Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsafregning ved årsafslutning i SummaSummarum

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har netop lavet årsafslutning for 2013 regnskabet (mit første regnskab) i SummaSummarum.

Mit spørgsmål vedrører momsangivelse ifm. årsafslutning.

Sagen er den, at jeg før afslutning af 2013 lavede en momsangivelsesrapport i Summa som viste, at jeg havde et afgiftsbeløb på i alt -152 kr. Dvs. jeg skal have 152 kr tilbage (øv, ikke nok salg i denne periode)...

Normalt, når jeg laver momsafregning, så bruger jeg Momsafregningsmodulet i Summa som kommer frem under Overblik-fanen. Her klikker jeg på Opdater momskonti. Problemet er bare, at når der er tale om årsafslutning, så skal momsen tilsyneladende overføres til næste årsregnskab, fordi momsen jo først rent faktisk bliver afregnet i februar 2014. 

Så langt så godt. Så lavede jeg så afslutningen af 2013 og valgte at overføre moms til det nye regnskab.

Så er mit spørgsmål: Hvad gør jeg så nu? Går jeg ind under Overblik, så er der ikke mulighed for at afregne moms (Opdater momskonti er grå). Det giver mening, fordi der jo endnu ikke er bogført nogen omsætning for Q1 2014. Men hvordan gør jeg så? Datoen nærmer sig jo, hvor jeg skal angive noget inde på Skat

Jeg håber, I kan hjælpe mig.

Ekstra info:

Hvis jeg går ind på konto 66900 Momsafregning i Kontoplan, så står der Saldo 152 kr. Hvis jeg kigge runder Sum-kontoen Skyldig moms, står den på 151,80 kr.  Jeg forstår ikke, at Skyldig moms ikke er negativ?

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 21:40

For at få beløbene til indberetning, skal du gå tilbage til 2013, og der udskrive din momsopgørelse. I 2014 regnskabet bør der på moms primo stå summen af den moms der skal afregnes her 10. feb. 

Saldoen skal være i plus fordi du skal have moms tilbage, selskaber skylder jo de penge der står under passiverne, så når der står plus er det fordi du har pengene tilgode. 

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 21:46

Hej Jakob

Tak for hurtigt svar.

Så hvis jeg forstår dig ret, så vil det, at jeg bare skal bruge min udskrift af momsangivelse fra 2013, hvorpå der står -152 kr og så indberette det. Det er fint nok. Men hvad gør jeg så? Jeg skal vel på en måde have nulstillet et eller andet når jeg har indberettet det, så der ikke længere står 152 kr i skyldig moms? Eller det skal jeg måske kun gøre, når jeg en gang får pengene tilbage fra Skat? (og hvordan gør jeg i så fald det?)

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 21:52

Velbekommen Thomas,

for at lette bogføringen og en potentiel afstemning, så vil man ikke nulstille den skyldige moms primo, den vil istedet gå ud med den post du bogfører for afregnet moms, i det her tilfælde får du godt nok penge tilbage, men det bliver det samme.

på den måde kan man nemt altid se om sidste års afregninger er foretaget korrekt, og har du revisor bliver de glade for lette afstemninger ;) 

når du modtager pengene så bogfører du dem som debet bank og kredit momsafregning. Herefter er den samlede skyldige moms den for det 2014 frem til dato.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 21:54

Iforhold til indberetningen, så skal du selvfølgelig fordele den imellem købs- og salgsmoms, som du altid gør, så hvis der står -153 på købsmoms, så er det der angives :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46705
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:06

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:19

Der er skam ikke noget underligt i det jeg skriver John. Siger jo det samme som dig :)

Nulstillingen var der jo styr på :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:08

det underlige er fra spørger som mener han kun skal opgive moms netto

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 11:28

Hej John

Ah ja. Jeg er med på, at jeg naturligvis skal angive både salgsmoms og købsmoms.

Jeg var bare i tvivl om, hvorvidt jeg skulle foretage mig noget inde i Summa i forbindelse med angivelsen hos Skat. Normalt sker der jo en nulstilling via selve momsafregningen i Summa. Jeg kan forstå på Jakob, at jeg IKKE skal lave denne nulstilling i forbindelse med årsafslutningen, men at jeg først skal foretage mig noget i regnskabet (det nye 2014 regnskab), når engang pengene fra Skat kommer tilbage eller jeg betaler pengene for moms til skat (i tilfælde af at jeg har haft omsætning nok til det). Så vidt jeg forstår, skal jeg, når pengene fra moms kommer tilbage, udføre en nulstilling i Summa.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00

jep når du betaler eller får pengene så vil det svare helt til det som står på momsafregning 1/1-2014 når dit regnskab er overført og dermed vil nulstilling ske, ved at du føre de penge du får tilbage kredit momsafregning og debet banken de gik ind på

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)