Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan fakturerer og bogfører jeg ordrer betalt med bitcoin?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej flinke aminoer!

Rent teknisk er min webshop ved at være klar til at modtage bitcoin som betaling - men inden jeg går i luften med den nye betalingsmetode vil jeg gerne høre et par af jer kloge aminoer kan hjælpe med det regnskabsmæssige. 

I praksis skal jeg vel fakturere i den valuta som kunden betaler med - selvom finanstilsynet ikke betragter bitcoin som valuta.

Kan jeg:

a)  Fakturere i kroner og notere hvor meget kunden betaler i bitcoin

b) Eller skal jeg fakturere i bitcoin? Og bogføre eventuel gevinst/tab når jeg veksler?

Hvordan klarer jeg det rent praktisk? Kursen svinger jo helt vildt. Jeg bruger e-conomic og har ikke tidligere brugt andre valuta - er der noget jeg skal være opmærksom på? Hvordan håndteres andre "normale" udenlandske valuta normalt i bogføringen?

Rent teknisk er bitcoin jo ikke en FIAT valuta, så ved salg er det vel egentlig en form for "varebytte" med kunden og i så fald vil det jo egentlig først være når jeg sælger kundens "vare"(bitcoin) at der skal betales moms og skat. Hvordan lyder det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:14

jeg ville vel ha en konto for bitcoin og så tage valuta tab i forhold til bogførsel i dkk

Varebytte udløser da moms ved byttet mig bekendt, det er jo betaling for en vare - som så sker med en vare til en værdi så jeg er ikke i tvivl om at moms udløses ved handlen og skat helt ligeså følger handel/regnskabsår

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 17:27

Uanset betalingen, så vil det altid være din faktura dato, der er afgørende for hvor når du skal betale moms og beskattes af indkomsten. Det er aldrig indbetalingstidspunktet der afgøre dette, i forhold til fakturering.

Jeg er enig med John i at du skal oprette en særskilt konto, til bitcoin, og indregne kurstab/kursgevinst, når du omregner dette til danske kroner.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 17:35

Men men men - finanstilsynet tillægger i øjeblikket ikke bitcoin nogen som helst værdi. Dette betyder vel at momsen/beskatning på fakturadato sådan set er 0, men først får værdi når jeg præsterer at sælge de 0 for 5000. 

Jeg ved godt det lyder mærkeligt, men er der ikke noget om det?

Men... Jeg bør nok behandle bitcoin som en hvilken som helst anden valuta ind til videre og lave en valutakonto i e-conomic. I så fald - skal jeg så omregne momsen til kr på fakturadatoen? Jeg kan mærke jeg ikke helt kan se regnskabsflowet for mig i hovedet. Kan i logges til at lave et par sildeben for forvirringen? :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:50

SKAT tager først sidst på måneden stilling til problemstillingen omkring Bitcoin. Mon ikke de kommer tæt på den norske afgørelse fra 2012, hvor Bitcoin ikke blev accepteret som en valuta men et formuegode. Det vil sige at man bliver beskattet af værdistigningen. Det vil sige at du må ud og finde den kurs som bitcoins forhandles til i det frie marked.

I praksis bør du som nævnt behandle den som "valuta" i bogholderiet.

I Norge kom man også frem til at handel med Bitcoin skal momses - bliver spændende om se om Danmark kommer frem til det samme.....

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 17. Sep 08
Indlæg ialt: 207
Fra  TrustNorth Skrevet kl. 17:51

Meget meget spændende Anders.

Jeg er selv netop begyndt at tage imod bitcoin på min webshop, men har endnu ikke fået første ordre igennem betalt med det.

Jeg benytter BillysBilling, og ser ikke umiddelbart hvordan jeg skal bogføre det.

TrustNorth.org - dansk udvikling af danske ideer.

Tilmeldt 11. Nov 06
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 18:24

Bare rent nysgerrighed: Hvordan haandtere i det meget store kurssving paa bit coin i forbindelse med prissaettelse af vare i bitcoin? Slaa i bitcoin prisen op ved salgs tidspunktet?

Qr-marketing med mobil optimerede hjemmesider.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 18:27

Rent teknisk opdateres kursen hvert femte minut og kunden informeres om at betalingen skal gennemføres indenfor en time ellers annulleres ordren - og transaktionen skal have 3 bekræftelser inden seneste bestillingstidspunkt for afsendelse samme dag ellers går den videre til næste afsendelsesdag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58

Anders:
skal jeg så omregne momsen til kr på fakturadatoen?
ja moms skal være ud fra kroneværdien på salget . uanset hvad du vinder eller taber vil jeg mene

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 20:05

Cookie - John Hannover:

Anders:
skal jeg så omregne momsen til kr på fakturadatoen?
ja moms skal være ud fra kroneværdien på salget . uanset hvad du vinder eller taber vil jeg mene

Jeg takker for hjælpen, men det er jo stadig noget problematisk at kroneværdien er 0 ifølge finanstilsynet :/

Heldigvis gemmer mit system trods alt kursen på ordretidspunktet, så det er i det mindste til at arbejde med. Jeg har dog stadig lidt svært ved at regne ud hvordan jeg bogfører i en "valuta" og tilskriver moms i en anden? Hvordan fungerer det - eksempelvis med euro?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)