det ikke er egentlig lønindkomst - læs HONORAR OG PLIGT TIL INDBERETNING hvor du også kan læse hvordan modtager skal forholde sig
Du ser også at du skal ha kryds i arbejdsgiver hos virk osv
Arbejdet er udført i 2013. Det kan betegnes som honorar/freelance da personen blot har formidlet kontakten til kunderne og derved har jeg solgt varerne til dem. Altså er det en privatperson som har solgt fysiske produkter.
Skal jeg gøre tingene i følgende rækkefølge?:
1. Sætte kryds i boksen for arbejdsgiver på virk.dk
2. Indberette 10.000 kr. som B-indkomst på skats hjemmeside som du har beskrevet? Hvor jeg benytter alle hans oplysninger.
nemmerlig - så blir det fint og du bruger 2013 dec som periode bare - og så bogfører du det som kreditor i dit 2013 regnskab og så fra kreditorer over til bank når du betaler ham i 2014
Okay.. Det skulle være til at finde ud af - sidder og venter på at tale med en medarbejder fra SKAT, så kan det blive gjort 100% korrekt. Inde på virk siger den at når man registrerer sig som "arbejdsgiver" er det når man ansætter medarbejdere som får udbetalt løn? Han er ikke ansat, men skal blot modtage honorar. Jeg skal vel stadig bare registrere mig som arbejdsgiver? Det giver bare muligheden for at man senere hen kan ansætte folk?
ja det ville jeg gøre - jeg har en - måske forkert hukommelse om at man ikke får adgang til e-indkomst uden at ha kryds i arbejdsgiver men ellers hør erhvervsstyrelsen
Så har jeg talt med SKAT og som du skriver, så skal jeg registreres som arbejdsgiver. Det tager lige et par dage før erhvervsstyrelsen og SKAT har godkendt ansøgningen om dette. Jeg har lige et spørgsmål til dig:
Når jeg angiver de 10.000 kr. til personen som B-indkomst - trækker den så automatisk skat af beløbet inden de ryger ind på hans konto? Eller skal han selv sørge for at få dem betalt?
Jeg har fundet frem til at han skal have 10.000 i honorar FØR skat. Så jeg skal vel angive 10.000 kr. - men hvad så? Hvordan bliver skatten trukket?
du skal angive de 10.000 kr - det er så skat der opkræver fra ham når du gør som i linket du fik som bidragspligtig b-indkomst - du betaler ham alle 10.00 kr
jeg sidder med lidt tvivl omkring bogføringen af de 10.000 kr.
De skal krediteres på BANK - men så skal jeg lave en konto som hedder "Honorar". Hvor hører denne inde under? Udgifter? Freelance/konsulent? Eller hvad? Jeg er lidt tabt på denne..