Hej venner Jeg søger hjælp, jeg søger at få et overslag på hvordan et budget for opstart af webshop+tøj produktion kunne se ud. Webshoppen skal sælge hverdags tøj til den travle mand, altså (Hvide skjorter, lyseblå skjorter, hvide/sorte/grå tshirts, Boxer shorts og sokker - evt jeans) Andre ting vil senere komme på, men dette ville være en start, ideen er at skabe den essentielle garderobe til en mand og intet andet. Umiddelbart ligger største udgift i at starte websitet og få produktionen igang, tænker evt at starte med kun tshirts og skjorter og bygge udfra det. Det skal være fuldstændig plain og kun med et logo i nakken, jeg har mål til alle designs. Jeg vil gå efter en salgs pris som er billig nok til at konkurrere med større brands (HM, Zara osv). Altså maks 400kr for en skjorte og maks 125kr for en tshirt. Det er lidt løse tanker, håber nogen med erfaring kan sparke lidt ind. Vil på forhånd sige at jeg ikke gider høre på indlæg såsom "Lad vær branchen er for hård" osv. kan ikke bruge dem til en skid. Mit motto er "The most important thing in business, is to be in business" - måske synes du ideen er dårlig, og det er fint, men jeg skal nok lære noget af det om ikke andet. De bedste hilsner |
Branchen er hård !
Det er de få der når så langt at komme ud på markedet med et nyt mærke - det er kun dem der vil det. Jeg møder mange der brænder for at lave deres eget mærke og kan af erfaring fortælle dig, det er de få der får drømmen realiseret.
Ud over det er hårdt og det kræver økonomi. Jeg har selv lige åbnet en web shop og det har kostet omkring 10,000 kroner, det er uden en fotograf som jeg tror er et must i de fleste tilfælde, i hvert fald skal jeg selv have lavet nye billeder med en professionel fotograf hurtigst muligt.
Så skal du have en kollektion, tee og skjorter til at starte med. Skal vi sige tee i 4 farver og 5 størrelser og skjorter i 2 farver, så det er 200 t-shirts og 100 skjorter. Det kan produceres og leveres for omkring 20,000 kroner.
Nu har du varerne hjemme, men har du kunder i butikken. Der vil være marketing omkostninger og så en masse mindre omkostninger der løber op..
Din ide med at konkurrere på prisen synes jeg lyder fin, men det betyder dine avancer skal holdes nede. Sætter du dette op imod omkostninger og der skal nogle varer over disken for det bliver en god forretning.
Jeg siger ikke lad være, men ud over branchen er hård kræver det en strategi samt en vilje til at investere en masse tid og en mindre formue.
Mvh Mikkel