Jeg har en mindre servicevirksomhed som jeg overvejer at sælge, men hvordan finder jeg den rigtige pris. Jeg kan selvfølgelig opfordre til højeste bud, men det fortæller mig ikke noget om hvordan man finder den rigtige pris.
Da der er tale om en servicevirksomhed, er der intet varelager til overtagelse. Det betyder så jeg skal prissætte salget af mine kundekreds. Og hvordan gør jeg så det? Jeg er klar over min årlige omsætning har indflydelse på prisen, men helt konkret.... HVORDAN gør jeg.
Har på et tidspunkt hørt at nogle virksomheder er prissat på deres overskud/ forventede overskud i 10 år så hvis du ganger dit nuværende overskud med 10 og evt laver et tillæg på nogle procenter i potentiale så vil det nok komme meget tæt på en fornuftig pris
Der er mange forskellige måder og ultimativt handler det om hvad du kan få for den. Hvis den er nogenlunde selvkørende er 2,5 gange overskuddet ikke helt urealistisk den er der i ihvertfald nogen der bruger.
Altså overskud sidste 2013: 100.000 kr. = pris 250.000 kr.
Har på et tidspunkt hørt at nogle virksomheder er prissat på deres overskud/ forventede overskud i 10 år så hvis du ganger dit nuværende overskud med 10 og evt laver et tillæg på nogle procenter i potentiale så vil det nok komme meget tæt på en fornuftig pris
Typisk bliver den brugt til meget større virksomhedder som børsnoterede virksomhedder der må formodes at være rimeligt stabile. Mindre virksomhedder prisfastsættes typisk anderledes da ejerene plus evt. en eller to nøglemedarbejdere jo ofte er en meget stor del af virksomheddens drift. Det er derfor langt mere risikabelt at overtage en vinduespudser end at købe for et tilsvarende beløb aktier i børsnoteret virksomhed da den bedre kan klare et skift i ledelsen.
Jeg kender også folk der har brugt revisorer og advokater til at udregne en salgspris på virksomheden. Det kræver dog, at din virksomhed har en sådan størrelse, at kun et mindre beløb går til omkostninger vedrørende udregningen af salgsprisen.
Hvis det er et vinduespudserfirma du driver, så plejer tommelfinger reglen og være 3 måneders omsætning. Det vil sige at hvis dit firma i gennemsnit tjener 60.000 kr om måneden, så skal du gange dette med 3. Som reglt mistes der mange kunder ved overgang til andet firma. Pris eksemplet er kun for kunderne og ikke evt udstyr og andet