Tallene er bare nogen jeg fandt på ;-) Jeg har ikke tallene foran mig, og de er også fortrolige, men princippet er det samme. Det drejer sig om at Fødevarekontrollen vil have et regnskab for økologisk råvarer (mad), således at man kan følge dem fra råvarelager til færdigvarelager. Det er dem som har opstillet formlen, men der regulerer de også for kasserede varer. Den måde det fungerer på er, at Primo, køb og ultimo aflæses i økonomisystemet, så beregnes afgangen af råvarer. Denne afgang til færdigvarer sammenholdes så med tilgangen på færdigvarerlageret. Den beregnede afgang af råvarer og salget af færdigvarer, sammenholdes så med den vi har registreret i økonomisystemet. Min forvirring opstår så, fordi i følge vejledningen fra Fødevarekontrollen så skal man have kasserede varer med i formlen: Altså: + PRIMO (økonomisystem) + KØB (økonomisystem) - KASSEREDE VARER (økonomisystem) - ULTIMO (økonomisystem) _____________ = AFGANG BEREGNET - AFGANG JF. økonomisystem) ___________________ = DIFFERENCE (beregnet) Men ved så ikke om det er fordi man skal ændre fortegnet på kasserede varer, når man beregner afgangen, for den har jo betydning for ultimolageret. Måske gør jeg mig bare selv mere forvirret end nødvendigt... |
kasserede varer skal dokumenteres (og det kan jo ske på mange måder) og ske som afgang/(forbrug) evt ved en egen konto hvor de tastes som minus varelager + forbrug når de kasseres - så vil det passe
hvordan det dokumenteres er individuelt¨
vh