Uden jeg skal gøre mig meget klog. Men er store sække hundemad nødvendigvis levering fra dag til dag? Kunne man ikke dele landet op og sige. Det område for mandag, det område tirsdag osv. Evt. bare hver 14. dag? De fleste ved jo godt hvornår de løber tør for hundemaden i forvejen tænker jeg? Og på den måde få fragtprisen ned når der så bliver flere stop i samme område. Ideen fik jeg fra cykelshoppen.dk som selv leverer cykler med egen varevogn i hele landet, men hvert område har så forskellige dage. Sælger man nok kunne det jo være egen varevogn, og ansat chauffør. Den kunne man evt. udnytte til at fragte det hjem til sig selv fra leverandør også, og spare fragt der, når man sidst på dagen er tom i det område hvor en leverandør ligger. Spørgsmålet er vel mere om kunderne vil finde sig i at vente op til 14 dage på levering. Det er selvfølgelig nok tvivlsomt. Og hvor mange stop skal man nå hver dag for det kan svare sig... Meget hurtig løs udregning. Udgift til bil og chauffør hver måned 35.000 inkl. broer, brændstof osv. 22 arbejdsdage giver ca. 1600 om dagen. Hvor mange stop kan man nå pr. dag. Ja, det kommer jo selvfølgelig an på hvor området er placeret. Men 30 stop kan man dag og i visse områder måske sagtens 50-100 stop. Siger man 100 kr. pr. levering er det jo faktisk kun 16 stop før det er nede på 100 kr. pr. levering... 32 stop er vi nede i 50 kr. pr. levering... Er jeg urealistisk... Måske. Der er selvfølgelig langt fra Holbæk til Nordjylland. Men jeg tænker man har til 2 dage med til det nordligste Jylland. En overnatning på motel. Kører 2 lange dage og når dermed en del mere. Medarbejderen får så en lang weekend hver 2. uge med en ekstra fridag som kompensation... så timerne går op. Evt. kun 4 dages uge hver uge, for at få nogle længere dage og kan nå rundt. Den femte dag kan ejer selv køre en tur i nærområdet eksempelvis. Men alt i alt hænger det jo kun sammen hvis antallet af kunder er pænt højt og de kan affinde sig med lidt længere leveringstid. Og det var jo bare en løs tanke jeg lige skød af fra hoften. den er ikke gennemregnet :) MVH |
Hej Hans
Tak for dit indlæg.. Der er flere gode ting i det, som er værd at tage med videre. Bliver nok ikke til egen bil og chauffør. Men der er bestemt lidt at tage med videre.