Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fakturerer og bogfører jeg ordrer betalt med bitcoin?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Jeg takker for hjælpen, men det er jo stadig noget problematisk at kroneværdien er 0 ifølge finanstilsynet :/

Hvad er problematisk. Når det ikke er en valuta - så er det varer du i princippet bytter. I bytte handel skal bitcoins værdi svarer til den værdi som prisen er på den varer som du bytter med. Bitcoin vil så være en værdi/varer som du ligger inde med og indtil videre bør behandle som det.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 20:19

Min forståelse for momsproblemet ifht. bitcoins rækker muligvis ikke særlig langt... men jeg har forstet fra diverse fora at man i EU skal lægge moms på når man sælge sine bitcoins.

Lad os sige du sælger varer for 100kr og modtager betaling i bitcoins.

Når du så skal sælge dine bitcoins (veksle til kroner), så skal du betale de 20kr i moms til staten.

I så fald efterlader det bitcoin som et rent anarkist-projekt, uforeneligt med virksomhederne indenfor de eksisterende rammer.

Jeg får ikke kaffen galt i halsen fordi man skal betale skat af eventuelle kursgevinster, men ovenstående moms-setup er jo absurd, såfremt det er sandt.

Jeg håber nogen kan komme lidt længere ind på dette emne.

Cookie, Henrik eller Tonny skov kan måske hjælpe. Jeg håber at vi kan få afkræftet min mistanke... i så falde er bitcoins pludselig MEGET mere interessante.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 20:20

Henrik Koudahl:

Anders:
Jeg takker for hjælpen, men det er jo stadig noget problematisk at kroneværdien er 0 ifølge finanstilsynet :/

Hvad er problematisk. Når det ikke er en valuta - så er det varer du i princippet bytter. I bytte handel skal bitcoins værdi svarer til den værdi som prisen er på den varer som du bytter med. Bitcoin vil så være en værdi/varer som du ligger inde med og indtil videre bør behandle som det.

Så jeg kan lige så godt behandle den som en normal valuta?

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 21:56

Jørgen Olsen:

Min forståelse for momsproblemet ifht. bitcoins rækker muligvis ikke særlig langt... men jeg har forstet fra diverse fora at man i EU skal lægge moms på når man sælge sine bitcoins.

Lad os sige du sælger varer for 100kr og modtager betaling i bitcoins.

Når du så skal sælge dine bitcoins (veksle til kroner), så skal du betale de 20kr i moms til staten.

I så fald efterlader det bitcoin som et rent anarkist-projekt, uforeneligt med virksomhederne indenfor de eksisterende rammer.

Jeg får ikke kaffen galt i halsen fordi man skal betale skat af eventuelle kursgevinster, men ovenstående moms-setup er jo absurd, såfremt det er sandt.

Jeg håber nogen kan komme lidt længere ind på dette emne.

Cookie, Henrik eller Tonny skov kan måske hjælpe. Jeg håber at vi kan få afkræftet min mistanke... i så falde er bitcoins pludselig MEGET mere interessante.

Det ville være noget mystisk med en dobbeltbeskatning - i så fald burde man jo også kunne trække momsen fra når man "køber" bitcoins af kunden. Eller ryger den ved privatkunder?

Jeg forstår heller ikke helt momsningen ved byttehandler. 

Eksempler:
1) To hestehandlere på marked bytter heste med hinanden af samme værdi - de betaler begge moms, men kan også trække samme moms fra?
2) En hestehandler bytter heste af samme værdi med en privatperson? Privatpersonen betaler 25% i moms til staten oveni for at modtage en hest af samme værdi, hvorimod hestehandleren ikke betaler moms fordi han bytter med en privatperson?

Begge ovenstående tilfælde lyder ret vanvittige - hvordan hænger det sammen i virkeligheden?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 220
Skrevet kl. 22:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville gøre følgende:

1. Prissætte varerne med normal 25% moms. 

2. Når du sælger varerne, hensætter du den skyldige bitcoin-moms på en separat konto. Indtil der kommer en afgørelse fra skat på momsen, må du lade denne eventuelle momsforpligtelse stå. Hvis skat beslutter, at salgene er momspligtige, så indberetter du dem efter deres instrukser, hvis salg i bitcoin ikke er momspligtige, så tilbagebetaler du momsen til dine kunder.

3. Når du bogfører omsætningen og momsen fra bitcoin salget, anvender du en gældende bitcoin kurs til omregning i DKK. Her kan du for så vidt selv beslutte, om du anvender en dagskurs, ugekurs mv. Du bør tale med din revisor om, hvilke regnskabspraksis du vil anvende til at håndtere kursreguleringen af din bitcoin omsætning.

4. Jeg ville løbende kursregulere al bitcoin omsætning og moms til gældende kursværdier. De andele af indtjente bitcoins, som du veksler til danske kroner, skal du klart nok ikke fortsætte kursreguleringen af.

Jeg siger ikke denne metodik er den rette, men jeg havde anvendt den i dit tilfælde, indtil der kommer noget mere bindende fra skat af.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 00:55

Nicolai:
Jeg siger ikke denne metodik er den rette, men jeg havde anvendt den i dit tilfælde, indtil der kommer noget mere bindende fra skat af.

Tak! Det lyder som en god idé ind til videre.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Olsen:

Det er korrekt at flere lande har spillet ud med at der skal moms på ved salg af Bitcoins. Om det er absurd eller ej kommer an på hvordan du kategoriserer Bitcoins. Der kan argumenteres begge veje og det er særdeles spændende at se hvad SKAT kommer frem til når de i den kommende måned skal svare på en anmodning om bindende forhåndsbesked.

At der ikke er enkelt er England et godt eksempel på. Først meldte de engelske skattemyndigheder ud at Bitcoins ville være omfattet af moms. I sidste måned stillede de selv spørgsmålstegn ved deres egen beslutning.  Moms bygger jo på EU-ret og det er derfor ikke holdbart at praksis er forskellig indenfor EU. Så indtil videre er der kun at afvente en udmelding fra SKAT. Alt andet vil på nuværende tidspunkt kun være rent gætteri.

Hvordan man så vælger at behandle det indtil da er så mindre vigtigt. Regnskabsmæssigt kan det rettes til efterfølgende.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)