Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hva må jeg "stjæle" fra andres hjemmeside?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

nu har du jo linket til loven og den er jo stenklar at du ikke må stjæle billeder og tekst. Du roder også ting sammen - du må skam godt citere korte citater på amino og andre steder med angivelse af hvem du citerer, men det vil ikke gælde en salgstekst fra en webshop man stjæler fra, det hører ikke under citat, det er kommerciel udnyttelse af teksten når den bruges på en anden webside

JEG og du må derimod jo godt her på amino skrive at du synes det er underligt af firma xxx på deres betingelser skriver Citat xxxxxxxxxxxxxxxxx og høre om det kan være rigtigt. Det er jo ikke en kommerciel udnyttelse og det er der meget stor forskel på

Uanset det ikke er kommercielt skal man følge reglerne for god citat skik som kan findes på nettet. De omhandler længde og formål, ex videnskabelige og faglige formål er mere åbne hvor kommercielt brug er langt mere no-go. 

Det er heller ikke let at forestille sig en webshop med vaskemaskiner vil skrive CITAT WUPTI.COM DENNE MASKINE KØRER 3000 OMDREJNINGER

Billeder er endnu tydeligere og man må bestemt ikke bare redigere i andres arbejde og så bruge billederne, det vil generelt blive hundedyrt.

Citater på facebook, amino osv er ok - direkte links OK men ikke brug af andres tekst og billeder kommercielt under nogen omstændigheder

Dansk erhverv er også helt klare i mæglet - også omkring at man ikke må bruge citater kommercielt (pt 4 her) http://www.danskerhverv.dk/Nyheder/Documents/2010-Brug%20af%20billeder%20citater%20og%20navne%20i%20din%20markedsf%C3%B8ring%20dansk%20erhverv%20(2).pdf 

Det er korrekt at nogen bruger dele og klipper sammen osv - men kan det påvises kan det også udløse erstatning, så lad os ikke lokke nogen i ulykke her Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Poul Madsen:

Du kan godt stjæle tekster, hvis det er udpluk, og det er helt tilladt i h.t. Dansk lov om ophavsret at citere, SÅLÆNGE du refererer til kilden.

Det er direkte forkert! 
 

Citat fra §22 i lov om ophavsret:

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.


Overstående citat er lovligt, da jeg både referere til kilden, samt min brug er i "god skik" da jeg kun citeret i et omfang der er betinget af formålet med mit indlæg

Omvendt set ville det ikke være lovligt for mig at stjæle alle lovtekster og kopiere ind i indlægget her, da det ikke har et formål, og ikke skaber ny tekst. Mit indlæg her skaber netop "ny tekst", og til at understøtte mit indlæg har jeg citeret fra lovgivningen - Det er ok! 

På samme måde må du gerne citere linjer fra en avis artikel, hvis du bruger citatet til at understøtte noget i din nye tekst. Præcis hvor meget du må bruge findes der ikke skrevet ned i en lov, derfor benyttes "god skik" - Men i sidste ende er det domstolene der bestemmer det. 

Poul Madsen:
Du kan da også hugge billeder, hvis du bearbejder materialet og linker og refererer til originalmaterialet. Så tror jeg ikke, det går ind under kategorien at hugge.

Igen er det DIREKTE FORKERT! 

Jeg tror ikke det er nødvendigt at skrive et længere svar her, men det er klart ikke tilladt jf. §3

Generelt set findes der meget få undtagelser fra loven.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Nov 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du nok kan læse så er det et vanskeligt spørgmål, for på den ene side er der loven, som er klokkeklar.

på den anden side er der etik, god skik og opførsel, og andre "gradbøjelige" faktorer.

Mit råd er lad være med at stjæle. spørg om lov først, og få det på skrift.

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men har læst eksempler på at et erstatningskrav lå på 16000 kr for et "sjålet" billede .

så det skal virkelige være et godt billede, vil jeg sige.

Der findes masser af steder hvor du kan få gratis billeder på nettet, i google kan du sætte dine indstillnger til at søge til at søge billeder uden ophavsret.

ud over det er er mange hjemmesider hvor du også kan få billeder fra.Som du må bruge til hvad du har lyst til.

Søg i Google " gratis billeder på nettet" så finder du en masse, gør det evt. også på engelsk så kommer der et utal af sider op.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)