Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelses ret ved opkøb af hjemmeside??

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Nivå
Tilmeldt 21. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke rettigheder har jeg ved opkøb af en hjemmeside.
Lad os f.eks. sige at jeg opkøber en hjemmeside og finder derefter mange fejl i siden. Det fører til at jeg fortryder mit køb og vil have pengene tilbage.
Kan jeg fortryde mit opkøb af en hjemmeside eller er man bundet?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47148
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08

En hjemmeside må vist være B2B - ren forretning til forretning og ikke et forbrugerkøb og så har du ingen rettigheder ud over dem I aftaler (gør det skriftligt og meget klart) - og du må finde fejl inden du køber eller forbeholde dig ret til ikke at betale før du har kunne checke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nivå
Tilmeldt 21. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:09

Mange tak for dit svar!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 21:10

Sam :

Hvilke rettigheder har jeg ved opkøb af en hjemmeside.
Lad os f.eks. sige at jeg opkøber en hjemmeside og finder derefter mange fejl i siden. Det fører til at jeg fortryder mit køb og vil have pengene tilbage.
Kan jeg fortryde mit opkøb af en hjemmeside eller er man bundet?  

Nu er fortrydelsesret kun relevant for forbrugerkøb. Men du kan jo reklamere, hvis det ikke lever op til det, som du var blevet lovet.

Hvor grove fejl er der tale om, og er det noget du let kunne have opdaget inden køb?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 21:12

Cookie - John Hannover:

En hjemmeside må vist være B2B - ren forretning til forretning og ikke et forbrugerkøb og så har du ingen rettigheder ud over dem I aftaler (gør det skriftligt og meget klart) - og du må finde fejl inden du køber eller forbeholde dig ret til ikke at betale før du har kunne checke

vh John H

Der er jo stadig reklamationsret, medmindre de har aftalt andet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil:
Der er jo stadig reklamationsret, medmindre de har aftalt andet
Som vel ikke har at gøre med fortrydelsesret på købet

det med reklamationsret vil jeg anse for helt totalt ubrugeligt i forhold til at fortryde et køb af en hjemmeside mellem B2B - Det må aftales i selve købet i detaljer hvad den skal indeholde. At skulle føre en sag på en købt hjemmeside via reklamationsret vil jeg anse for totalt op ad bakke

Det er klart hvis den ikke lever op til det som er aftalt, så kan man få penge igen, men jeg ser det slet ikke som del af reklamationsret, men som en i så fald ikke overholdt aftale. Jeg råder også til ikke at betale alt forud for en sådan hjemmeside, for vor herre til hest for at skulle køre en retslig tvist for at få penge ingen hvis ikke fejlene ligefrem skriger i øjnene og kan fattes af retten

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 21:30
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Emil:
Der er jo stadig reklamationsret, medmindre de har aftalt andet
det vil jeg anse for helt totalt ubrugeligt i forhold til at fortryde et køb af en hjemmeside - det må aftales i selve købet i detaljer hvad den skal indeholde. At skulle føre en sag på en købt hjemmeside via reklamationsret vil jeg anse for totalt op ad bakke

Det er klart hvis den ikke lever op til det som er aftalt, så kan man få penge igen, men jeg ser det slet ikke som del af reklamationsret, men som en i så fald ikke overholdt aftale. Jeg råder også til ikke at betale alt forud for en sådan hjemmeside, for vor herre til hest for at skulle køre en retslig tvist for at få penge ingen hvis ikke fejlene ligefrem skriger i øjnene og kan fattes af retten

vh

Nu er der jo ingen der siger, at den behøver ende i retten eller at de har aftalt disse ting. Det kan jo være en hurtig handel og et "småbeløb". Det kan være Sælger accepterer reklamationen og gør hvad han kan for at køre køber tilfreds.

Jeg kan ikke helt se, hvorfor det ikke er en del af reklamationsretten. Det kommer selvfølgelig an på, hvad der er aftalt, men hvis det er solgt som at disse ting skulle være helt i orden, så er det da en mangel.

Jeg forstår ikke helt, hvordan du skulle have ret til at få pengene igen uden at reklamere? Du skriver at du ser det som en ikke overholdt aftale - Det er jo også korrekt, men misligholdelsen består jo af en mangel, som man kan reklamere over for.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:36

Emil:
Jeg forstår ikke helt, hvordan du skulle have ret til at få pengene igen uden at reklamere? Du skriver at du ser det som en ikke overholdt aftale - Det er jo også korrekt, men misligholdelsen består jo af en mangel, som man kan reklamere over for.
strid om ord. Reklamationsretten som jeg tror de fleste alm opfatter den er en ret til at klage i 2 år over mangler m.m. og har intet med fortrydelsesret at gøre.

Det siger vel sig selv at man skal "reklamere" hvis det man får leveret ikke lever op til det aftalte, hvis det for dig er "reklamationsretten" så "be my guest" Stick out tongue

Jeg tror også man kan nævne at google ikke lige opfatter ordet "reklamationsret" som noget der er aktuelt ved B2B køb af hjemmeside - du kan jo prøve HER

vh

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 22:21

Cookie - John Hannover:

Emil:
strid om ord. Reklamationsretten som jeg tror de fleste alm opfatter den er en ret til at klage i 2 år over mangler m.m. og har intet med fortrydelsesret at gøre.

Det siger vel sig selv at man skal "reklamere" hvis det man får leveret ikke lever op til det aftalte, hvis det for dig er "reklamationsretten" så "be my guest" Stick out tongue

Jeg tror også man kan nævne at google ikke lige opfatter ordet "reklamationsret" som noget der er aktuelt ved B2B køb af hjemmeside - du kan jo prøve HER

vh

Jeg er klar over, at der bliver spurgt om køber kan fortryde. Dette er vi enige om, at køber ikke kan.

Men reklamationsretten har man altså også i handelskøb. Nu har jeg slået op i Børge Dahls bog om Erhvervsjura. Her skriver Børge Dahl om Reklamationsret for både B2B og B2C under reklamationer. Forskellen mellem de to er at købeloven er beskyttelsespræceptiv, når det gælder paragrafferne omkring reklamationer for B2C og deklarativ, når det gælder B2B. Men det hedder stadig reklamationer. Dansk erhverv skriver også om reklamationer under B2B: http://www.danskerhverv.dk/Raadgivning/Erhvervsjura/Koebeloven/Sider/BtB.aspx

Nu fik jeg 1 stjerne for mit sidste indlæg. Så jeg må jo prøve at forklare mig noget bedre.

Køber spørger om han kan fortryde et køb. Svaret er nej, da der er tale om B2B.

Køber kan så reklamere. Dette er selvfølgelig medmindre andet er aftalt.

For at han kan reklamere skal der være en mangel. Her bruger man §75a og §76 analogt:

§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1)   have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,

2)   være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,

3)   være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og

4)   have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis

1)   genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,

2)   sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,

3)   sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller

4)   genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Stk. 2. Køberen kan ikke påberåbe sig en urigtig eller vildledende oplysning, der er rettet senest ved indgåelsen af aftalen.

Stk. 3. Forhold ved materialer fremskaffet af køberen kan ikke påberåbes som en mangel, medmindre sælgeren har tilsidesat sin vejledningspligt.

Bemærk, at der selvfølgelig er en hel masse detaljer som afgør om trådstarter kan dette og det er derfor jeg spørger ind til manglerne. F.eks. har køber jo en særlig undersøgelsespligt i handelskøb som beskrevet i §51.

Men hvis der foreligger en mangel og denne er væsentlig, så skal trådstarter da klart reklamere over manglen og gøre brug af mangelbeføjelser som nedslag i pris, afhjælpning eller ophævelse.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 22:23

Cookie - John Hannover:

Det er jo netop sådan "reklamere" er defineret i Købeloven?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)