Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varelager

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man skal afstemme beregnet forbrug i perioden med det der er registreret, har jeg et generelt forståelsesspørgsmål:

+ Primo beholdning: 1.000

+ Køb:  500.

- Ultimo 150

Beregnet vareforbrug = 1.350

Registreret forbrug i økonomisystem: 1.350

Men hvad nu hvis en vare er flyttet til et andet varenummer eller kasseret, skal der så reguleres herfor?

+ Primo beholdning: 1.000

+ købe: 500

- flytning af varenummer -50

- Ultimo 150

Beregnet vareforbrug: 

1.300

Men de afgået 50 er jo hverken forbrug eller salg, men flytning, men indgår stadig i beregningen af vareforbruget. Er det korrekt, eller skal man regulere herfor?

Håber meget på et svar: :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:38

hvis det er kasseret skal det dokumenteres at det er kasseret, så det ikke kan mistænkes det er givet som gave til lillebror Smile - billeder - eller forsat opbevares eller sælges osv

Flytning fra et nummer til et andet skal bare notes så du har overblik over dit lager men påvirker jo ikke værdien

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 22:51

Enheden er faktisk kg, men det gør vel ingen forskel.

Så det du skriver er, at kasserede varer, flyttede vare ikke skal indgå i beregningen af "beregnet forbrug"? Men kun indkøb?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

ja kasserede varer - skal dokumenteres som kasserede så de ikke bare er solgt sort eller givet bort, og indgår så som forbrug ved de flyttes fra varelager til forbrug (nedsætter varelagerværdi og øger konto vareforbrug -

vh

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 23:01

En flyttede vare, er fortsat på lager, indtil den bliver solgt. Hvorfor din sidste beregning mangler +50 flyttevare, således at dit vareforbrug fortsat er 1350.

kasserer du varer så registre dem på en særskilt konto, da de jo er at se som en udgift i regnskabet.

så vil du få som du selv siger et beregnet forbrug på 1300 og en nedskrivning på 50.

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 08:00

Men den flyttes fra et varenummer til et andet. Fx fra varenr. 1 til varenr. 2. Jeg er så usikker på hvordan jeg beregner forbruget af varenr. 1, når der flyttes 50 derfra. Er det så stadig kun:

+ Primo 100

+ Køb 50

- Ultimo 200

= Forbrug af vare 250

Og så ser jeg bort fra flyttede varer, blot man ved hvor de nu er?

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 08:01

Så selv om varen stadig er på det totale lager, så skal den ikke fremgå som værende på lager under varenr. 1.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:13

vi kan ikke vide hvordan du har din lageropgørelse. Bogholderimæssigt er det samlet lager som skal være bogført på varelager i status og lageroptællingen skal vise de enkelte poster. Normalt vil lageropgørelsen jo vise vare 1: xxxx, vare y: xxxx vare z xxxx stk gang ddd kr = osv

derfor vil din lageroptællingsliste vel vise lager med varen flyttet, men jeg kan ikke se hvordan dit bogholderi holder rede på hver enkelt vare, det viser jo bare samlet lagerværi efter lagerliste MEN hvis det baserer sig på en lagerstyring, så må du flytte varen også bogholderimæssigt. En sådan lagerstyring via regnskabet kan sagtens være tilfældet og så er du nødt til at indlægge varene på korrekt flyttet varenummer, men det må du måske ha din revisor til at vise dig hvis du er i tvivl

vh

Tilmeldt 25. Jun 13
Skrevet kl. 18:51

Mit "problem" er ikke at finde ultimo beholdningen, men beregnet salg/afgang. Det skal bruges til at vise en sammenhæng mellem råvarelager og færdigvarelager. 

Der skal derfor ses bort fra den samlede lagerværdi, da det ikke er relevant i denne omgang.

Så mit spørgsmål er altså: Hvordan skal man BEREGNE AFGANGEN fra et råvarelager? IKKE ultimo beholdning eller andet ting.

Er det blot:

+ PRIMO 1.000 

+ KØB   50

- ULTIMO 200

= BEREGNET produktion til færdigvarelager 850

Og hvis der så var råvarer der var flyttet fra et varenummer til et andet, så skal man se bort fra det, når man kUN kigger på den beregnede afgang?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56

Ja du beregner korrekt. Du skal stadigt optælle og korrigere for at få det korrekt til afslut men du beregner helt korrekt - men jeg ved ikke hvordan du har ultimo uden du har talt - så de - 200 er vel et resultat af en optælling - hvor har du dem ellers fra?  -Og så skriver du nu PRODUKTION til færdigvarelager som kunne tyde på det er produktion til lager du leder efter - og så er det stadigt ret men så kan du ha værdi af halvfabrikat .- ting i produktion¨vh

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)