Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål om garanti

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

shaker:
Jeg tænkte på om mine kunder også en krav for reklamationsret, hvis jeg nu vil sælge mine ure gennem facebook.

Hvis du har så lidt tiltro til dine kommende produkter, skulle du måske mere overveje om det er det rigtige du gerne vil sælge, fremfor hvordan du slipper udenom det lovpligtige ansvar.

Det var bare en tanke.. Big Smile

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 16:52

shaker:

lige et hurtigt spørgsmål John, kunne ikke finde det på købeloven. 

Jeg tænkte på om mine kunder også en krav for reklamationsret, hvis jeg nu vil sælge mine ure gennem facebook.

Det kunne bla. være gennem nogle forskellige Facebook grupper. Fordi jeg tænker lidt at det vil jo så ikke blive en form for webshop.

Det er lige meget, hvor du sælger produkterne. Der er altid to års reklamationsret ved salg til forbrugere i Danmark.

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:53

Jamen jeg sælger ikke som en virksomhed, jeg køber bare nogle ure billigt fra udlandet og sælger dyrt i Denmark gennem facebook evt. til venner, famillie, eller bekendte. vil det så stadigvæk være en virksomhed 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 16:56

shaker:
vil det så stadigvæk være en virksomhed 

I det øjeblik dit salg udgøre mere end 50.000 kr. om året er du momspligtig, og betragtes som en virksomhed. Og har ovennævnte regelsæt og skal tage hensyn til. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 16:59

shaker:

Jamen jeg sælger ikke som en virksomhed, jeg køber bare nogle ure billigt fra udlandet og sælger dyrt i Denmark gennem facebook evt. til venner, famillie, eller bekendte. vil det så stadigvæk være en virksomhed 

Det vil jeg umiddelbart mene.

Men er det et problem? Hvis du køber produkterne billigt og sælger dem dyrt, burde det også være lige til at give "kunderne" et andet ur, hvis det går i stykker. Husk dog at de så får 2 års reklamationsret på det nye ur også. Så størstedelen af dine produkter skal selvfølgelig være i orden og holde længere end det. Men det burde jo også være en selvfølge, at det man sælger er af en hvis kvalitet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02

læs om momspligt - jeg ved blot ikke om man slipper for reklamationsret bare fordi man ikke omsætter for 50.000 på 12 mdr i træk, for det er jo virksomhed uanset moms eller ikke, hvis man sælger med fortjeneste for øje. Du vil også skattemæssigt jo blive behandlet som virksomhed, bare uden moms.

Det er jo ikke som salg af privat indbo fra en ejer til en anden privat - men det må andre belyse - http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html er om moms - kunne du forudse det ville bliver over 50 t vil du få moms af den del du solgte uden moms + tilsvarende som bod

Her også om moms og skat ure http://watchesthroughtime.blogspot.dk/2014/01/handelmedureskatmoms.html 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 17:03

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

shaker:
vil det så stadigvæk være en virksomhed 

I det øjeblik dit salg udgøre mere end 50.000 kr. om året er du momspligtig, og betragtes som en virksomhed. Og har ovennævnte regelsæt og skal tage hensyn til. 

Er du sikker på det? Lovgivningen siger så vidt jeg husker ikke, at du skal være virksomhed før der er tale om handel mellem erhvervsdrivende og forbrugere. Dengang jeg havde jura fik vi i hvert fald at vide, at det altid er en vurdering om du handler inden for erhverv eller ej. Vi havde som hovedregel, at hvis det er noget du tjener penge på og som du derfor bør vide mere om en kunden, så er det at betegne som at handle inden for erhverv.

Lige så vel fik jeg at vide, at i nogle situationer kan en virksomhed blive behandlet som en forbruger i nogle ekstreme tilfælde.

Jeg tror ikke, det at du er momspligtig, er det der afgør om det er forbrugerkøb i købelovens forstand.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47186
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05

læs om momspligt - jeg ved blot ikke om man slipper for reklamationsret bare fordi man ikke omsætter for 50.000 på 12 mdr i træk, for det er jo virksomhed uanset moms eller ikke, hvis man sælger med fortjeneste for øje??. Du vil også skattemæssigt jo blive behandlet som virksomhed, bare uden moms.

Det er jo ikke som salg af privat indbo fra en ejer til en anden privat som ikke omfattes, men jo heller ikke omfattes af samme skatteregler hvis vi taler privat indbo - men det må andre belyse - 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.html er om momspligt - kunne du forudse det ville bliver over 50 t vil du få moms af den del du solgte uden moms + tilsvarende som bod

Her også om moms og skat ure http://watchesthroughtime.blogspot.dk/2014/01/handelmedureskatmoms.html 

vh John H

Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 17:09

tusind tak :D du er virkelig til nytte John

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 17:24

Og lige for at få citatet med fra Købeloven om, hvornår der er tale om forbrugerkøb:

Købeloven:

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et forbrugerkøb.

Steder som trendsales skriver at man hos dem skal angive sig som erhvervssælger, hvis en eller flere af følgende er gældende:

Trendsales:

• Du køber eller planlægger at købe varer hjem med henblik på videresalg
  • Du er allerede CVR-registreret eller har planer om at blive det
  • Din omsætning ved dit varesalg på Trendsales såvel som andre steder overstiger 50.000 kr. årligt
  • Dit varesalg på Trendsales er primært koncentreret om flere identiske varer med karakter af salg fra lager

Ikke at deres betingelser er afgørende for noget, men går næsten ud fra at de er baseret på, hvornår man ifølge købeloven vil handle inden for erhverv. Hvis det er korrekt, så er det alle der køber med henblik på videresalg.

Bemærk i øvrigt, at det er sælger der har bevisførelsen for, at der ikke er tale om forbrugerkøb.

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)