|
Hej Jeg har netop lavet årsafslutning for 2013 regnskabet (mit første regnskab) i SummaSummarum. Mit spørgsmål vedrører momsangivelse ifm. årsafslutning. Sagen er den, at jeg før afslutning af 2013 lavede en momsangivelsesrapport i Summa som viste, at jeg havde et afgiftsbeløb på i alt -152 kr. Dvs. jeg skal have 152 kr tilbage (øv, ikke nok salg i denne periode)... Normalt, når jeg laver momsafregning, så bruger jeg Momsafregningsmodulet i Summa som kommer frem under Overblik-fanen. Her klikker jeg på Opdater momskonti. Problemet er bare, at når der er tale om årsafslutning, så skal momsen tilsyneladende overføres til næste årsregnskab, fordi momsen jo først rent faktisk bliver afregnet i februar 2014. Så langt så godt. Så lavede jeg så afslutningen af 2013 og valgte at overføre moms til det nye regnskab. Så er mit spørgsmål: Hvad gør jeg så nu? Går jeg ind under Overblik, så er der ikke mulighed for at afregne moms (Opdater momskonti er grå). Det giver mening, fordi der jo endnu ikke er bogført nogen omsætning for Q1 2014. Men hvordan gør jeg så? Datoen nærmer sig jo, hvor jeg skal angive noget inde på Skat. Jeg håber, I kan hjælpe mig. Ekstra info: Hvis jeg går ind på konto 66900 Momsafregning i Kontoplan, så står der Saldo 152 kr. Hvis jeg kigge runder Sum-kontoen Skyldig moms, står den på 151,80 kr. Jeg forstår ikke, at Skyldig moms ikke er negativ? |
For at få beløbene til indberetning, skal du gå tilbage til 2013, og der udskrive din momsopgørelse. I 2014 regnskabet bør der på moms primo stå summen af den moms der skal afregnes her 10. feb.
Saldoen skal være i plus fordi du skal have moms tilbage, selskaber skylder jo de penge der står under passiverne, så når der står plus er det fordi du har pengene tilgode.
Bliv gratis medlem