Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

spørgsmål om garanti

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 23. Sep 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

hej allesammen håber i kan hjælpe mig med mit lille spørgsmål. 

jeg vil starte en lille ur webshop, men har hørt af nogle venner som siger at der er en lov der siger at man skal give en form for garanti til kunderne.

Så hvis jeg vil starte en webshob, er der så en lov der siger at jeg skal give mine kunder en form for garanti, eller er der ikke noget lov der siger det. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:33

først og fremmest skal du nøjes med et indlæg om helt samme sag og ikke ha et identisk her http://www.amino.dk/forums/t/218546.aspx#1439554 

Dernæst vil jeg råde dig til at undersøge rigtigt meget mere end lige garanti spørgsmålet, moms skat told import osv - hvis du virkeligt ikke ved, at når man som forbruger køber ting, så får man garanti på varen??

1 års garanti og derudover 1 års reklamationsret http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Koebelov Derudover kan man returnere alle køb over nettet, uden begrundelse i 14 dage efter modtagelsen

Du skal ikke kaste dig ud i noget inden du har afklaret moms, skat, told, import regler, stiftelse af virksomhed og meget mere

vh John H

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 13:01

Cookie - John Hannover:

1 års garanti og derudover 1 års reklamationsret http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Koebelov

Ikke korrekt. Der er ikke noget der hedder garanti i købeloven. Det hedder 2 års reklamationsret. Viser en fejl eller mangler sig inden for de første 6 måneder af denne reklamationsperiode, gælder der efter købeloven en formodning om at fejlen, eller årsagen til den, var til stede da varen blev købt og det er derfor ikke op til forbrugeren af bevise dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:20

AnyFellow:
Der er ikke noget der hedder garanti i købeloven. Det hedder 2 års reklamationsret. Viser en fejl eller mangler sig inden for de første 6 måneder af denne reklamationsperiode, gælder der efter købeloven en formodning om at fejlen, eller årsagen til den, var til stede da varen blev købt og det er derfor ikke op til forbrugeren af bevise dette.
jamen det har du jo helt ret i. Reklamationsret hedder det jo idag - og de første 6 mdr altid formodning om fejl og derfor helt som garanti, men faktisk også meget let samme sag det næste 1,5 år hvis ikke man kan se en god grund til at tingene er gået i stykker grundet brugerens adfær

Ved du hvordan det generelt håndteres, disse 1,5 år efter det første ½ år. Jeg har altid fået det behandlet som fejl ved produktet når jeg har haft et problem med en computer eller telefon. De ser om der er tegn på fugt f.eks. men ellers dækker de rep op til de fulde to år generelt. Jeg ville tror ure var lidt samme sag, med mindre man kan påvise fugt eller slag, så er det svært for sælger at komme uden om reklamationsretten - men ved du hvordan det praktisk håndteres normalt?

Tilmeldt 23. Sep 13
Skrevet kl. 15:02

hej john

jeg har helt styr på det om moms, told, import osv.

men da jeg har tænkt mig at købe nogle ure fra kina og sælde det på min egen webshob, så ved jeg bare ikke om der er en regl som siger at mine kunder også skal have garanti.

altså mit spørgsmål lydder på: er der en lov der siger at jeg SKAL give mine kunder en form for garanti, eller bestemmer jeg selv om jeg vil give dem garanti eller ikk??

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 15:26

Cookie - John Hannover:

Ved du hvordan det generelt håndteres, disse 1,5 år efter det første ½ år. Jeg har altid fået det behandlet som fejl ved produktet når jeg har haft et problem med en computer eller telefon. De ser om der er tegn på fugt f.eks. men ellers dækker de rep op til de fulde to år generelt. Jeg ville tror ure var lidt samme sag, med mindre man kan påvise fugt eller slag, så er det svært for sælger at komme uden om reklamationsretten - men ved du hvordan det praktisk håndteres normalt?

Det er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Udgangspunktet er at forbrugeren har bevisbyrden, men en virksomhed er forpligtet til at undersøge varen og ikke bare kan afvise en reklamation uden videre.

De "dårlige" virksomheder kan godt finde på at afvise en reklamation uden videre og sige at det er en fejl de aldrig har set før og at forbrugeren må have <indsæt selv ord> varen og derfor dækker de ikke.

De virksomheder der driver en hæderlige virksomhed vil normalt tage varen ind indenfor de 2 år og undersøge varen loyalt og herefter komme med en konklusion. Afhængig af producenten af varen (og prisen) er der ofte forskellige måder det håndteres på - nogle varer ombyttes uden videre til en ny vare hvor andre skal sendes ind på et serviceværksted og undersøges nærmere. En serviceminded virksomhed vil normalt lade tvivlen kommer kunden til gode, såfremt der kan være tvivl om hvorvidt en skade på en vare er selvforskyldt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31

Købeloven siger 2 års reklamationsret - og det er den du SKAL overholde. De første 6 mdr er det dig der skal bevise at det er kunden der har ødelagt noget (svarer i høj grad til gamle ord garanti),

De næste 1,5 år skal kunden kunne sandsynliggøre at det var fejl ved produktet. Ex vil det formentlig betyde, at hvis ikke der er hakker i urkassen eller man kan spore der har været vand i uret, så vil du også i de 1,5 år har stor risiko for at skulle erstatte uret. Du må nok i dine kalkuler regne med at kunne bære hele risikoen i 2 år.

Derudover 14 dages fri returret fra kunden modtager uret, uden kunden skal forklare hvorfor han returnerer - han kan bare sende retur og skal så ha sine penge retur.

Ure er der en ganske hård konkurrence på, både fra replika og ægte fra udladet og fra ægte herhjemmefra, så det er ofte ganske så pressede priser. Pas også selv lidt på replika/kopier, men det er nu ret nemme at spotte, alene på prisen i forhold til det de efterligner.

Kinesiske værker vil de færreste bruge tid på at reparere, det er bare om igen, hvor mekaniske værker fra Schweiz ofte kan repareres fint.

Ud over de 2 års reklamationsret kan du frit vælge at gi dem garanti - som så skal være noget der går længere end reklamationsretten - længere tid eller andet, ex 5 års garanti på stellet af en cykel som kan ligge oven i de 2 års reklamationsret

god vid med det

John H

Tilmeldt 23. Sep 13
Skrevet kl. 16:17

tusind tak john

Tilmeldt 23. Sep 13
Skrevet kl. 16:44

lige et hurtigt spørgsmål John, kunne ikke finde det på købeloven. 

Jeg tænkte på om mine kunder også en krav for reklamationsret, hvis jeg nu vil sælge mine ure gennem facebook.

Det kunne bla. være gennem nogle forskellige Facebook grupper. Fordi jeg tænker lidt at det vil jo så ikke blive en form for webshop.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49

uanset hvordan du sælger til forbrugere har de krav på reklamationsret - hvis du sælger som virksomhed

vh

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)