Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varelager

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tallene er bare nogen jeg fandt på ;-) Jeg har ikke tallene foran mig, og de er også fortrolige, men princippet er det samme.

Det drejer sig om at Fødevarekontrollen vil have et regnskab for økologisk råvarer (mad), således at man kan følge dem fra råvarelager til færdigvarelager. Det er dem som har opstillet formlen, men der regulerer de også for kasserede varer. 

Den måde det fungerer på er, at Primo, køb og ultimo aflæses i økonomisystemet, så beregnes afgangen af råvarer. Denne afgang til færdigvarer sammenholdes så med tilgangen på færdigvarerlageret. Den beregnede afgang af råvarer og salget af færdigvarer, sammenholdes så med den vi har registreret i økonomisystemet. 

Min forvirring opstår så, fordi i følge vejledningen fra Fødevarekontrollen så skal man have kasserede varer med i formlen: 

Altså:

+ PRIMO (økonomisystem)

+ KØB (økonomisystem)

- KASSEREDE VARER (økonomisystem)

- ULTIMO (økonomisystem)

=  AFGANG BEREGNET

- AFGANG JF. økonomisystem)

= DIFFERENCE (beregnet)

Men ved så ikke om det er fordi man skal ændre fortegnet på kasserede varer, når man beregner afgangen, for den har jo betydning for ultimolageret. Måske gør jeg mig bare selv mere forvirret end nødvendigt...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58

kasserede varer skal dokumenteres (og det kan jo ske på mange måder) og ske som afgang/(forbrug) evt ved en egen konto hvor de tastes som minus varelager + forbrug når de kasseres - så vil det passe

hvordan det dokumenteres er individuelt¨

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:10

Cookie - John Hannover:

kasserede varer skal dokumenteres (og det kan jo ske på mange måder) og ske som afgang/(forbrug) evt ved en egen konto hvor de tastes som minus varelager + forbrug når de kasseres - så vil det passe

hvordan det dokumenteres er individuelt¨

Ja i det omfang det er muligt skader det selvfølgelig ikke, men omvendt så bliver der dagligt skrottet varer for mange millioner af kroner, uden særlig dokumentation.
(For gamle varer i detailhandlen, skrot ved fejlproduktion i industrien, simple lageroptællinger, svind etc etc.) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58

Ja helt sikkert Jesper - det er individuelt hvordan det begrundes - men at der begrundes svind og tab i større industri - sker sikkert anderledes end i en personlig virksomhed, der ex sælger vodka hvor der pludseligt manger 10 flasker

Derfor individuel begrundelse, men selv i stor industri bestemt dokumentation for svindet når det skal godkendes - one way or the other :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 21:02

Cookie - John Hannover:
men at der begrundes svind og tab i større industri - sker sikkert anderledes end i en personlig virksomhed, der ex sælger vodka hvor der pludseligt manger 10 flasker

Enig, håber også at det kom frem i mit indlæg, men godt eksempel Big Smile

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 09:18

Som udgangspunkt skal du også fratrække de flyttede vare, da de jo var på lageret primo, så får at få regnestykket til at gå op skal de vises, om du noterer dem som kasserer eller flyttet vil ikke gøre det store, da det er et internt arbejdspapir du laver, og dette påtrods af du sender det til en myndighed. Der er ikke nogen regnskabsregler at overholde til et sådan arbejdspapir.

Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 09:49

Jo, men skal de også med, når jeg Beregner Afgangen af Råvarer / Salg af Færdigvarer?

Det er fremgangsmåden til at beregne afgangen, jeg er i tvivl om.

Der kan jeg ikke se, man skal have flyttede varer med i formlen, medmindre man skifter "fortegn" på den, da de jo påvirker ultimobeholdningen som tages fra økonomisystemet.

Det er dét som jeg er i tvivl om? Se evt. mine tidligere opstillinger..

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 16:56

Som udgangs punkt er du altid nød til at have alle dine bevægelser med, ellers ender det med at blive meget uoverskueligt. 

Så for at finde dit vareforburg, så kan du stille det op på følgende måde:

I nedenstående er de flyttet vare fjernet fra denne varepost, og skulle varen være flyttet til vareposten så skal de selvfølgelig ligges til.

Varepost primo 1.000

Flyttet vare, reg primo - 50

Reg. varepost primo i alt 950

Varekøb + 300 (jeg antager at det ikke er nogen flyttet vare med i dette tal)

Ultimo varelager 600

Forbrugtvare (vareforbrug) = (950+300-600) = 650

Hilsen

Jakob

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 17:02

Hov glemte lige, at sige du har ret i at de flyttede vare til ligges til i forhold til den opgørelse du har fået fra fødevarekontrollen, men de skal ligges til der hvor der står - AFGANG JF. økonomisystem), herefter skal de ligges til, og du kan bruge den beregning jeg skrev lige før, til at få beregne det faktisk tal.

På den måde kan du/de følge de bevægelser, som kan give et skævt regnestykke hvis de udelades.

Håber det hjalp.

Vh. Jakob

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)