Min revisor er sommetider lidt for gammeldags, og jeg tænker at jeg laver for meget arbejde, når det gælder bogføring. Hun siger, at når jeg køber en vare hos en leverandør og der på fakturaen er en varelinie med varen (f.eks. Sony TV: 3000 kr.) og der så også faktureres en fragt på f.eks. 100 kr., så vil hun ha' at jeg skal lave min købsfaktura i regnskabet som "3000 kr. vareforbrug" og "100 kr. porto / fragt" (ved godt der er forskel på fragt og porto, men ligegyldigt lige her)
Jeg mener, at fragten er en del af min "kostpris", hvis man kan sige det sådan… Hvad skulle formålet være med at køre det særskilt ? Det gi'r jo noget mere arbejde for mig...
Ja det er lidt ekstra arbejde for dig, men det kan have noget med momsen at gøre, da der ikke altid er moms på fragt, specielt hvis det er Porto :)
Men du har helt ret i at fragten også er en del af kostprisen, så forstår godt du vil have det der, mener heller ikke der er noget krav fra Skat, så længe du kan forklare det, hvis de spørger, og rent skattemæssigt bliver det jo det samme.
Men du kan da altid finde en anden revisor hvis hun ikke vil gøre som du vil, og hun ikke kan give dig en ordentlig forklaring.
Tak for svar :) Jeg er helt med på at der er forskel på fragt og porto, da det er hhv. med og uden moms… Jeg synes bare, det virker noller at bruge ekstra tid og bøvl for at udpensle en kostpris på en vare… Det gi'r jo netop det samme i sidste ende..
Jeg er i gang med at bogføre i 2014 netop nu, og nu kører jeg igennem uden at dele det op.. Så må hun klappe kaje eller komme med en seriøs forklaring… :D
Mjah, det er ikke så meget det, der er spørgsmålet, egentlig… Jeg har helt styr på moms og ikke moms - det er blot om ikke man kan sige at forsendelsen (fragt, porto, brevduer osv.) må være en del af kostprisen…
Det antager jeg nu, at den er… Så må jeg tage de slag, det kan gi' om et års tid.. :)
Jeg er i gang med at bogføre i 2014 netop nu, og nu kører jeg igennem uden at dele det op.. Så må hun klappe kaje eller komme med en seriøs forklaring… :D
Gud Fader bedes en barnlig kommentar! Hvorfor dælen starter du ikke med at spørge din revisor?
Har kørt med begge principer i flere år. Nogle vare giver det mening at samle købet i et, og andre har det været fint at pille det ud.
Øvelsen ved at splitte det lidt ud - giver dig et økonomisk overblik over fragt omkostninger, og kan måske "bejle" til at gøre nogle større fællesindkøb, og højne DB. I de tilfælde hvor det er muligt, og du ikke lagerfører mere end godt er...
Barnlig kommentar ?? Øhhh… ?? Altså når jeg hører flere forklaringer herinde, hvilket jo er meningen med Amino, så får jeg jo at vide, hvad andre gør i samme situation, og det er netop det, jeg søger. Min revisor er sommetider lidt for "klog" og siger blot nej, fordi det er sådan "man" gør… Sidste år fandt jeg f.eks. ud af at jeg kan trække momsen på udgifterne til min private bil samtidigt med at jeg får kilometergodtgørelse… Ja, den regel kendte hun så ikke, og det kan jeg takke Amino for at jeg kunne gå tilbage i regnskaberne og finde 30.000 kr. til mig selv - lige ned i foret...
Jeg synes din kommentar er upassende. Jeg gider ikke gå ned på dit niveau, men visse ord trænger sig på.