Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan vurdere jeg købsprisen på en forretning?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 20:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg står i en situation, hvor jeg skal forhandle prisen på en forretning, som jeg gerne vil overtage. Jeg er så i
tvivl om, hvilken pris der vil være fornuftig at købe den for.

Forretningen omsætter for 1,3 DKKm brutto årligt og har årlig omkostninger på 0,8 DKKm. Lokaleme udgør et samlet bruttoetage areal på 114 m2 og huslejen er på 8600 kr. månedligt eksklusiv vand/varme
og el. Jeg forventer at skulle investere yderligere ca. 0,2 DKKm på feks. markedsføring, ny hjemmeside, renovering og køb af materialer.

Nuværende pris i salgsopstillingen er sat til følgende:

Goodwill: kr. 465.000
Inventar: kr. 350.000

Samlet pris: 815.000.

Da sælger ønsker at sælge forretningen, pga. længerevarende sygdom, er jeg blevet fortalt at sælgers mægler, at sælger er villig til at sælge den
for 0,5 DKKm, altså kr. 315.000 under slagsprisen. Jeg mener dog stadigvæk at det er lidt for dyrt, men i tvivl og derfor vil jeg gerne
høre nogle af jer med erfaring indenfor prisfastlæggelse, hvilken pris jeg burde højst give for en forretning med ovenstående oplysninger?

Det skal dog siges, at forretningen har stor potentiale for at øge omsætning med i hvert fald 0,7 DKKm mere om året, da sælgere igennem de seneste tre år ikke selv har arbejdet i forretningen, men overladt det til en anden, samt det at der altid har været lukket lørdag og søndag.

Jeg har med vilje være lidt sparsom med oplysningerne, af hensyn til sælgers diskretion.  Men hvis der er behov for yderligere oplysninger,
for at i kan svare kvalificeret på mit indlæg, må i meget gerne skrive så skal jeg se om det er noget jeg kan udlevere.

På forhånd tak!   

Med venlig hilsen

ASAP

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Skrevet kl. 11:46
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Kære Amino'er

Kunne rigtig godt bruge et svar - tak!

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 564
Fra  HD Trading Skrevet kl. 12:10

En virksomheds værdi kan gøres op på mange måder, men som udgangspunkt er det:

omsætning - hvilke muligheder er der for at øge den, kan jeg leve af nuværende omsætning.

bruttofortjeneste - kan den dække alle omkostninger og skabe overskud

ud fra de tal du skriver, er der 0,5 DKK i bruttofortjeneste, så det det skal gøre op med dig selv er om 0,5 DKK kan holdes eller vokse og om det er nok til at dække alle omkostninger + din løn.

Prisen på kr. 815.000 lyder for meget i den tid vi er i.

Goodwill på kr 465.000,- lyder i mine øre voldsomt

Inventar: nu ved jeg ikke hvad der indgår, men der kan købes meget brugt inventar for kr. 350.000,-

er der stor konkurrence i området eller i den branche?

har du kendskab til branchen?

hvad med leverandører?

håber du kan bruge noget af dette

mvh Hilbert

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Skrevet kl. 12:36

Boblekonvolut.dk:

En virksomheds værdi kan gøres op på mange måder, men som udgangspunkt er det:

omsætning - hvilke muligheder er der for at øge den, kan jeg leve af nuværende omsætning.

bruttofortjeneste - kan den dække alle omkostninger og skabe overskud

ud fra de tal du skriver, er der 0,5 DKK i bruttofortjeneste, så det det skal gøre op med dig selv er om 0,5 DKK kan holdes eller vokse og om det er nok til at dække alle omkostninger + din løn.

Prisen på kr. 815.000 lyder for meget i den tid vi er i.

Goodwill på kr 465.000,- lyder i mine øre voldsomt

Inventar: nu ved jeg ikke hvad der indgår, men der kan købes meget brugt inventar for kr. 350.000,-

er der stor konkurrence i området eller i den branche?

har du kendskab til branchen?

hvad med leverandører?

håber du kan bruge noget af dette

mvh Hilbert

Tak fordi tog dig tid til at svare.

Som jeg skrev, så mener jeg der er gode muligheder for at øge omsætningen fra de nuværende 1,3 DKKm til i hvert fald 2 DKKm årligt. Dette ved fx. at holde åben Lørdag og Søndag, samt via bedre priser, bedre markedsføring og bedre service. Men med den nuværende omsætning på 1,3 dkkm, så vil det i starten kun lige løbe rundt, måske også et mindre underskud.  

Ydermere skriver jeg også at prisen ikke længere er på de oprindelige kr. 815.000, men sælger er villig til at sælge det for kr. 500.000. Det er dette beløb jeg gerne vil høre om jeg skal gå med til, eller om skal jeg byde en laver pris, og i så fald hvor meget lavere. Har du et bud på dette?

Der er forholdsvis stor konkurrence i området, men jeg mener at der pga. befolkningsantallet i byen, samt de nærliggende byområder er gode muligheder for at øge kunde antallet.

Med venlig hilsen
ASAP

Tilmeldt 30. Jan 12
Indlæg ialt: 564
Fra  HD Trading Skrevet kl. 13:12

Jeg vil nok dele købet op i 2 dele:

Goodwill - er et begreb, en værdi virksomheden har i form af omdømme og andre diffuse ting som har med virksomheden at gøre. Hvor stort et virksomhedens omdømme, hvor stærkt står den i forhold til andre aktører.

I de gode pengestærke tider talte man om nøglepenge, men i de sidste mange år har det været svært at få sådanne penge. Så min holdning er at goodwill hos en virksomhed som reelt ikke giver overskud, kan ikke udgøre mange penge.

Inventar - brugt inventar er stort set ikke penge værd i dagens DK. Men jeg er godt klar over, at i forbindelse med et salg af virksomheden vil det være højere, end ved salg fra en lukket butik.

Du skal bare være obs på at de penge du smider på bordet får du ikke igen. Og ved et køb skal du tage udgangspunkt i den nuværende situation, ikke den forventede omsætnings stigning du selv håber på at skabe. 

Hvad sker der hvis du efter 2 års arbejde ikke har øget omsætning, og du stadig har en bruttofortjeneste på 0,5 kkr - skal du optage lån eller kassekredit med personlig hæftelse for at købe virksomheden. 

Kan butikken løbe rundt med nuværende omsætning, hvor du skal betale overenskomst løn til alle ansatte.

Selv vil jeg nok gå ud med 0.3 kkr for den samlede butik

Vi har det største og billigste udvalg af boblekonvolutter.

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 13:34

Der er rigtig nok mange måder at opgøre det på...en betragtning kunne være at regne på hvor længe du er om at tjene investeringen hjem - vel og mærke efter at du har fået løn. Hvis forretningen generer et overskud på fx 100.000 vil det tage 5 år at få in investering tilbage og det er uden forrentning. Er det Ok for dig eller skal det gå hurtigere?

hvis forretningen giver underskud i dag kan du argumentere for at goodwill er lig nul og så skal du kun betale for inventar. Hvordan er inventaret opgjort til 350.000 ? Hvad vil det koste med tilsvarende fra nyt og hvor gammelt er det? 

Synes du inventaret er pengene værd?

Du kan evt skrive til mig på PM og fortælle konkret om branche etc så kan jeg se om jeg kan hjælpe dig yderligere 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 16:17
Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Skrevet kl. 17:38

Boblekonvolut.dk:

Jeg vil nok dele købet op i 2 dele:

Goodwill - er et begreb, en værdi virksomheden har i form af omdømme og andre diffuse ting som har med virksomheden at gøre. Hvor stort et virksomhedens omdømme, hvor stærkt står den i forhold til andre aktører.

I de gode pengestærke tider talte man om nøglepenge, men i de sidste mange år har det været svært at få sådanne penge. Så min holdning er at goodwill hos en virksomhed som reelt ikke giver overskud, kan ikke udgøre mange penge.

Inventar - brugt inventar er stort set ikke penge værd i dagens DK. Men jeg er godt klar over, at i forbindelse med et salg af virksomheden vil det være højere, end ved salg fra en lukket butik.

Du skal bare være obs på at de penge du smider på bordet får du ikke igen. Og ved et køb skal du tage udgangspunkt i den nuværende situation, ikke den forventede omsætnings stigning du selv håber på at skabe. 

Hvad sker der hvis du efter 2 års arbejde ikke har øget omsætning, og du stadig har en bruttofortjeneste på 0,5 kkr - skal du optage lån eller kassekredit med personlig hæftelse for at købe virksomheden. 

Kan butikken løbe rundt med nuværende omsætning, hvor du skal betale overenskomst løn til alle ansatte.

Selv vil jeg nok gå ud med 0.3 kkr for den samlede butik

Jeg er helt enig i din betragtning, om at den endelig pris skal fastsættes efter den nuværende situation .

Mht. inventaret, så er det udstyr som har en meget dyr nyanskaffelses pris, men enig i at meget af det vil jeg ikke kunne sælge igen. Dog er udstyret i en god nok stand til at jeg kan drive virksomheden videre, med forhåbentligt øget omsætning, uden at jeg i starten er nødsaget til at investere i noget nyt.

Selv havde jeg tænkt at byde 0,4  og max 0,425 DKKm alt inklusiv. Grunden til jeg er lidt påpasselig med at gå længere ned i pris, er fordi sælger også overvejer at sælge sine registrerede kunder til en konkurrent, og dermed lukke helt ned  for butikken. I øjeblikket har sælger registreret 413 kunder, hvilket giver, hvis jeg byder kr. 425.000 en pris pr kunde på ca. kr. 1029. Tror det er en smule over standard prisen for en kunde i den branche :)

Jeg skal derfor ikke alt for langt ned i pris, inden det bedre kan betale sig for sælger at overdrage kunderne til en konkurrent. Da der også er nogle udfordringer med afskedigelse af nuværende personale og andre ting, som måske gøre at sælgere vil finde det nemmere at bare lukke helt ned, hvis prisen er for lavt.

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Skrevet kl. 17:43

Hej Peter

Mange tak! Jeg vil meget gerne tage i mod din hjælp. Jeg sender dig nogle yderligere oplysninger om forretningen på PM :) 

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 13
Skrevet kl. 17:53

Mogens Thomsen:

Hej

Der findes en fin side om køb og salg af virksomheder, Ejerskifte hedder den. Læs lidt på den.

Du kan få personlig og gratis hjælp til et ejerskifteforløb fra denne side. Kontakt de relevante konsulenter efter nytår.

mvh

Mogens

Jeg fandt lige en god pjece: Køb en virksomhed i PDF som du også kan læse.

Hej Mogens

Tak! Jeg vil helt klart gå igennem de links du referer til. Lidt ærgerligt at siden med gratis hjælp til ejerskifte kun tilbydes, hvis virksomheden har flere end 5 ansatte. Jeg vil dog prøve at høre dem ad alligevel :) 

Venlig hilsen

ASAP

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)