Hey med jer :) Vi startede vores selskab som i/s med det formål, at tjene penge nok til et aps. Efter at vi havde snakket med vores revisor, blev det besluttet at det nye selskab (aps) skulle købe i/s lige over, for derefter at lukke det ned. Vi forsætter derfor i et nyt selskab med et nyt cpr. nr. Jeg er nu igang med at betale de sidste regninger og bogføre det sidste hos i/s, med henblik på at lukke det ned snarest. Der er dog en enkelt faktura sendt i 2014 og en regning som er betalt i december, da den forfald den 26.12.13, men hvor det er betalt for perioden januar 2014. Jeg håber, at der er nogen af jer som vil vejlede mig lidt, da jeg er meget i tvivl medhensyn til bogføringen, vi bruger e-conomic. Egenkapital i det nye selskab * Kredit - anpartskapital, debit - Bank Køb af selskab * Da vi har fået skrevet en kontrakt med hensyn til købet af i/s, hvor det nye selskab overtager alle debitorer og forpligtelser, skal denne vedlægges som bilag men hvordan skal jeg postere købet i regnskabet? * Hvordan skal jeg forholde mig til den nye faktura som vi har udsendt i 2014, og fakturaen som vi har betalt for perioden januar 2014? Sætter stor pris på det, hvis nogen har et input til ovenstående :) |
Jeg ville mene at du risikerer lidt for meget rod ved ikke at få konkret svar fra den revisor der rådgav så egentligt er det fjollet jeg spekulerer lidt, men det vover jeg alligevel.
Dels mener jeg du må afslutte jeres I/S 31/12-2013 regnskab helt normalt for at I kan lave jeres personlige 2013 skat - og så et lukke regnskab for den dato du rent faktisk lukker det som omfatter jan fakturaen og og den faktura som omfatter noget i har købt med lev i jan 2014 - med mindre disse elegant kan sælges over i det nye aps - hvilket burde være muligt let at se for revisor
Så er der debitorer som overtages hvilket også kan indebære, at det nye ApS må købe dem for deres værdi og betale det beløb til det gamle I/S så det bliver istand til at lukke sin status også -
Jeg kan ikke se andet, end at der skal fulde penge transaktioner til for det hele, for at I kan lukke jeres I/S korrekt
Jeg går ikke ud fra der er noget med skattefri virksomhedsomdannelse i det i har besluttet
Anpartskapitalen som jo skal være indbetalt i forbindelse med stiftelsen af det nye ApS - for at det kan stiftes - er vel så indbetalt på en sådan bekræftet konto ved stiftelsen og nu frigivet og derfor ja til kredit anpartskaptial og debet bank
Husk hvis selskabeet har betalt stiftelsesomkostninger, at evt stiftelsesomkostninger ikke skattemæssigt tæller med i udgifter og derfor skal skattekorrigeres for ved næste års afslutning - moms på stiftelsesomkostninger er der moms"fradrag" på