Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af dansk virksomhed fra udlandet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 6. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min far har spurgt om jeg kunne være interesseret i at overtage hans virksomhed i Danmark. 

Det er jeg i den grad interesseret i, men er umiddelbart ikke interesseret i at videreføre den som hidtil. Begge mine forældre arbejder i virksomheden og betaler 67% i skat på deres privatindtægter. Virksomheden i sig selv har også et enormt skattetryk. Jeg er stor modstander af den måde regeringen ønsker at føre 'hetch' mod de folk der skaber arbejdspladserne, til de få folk der gider at arbejde. Derfor er det hovedsageligt i min interesse at lade firmaet overtage af det firma jeg i forvejen er hovedaktietager i, baseret på Cypern. 

Men hvordan gør jeg det nemmest?! 

Venligst 

Martin 

Fra Næstved
Tilmeldt 30. Dec 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin

Med en marginalskat i DK på 56% lyder 67% også voldsomt... Men nok om det. 

Du kan godt købe aktiviteten ud af den danske virksomhed og få ind i dit cypriotiske selskab - dog lidt afhængigt af hvordan den danske virksomhed er opbygget. En virksomhed skal som udgangspunkt beskattes i det land hvor den daglige ledelse sidder, så hvis virksomheden kan drives fra Cypern, kan den også blive beskattet her. Er virksomheden derimod mere "forankret" i DK bliver det nok sværere at undgå dansk beskatning.... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

MauAlteza:
Begge mine forældre arbejder i virksomheden og betaler 67% i skat på deres privatindtægter. Virksomheden i sig selv har også et enormt skattetryk.
det holder nu næppe eller skal de ha fat i en revisor for de skal slet ikke op på 67% på nogen som helst måde - den er helt galt selv om de så tjente langt over 500.000 kr hver eller for den sags skyld 20 mio om året -  og der skal ikke være enormt skattetryk på virksomheden samtidigt , så sæt dig ind i tingene rent ud sagt - inden du afgør hvad du vil- Tag en økonomi rådgiver ind - det lyder ikke betryggende at du hopper på sådan en and hvis du samtidigt er virksomhedsejer på Cypern.

Jeg siger det ikke for at virke sur, men det var da ærgerligt hvis du er misinformeret om mulighederne og røg i store skatteproblemer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 30. Dec 13
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 01:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget enig, John. De 67% er vist endnu en and... :-)

Fra København
Tilmeldt 6. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Overdrivelse fremmer forståelsen! Har ærligt talt ingen idé om, hvad de/man betaler i skat i DK.
Bortset fra det, skal i have tak for konstruktive svar omkring virksomhedsdelen, som jo var mit egentlige spørgsmål.
Jeg betaler i øvrigt 9% i skat på Cypern og mit firma er et privat aktieselskab.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

når du bor på Cypern og ikke har bolig i DK og nær tilknytning, så er du vel under alle omstændigheder skattepligtig på Cypern, og tilbage kan så stå dansk virksomhedsskat på 24,5% (er vel ca 10% på cypern) hvis ikke du kan trække hele overskuddet ud for så bortfalder jo den problematik. Det vil nok forudsætte at du kan udføre arbejdet fra Cypern og så kan du jo lægge selskabet på Cypern

Under ca 480.000 kr er personskatten i DK af sidst tjente krone inkl am bidrag ca 44% men da man jo også har personfradrag, er den faktisk procent jo lavere - men bor du på Cypern og ikke har tilknytning til dk er det jo ikke relevant som hvis du på nogen måde var dansk skattepligtig

Du vil nok med fordel kunne høre en god dansk advokat eller revisor om bedste måde at gøre det op, også i forhold til de sælgende forældre - uanset det skal ske ved rent salg eller konvertibelt gældsbrev eller det er tænkt givet som kombination af anfordringslån uden rente og så via gaver (der ikke må være aftalt sammen med lånet men komme spontant) - for at optimere mindst mulig skat af salgspris contra evt gaveafgift

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)