Dine formodninger holder efter min mening ikke i praksis, men HVIS du nu har ret - så er vi vel enige om, at bankerne konkurrer mod hinanden ikke? Hvad tror du så årsagen er, til at ikke bare EN af de mange banker har produktet - risiko fri erhvervskonto på hylden - til et gebyr på hvad de nu måtte koste i deres øjne? Tror du det er hævn mod nystiftere? - Nej det er helt enkelt en klar risikovurdering. En erhvervskonto giver en risiko der gør, at de ikke selv mod 3.000 kr i gebyr, bare stifter, og håber at kunden tilmed vokser sig til et stort stærkt selskab, Det er, uanset at du mener der ikke er nogen som helst risiko en helt simpel risiko vurdering der gør, at ikke EN af de mange banker har produktet på hylden og fejer gebyret ned i lommen Det er virkeligheden - det er ikke hævn eller surhed fra deres side, men simpel vurdering af at trods et evt fedt gebyr, vil det give tab. Bankerne har store tab på kunder som ikke har antydning af kredit tilknyttet. Du er vel så i det mindste enig i, at staten kunne garantere bankerne mod tab, ved at stille krav til en konto type der ikke kunne være kredit eller kort tilknyttet? Det må så være løsningen hvis det er risikofrit, skal der ikke afsætte en krone på finansloven til det vh John H |
Cookie - John Hannover:Hvad tror du så årsagen er, til at ikke bare EN af de mange banker har produktet - risiko fri erhvervskonto på hylden - til et gebyr på hvad de nu måtte koste i deres øjne?
Det har jeg svaret på. Det kundesegment vi taler om er ganske enkelt ikke interessant for bankerne. Det er netop min pointe at der er tale om en risikovurdering fra bankernes side. Her må man desværre bare se i øjnene at en RKI registrering gør en uinteressant i mange bankers øjne.
Men det er teknisk muligt og allerede i dag praksis muligt for bankerne at sikre sig mod tab. Det kræver bare "arbejde" ved at holde øje med konti, hvor der er overtræk på via diverse betalingsaftaler.
Hvis det er risikofrit - hvorfor så tale om garantier fra starten. Det er jo bankerne som selv vælger deres risikoprofil, herunder i forhold til kunder. Så nej ingen statsgaranti til bankerne. Det er en uskik.
Til gengæld synes jeg at bankerne og finanstilsynet ikke gør overveje om det er god bankskik at alle virksomheder har ret til en almindelig indlånskonto i lighed med personer.
Som selskab at stå uden konto gør det nærmest håbløst at drive virksomhed. Specielt da det også i forhold til at skulle bruge en privat konto - nærmest tvinger et selskab til at have fysisk pengekasse og måske betale via udlæg til stifter. Ligesom modtagelsen af penge kan give problemer. Du modtager en regning fra IVS og skal betale til en andens konto - nej det hænger ikke sammen.
/Henrik