Du laver en fakture til ham, du behøver ik at have et cvr nummer for det. Bare søge for at man ud fra afsender på fakturaen kan finde frem til dig. Så har du ilke et unikt navn så sæt fødselsdato på, evt cpr nummer, det er dog ikke et krav.
Når du så har sendt fakturaen, så opgiver du din indtægt til skat og betaler så din skat...
Så for at forstå det helt korrekt, så laver vi først et papir med beløb, hvad han har købt af mig og mine oplysninger.
Så betaler han mig selvfølgelig, vi har aftalt kontant afregning.
Bagefter opgiver jeg beløbet til skat?
Hvilket felt skal jeg bruge til at skrive min indkomst fra ham?
Mit sidste spørgsmål lyder. Jeg har bevidst ventet med at lave hjemmesiden til det nye år. For hvis beløbet ikke når at komme med på min forskudsopgørelse for slutningen af et år, hvordan vil jeg så opgive det til skat? Jeg er nemlig begyndt at få lidt support opgaver hist og her. Det er altid rart med lidt viden om skat.
når det er privat så vil jeg dels absolut råde til overførsel via netbank for at transaktioner på den måde kan følges - for alm handel er grænsen 10000 men jeg ville altid bruge overførsel
Du opgiver det i forskud og i selvangivelse men idag er man nødt til at bede om udvidet selvangivelse, da man ikke længere selv kan skrive i rubrik 12
Hvordan beregnes renten af den skat man mangler at betale? Hvis vi tager udgangspunkt i 10.000 kr som du nævner er grænsen.
For i dette tilfælde havde jeg muligheden for at aflevere hjemmesiden, og få betalingen i slutningen af december. Men lidt sent at skrive det i forskudsopgørelsen, og derfor jeg også ventede.
Hvis vi tager udgangspunkt i 10.000 kr som du nævner er grænsen.
Grænsen på de 10.000 kroner handler kun om det maksimale beløb der må betales for kontant pr. transaktion. Hvis beløbet er over 10.000 kroner skal det altid foregå elektronisk (så myndighederne kan følge med...)
Med hensyn til SKAT skal du ikke betale renter hvis du modtager og "fakturerer" de 10.000 her i 2014 og samtdig forskudsregistrerer din B-indkomst hos SKAT. Så modtager du Girokort til indbetaling i rater i løbet af året, og så er der ingen renter.
ja du kan jo bare forskudsregistrere men ellers er det ikke en stor rente hvis du bare laver frivillig indbetaling kort inde i 2015 eller i december 2014 - ex 44% af de 10.000 kr frivilligt ind men bed om udvidet selvangivelse så du er klar, for ellers kan du ikke komme videre
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg håber det okay at jeg også lige spørger ind her da det drejer sig om samme emne. Jeg har lavet en handel her i december, privat til privat, ingen cvr imellem. Godt nok et lille beløb (4500), men der er stadig papir på det imellem vores handel.
Desværre fik jeg ikke skreven det ind i min forskudsopgørelse. Men kan jeg blot skrive det ind på min udvidet selvangivelse og evt forudbetale restskatten som du nævner Cookie?
En anden ting er, jeg har ikke opbrugt hele mit personfradrag på grund af sabbatår. Så mener jeg stadig har 5 - 6000 kr "til gode" der. Kan personfradraget bruges i denne sammenhæng, og kan jeg nogen steder tjekke præcis hvor meget af mit personfradrag jeg har brugt i 2013?
du kan logge på skat og se under dine oplysninger hvad skat har af oplysninger og dermed hvad du har tilbage af personfradrag - hvis du kan finde punktet men det er bare at prøve lidt frem og tilbage så finder du det - men uanset hvad, bruges det fuldt ud når du indberetter. Du skal som tidl. skrevet be om udvidet selvangivelse for at kunne indberette den indtægt - og har du stadigt fradrag nok, så slipper du jo for at skulle betale
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Uanset hvad der står på din forskudsopgørelse, så,skal du altid angive det på din selvangivelse, så svaret du søger er ja.
I forhold til dit persnfradrag, så kan du regne ud hvor meget der er brugt i løbet året ved at kigge på dine lønsedler.
men i den sidste ende betaler man jo aldrig for meget i skat, så du skal nok få brugt hele dit fradrag, i tilfældet hvis du har tjent nok til at anvende det hele :)