Har "rodet" lidt med tanken om at gøre den traditionelle tilbudsgivning på nettet ( her tænker jeg på den med få 3 tilbud ) lidt anderledes og mere spændende samt lærerigt Branchen jeg vil henvende mig til, mener jeg ikke er at finde under " få 3 tilbud " - og så er leverandør og modtagers geografiske placering i forhold til hinanden ligegyldigt. Personligt har jeg en passion for poker..og den har givet mig inspiration til min tanke..nemlig pokerinspireret tilbudsgivning. Kundegruppen kender jeg... og jeg eller anden person, vil tage kontakt til disse, så det er i begyndelsen ikke kundegruppen som selv lægger deres opgave på nettet. Alt jeg skal bruge er en kopi af en tidligere faktura. ( Her er tale om gentagelsesopgaver) Modsat konceptet som " få 3 tilbud " bl.a. bygger på, at det er uforpligtigende at indhente tilbud - så vil det i mit koncept være forpligtigende, hvis en kunde får en pris som er mindst 20 % mindre end den tidligere faktura ( og det vil kunden med garanti få ) Min tanke er at f.eks. max 12 levereandører kan deltage pr. opgave, som de hver betaler et startindskud til f.eks. kr. 25-30 og det første tilbud skal så være mindst 10 % mindre end beløbet på fakturaen. Herefter går de 9 bedste videre og indskuddet stiger lidt og hver især kan se hvilken nr. i rækken deres tilbudsplacering har.. inden de går til runde nr. 2., hvor der nu gives en minimum forudbestemt % mindre pris i forhold til deres tidligere. Runde 3 stiger indskuddet en smule. og de nu er 6 tilbage fungere efter samme princip, som ved de tidligere... at alle kan se deres egen placering,,,+ tilbud til mindre pris o.s.v Runde 4 som er finalerunden, er der nu 3 deltagere tilbage... og igen fungerer det efter de samme principper.. Indskudsstørrelsen afhænger af opgavens størrelse,,, og havde det været en opgave til kr. 7.000 som vinderen er garanteret + at vinderen kunne være heldig at opgaven kunne være en ofte gentagelsesopgave,, evt. 11 gange om året... = årlig ekstra omætning på kr. 77.000 for en investering til ca. kr. 200 og dem der røg ud i første runde har blot brugt kr. 30 og evt. lært noget til næste gang. Det er en noget mere spændende måde synes jeg + at en tilbudsgivere kan dygtiggøre sig både i den konkrete opgave ..men og ved fremtidige opgaver, da denne hele tiden vil kende sin placering undervejs og kan lære af dette. Set i forhold til " disse 3 tilbud" så er vinderen garanteret opgaven og i " 3 tilbud" er slet ingen garanteret... og i princippet er kunden ej heller garanteret at få en bedre pris... det er kunden i dette tilfælde. I denne løsning kan leverandøren komme til med meget få midler kontra " 3 tilbud " som snilt kan koste kr. 10.000 til kr. 20.000 om året og stadig uden garanti. Og sidst og ikke mindst,,, så kan alle være med, hvilket betyder den nystartede også....og ikke kun den virksomhed, som har råd til at satse kr. 20.000. Så hvordan ser i derude på denne fremgangsmetode... ? Hilsen fra Henrik
|
Set fra kundens synspunkt, skal det beskrives langt enklere.
Jeg kan slet ikke overskue, hvordan budrunden fungerer, og som kunde skal dette være ligegyldigt. Kunden skal blot på én eller anden måde garanteres ikke at spilde sin tid.
Din garanti med min. 20% besparelse uanset hvor godt et tilbud, man har i forvejen, kan give dig problemer.
Hvem skal betale de 20%, hvis det ikke lykkes at slå tilbuddet?
På de ydelser, jeg bruger, hvor prisen er den primære faktor, mener jeg, at jeg allerede har fundet den laveste pris. Hvis du kan garantere mig 20% rabat i februar, vil jeg naturligvis gerne udfordre dig på dette. Når jeg så står med min februarfaktura i hånden, skal du kunne give mig 20% rabat på den til marts, og martsfakturaen skal kunne slås med 20% i april. I december har jeg sparet alvorligt mange penge - og hvis din garanti skal have muskler bag, har jeg sparet dem på din bekostning.
Som tilbudsgiver skal jeg have en klar fornemmelse af, hvad det kommer til at koste mig - og jeg skal have en form for sikkerhed for, at du ikke løber mig i halen - altså at det hele ikke blot går ud på, at du skal tjene en masse penge på tilbudsgivers bekostning. Det vil være fint nok for mig, at du tjener penge, hvis jeg også tjener penge, men hvis jeg kan se, at det i virkeligheden er en art spil, hvor du er den dealer, som altid uundgåeligt vil stå med gevinsten, så vil jeg ikke være med.
Jeg kan slet ikke gennemskue dit tibudssystem ud fra din beskrivelse, men måske giver det mere sig selv, hvis man kender den branche, som du tænker på at gå ind i.
Venlig hilsen
Hans Stokholm Kjer