Her er mine "guldkorn" om man vil...
Produktområder jeg erfaringsmæssigt vil fraråde:
- Tøj og anden beklædning (Ofte returvarer)
- Sko og anden fodtøj (Samme som ovenstående)
- Tøj og sko børn (Overfyldt marked)
- Legetøj
- VVS
- Elektronik, computerudstyr og lignende (Alt for mange forhandlere og lav avance)
- E-cigaretter (Få startede, nu sælger ALLE det)
- Cykler og udstyr dertil
Produktområder jeg bedre kan anbefale:
- Haveudstyr
- Bolig udstyr (dog afhængig af hvilke områder)
- Niche produkter
- Fritidsartikler og sportsudstyr
- Stadig plads til en dækforhandler mere
Sandsynligvis mange flere, men det er hvad jeg kan komme på ud fra egne erfaringer og lige på nuværende tidspunkt. Det bør være muligt at forhandle dig til dropship aftaler indenfor de forskellige områder, det afhænger mest af alt om din tilgang til leverandørerne, sprogbrug, forberedelse og selvfølgelig din webshops udseende.
Lidt erfaringsmæssig hints inden du går alt for meget igang er:
- Des større eller des mere eksklusiv din leverandør er, des mere professionel bør din butik være og fremstå - ikke alle lader sig spise af med standard og lavt informationsniveau
- Undlad ved danske leverandører, at bruge ordet "dropshipping" eller ihvertfald uddyb det efterfølgende - overraskende mange danske leverandører aner ikke ordets betydning
- Forbered dig, uanset du kontakter dem via mail eller telefon, kend deres produkter, hvilke områder der for dig er mest spændende at forhandle
- Undersøg om der er bestemte personer du bør kontakte
- Tænk på måden du kontakter leverandøren på - des mere information om dig, din butik og din hensigt og hvad du kan gøre for dem, des bedre - du ansøger i princippet om at forhandle deres produkter, så tænk lidt på det som en jobansøgning. En mail eller et opkald bør aldrig blot indeholde "Hej, jeg vil gerne sælge jeres produkter, dropshipper i" - UDDYB og FORKLAR og FORTÆL - tro mig, du kommer så meget længere.
- Ofte, meget meget ofte, er det en rigtig god ting at have shoppen klar og parat til at kunne vise leverandøren forinden kontakten - få leverandører gider få vist deres produkter et sted de ikke har set inden beslutningen.
Men find ud af det her først:
- Hvad du så interesserer dig indenfor?
- Hvilke produktområder du føler du vil kunne skille dig ud med?
- Hvilke du vil kunne rådgive kunderne hos?
Lige mine råd - for mig har de virket 