Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Reklamation - Hvad er kundens rettigheder?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 25. Mar 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogle typiske situationer, hvor sælgeren kan have ret til mere end et afhjælpningsforsøg:

  • Hvis sælgeren havde grund til at tro, at manglen var afhjulpet allerede i første forsøg.
  • Hvis det er en kompliceret fejl, som er vanskelig at finde og afhjælpe.
  • Hvis der er tale om en speciel vare, du har fået bestilt hjem, eller en vare, der er lavet specielt til dig. Det kan fx være gardiner syet efter mål eller skræddersyet tøj.
  • Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl der kun viser sig af og til, og sælger ikke kunne konstatere fejlen ved første forsøg.
  • Hvis sælgeren har lånt dig en anden vare under det første forsøg.
  • Hvis manglen er næsten helt afhjulpet allerede i første forsøg.
Er SIKKER på, at man er inde under et af punkterne (hovedsaligt nr 1) hvis man har rent mel i posen Wink 
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Eva Jakobsen:

Er SIKKER på, at man er inde under et af punkterne (hovedsaligt nr 1) hvis man har rent mel i posen Wink 

Så det med at man kun har et forsøg som udgangspunkt er bare overflødigt, da man altid kan reddes af et af ovennævnte punkter?

Den forhandler vil jeg nødigt rende ind i.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Carsten Kvist:

Så det med at man kun har et forsøg som udgangspunkt er bare overflødigt, da man altid kan reddes af et af ovennævnte punkter?

Den forhandler vil jeg nødigt rende ind i.

 Det vil du nu ofte kunne opleve. Specielt hvis vi taler ex mobiltelefoner, hvor det kan være periodiske fejl. Det er jo ikke så voldsomt ofte, at en forhandler afleverer et produkt retur, uden fejlen er rettet, og det vil man jo normalt opdage direkte i butikken eller kort efter. Det er typisk ved periodiske fejl at det sker og det er ikke så urimeligt synes jeg, at forhandleren får mulighed for at rette ting. Forbrugeren har i langt de fleste fald fat i den lange ende mildest talt, og der er fint med mig, men at der skal lidt rimeligheds vurdering med, finder jeg godt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten2000

Hvis du går ind på hjemmesiden retsinformation.dk og skriver "købeloven" i søgefeltet, kan

du i § 78 og de  følgende bestemmelser læse hvad køberen kan kræve.

Godt nytår.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Eva Jakobsen:

Er SIKKER på, at man er inde under et af punkterne (hovedsaligt nr 1) hvis man har rent mel i posen Wink 

Så det med at man kun har et forsøg som udgangspunkt er bare overflødigt, da man altid kan reddes af et af ovennævnte punkter?

Den forhandler vil jeg nødigt rende ind i.

Hej Carsten,
Du taler som om at alle erhvervsdrivende er ude på at tage røven på deres kunder - og så er du selv erhvervsdrivende?
Heldigvis for kunderne, så er hele markedet idag præget af meget stor konkurrence og meget lille binding til butikkerne. Det betyder også, at marginalerne er meget, meget små for forhandlerne, da priserne til kundernes gode er presset i bund.
Hvis kunden havde ret til pengene retur i langt de fleste tilfælde, så ville markedet svømme med kasserede telefoner, der nemt kunne reparares og som ikke havde mistet værdi for kunden. 
Men da forhandlerne kun tjener marginalt på disse telefoner, så skulle forhandlerpriserne i vejret med små 15-20% før nogen ville have lyst til at sælge mobiltelefoner og dermed forsvinder konkurrencen fuldstændigt, da kun nogle få ville være tilbage i så presset et marked.
Som jeg ser det, er de danske forbrugere enormt godt beskyttet og det er virkeligt rart - både for forbrugerne, men også for forhandlerne, fordi kunderne så trygt kan handle hos dem.
Når alt kommer til alt, så er det alligevel kun 2-3% af de fleste elektronikprodukter, der har behov for reparation indenfor reklamationsperioden, men hvis alle bare kunne få pengene tilbage på forlangende, så ville priserne stige helt unødigt og til ingens gavn.
Dine kunder er beskyttet af præcis samme købelov. Medmindre du kun sælger til erhverv selvfølgelig.
(Telefoner er bare et eksempel - det kunne være hvilket som helst produkt)

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
(Telefoner er bare et eksempel - det kunne være hvilket som helst produkt)

Godt og præcist skrevetYes

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:

Hej Carsten,
Du taler som om at alle erhvervsdrivende er ude på at tage røven på deres kunder - og så er du selv erhvervsdrivende?
Heldigvis for kunderne, så er hele markedet idag præget af meget stor konkurrence og meget lille binding til butikkerne. Det betyder også, at marginalerne er meget, meget små for forhandlerne, da priserne til kundernes gode er presset i bund.
Hvis kunden havde ret til pengene retur i langt de fleste tilfælde, så ville markedet svømme med kasserede telefoner, der nemt kunne reparares og som ikke havde mistet værdi for kunden. 
Men da forhandlerne kun tjener marginalt på disse telefoner, så skulle forhandlerpriserne i vejret med små 15-20% før nogen ville have lyst til at sælge mobiltelefoner og dermed forsvinder konkurrencen fuldstændigt, da kun nogle få ville være tilbage i så presset et marked.
Som jeg ser det, er de danske forbrugere enormt godt beskyttet og det er virkeligt rart - både for forbrugerne, men også for forhandlerne, fordi kunderne så trygt kan handle hos dem.
Når alt kommer til alt, så er det alligevel kun 2-3% af de fleste elektronikprodukter, der har behov for reparation indenfor reklamationsperioden, men hvis alle bare kunne få pengene tilbage på forlangende, så ville priserne stige helt unødigt og til ingens gavn.
Dine kunder er beskyttet af præcis samme købelov. Medmindre du kun sælger til erhverv selvfølgelig.
(Telefoner er bare et eksempel - det kunne være hvilket som helst produkt)

Overhovedet ikke... I 99% af tilfældene går det jo helt fint.

Men al læse en service-ansvarlig udtale at man har to forsøg, når nu det er sådan at man som udgangspunkt kun har et, ja så viser det da hvordan man ser på kunderne i den butik!

Butikker der ikke kan skabe sig det overskud der skal til, så de kan tage sig ordentligt af deres eksisterende kunder. Ja, de må for min skyld gerne dreje nøglen om... Så ville der være meget bedre plads til de seriøse virksomheder. - Og det er desværre den ene procent af virksomhederne der stjæler billedet totalt!

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:

Men al læse en service-ansvarlig udtale at man har to forsøg, når nu det er sådan at man som udgangspunkt kun har et, ja så viser det da hvordan man ser på kunderne i den butik!

Butikker der ikke kan skabe sig det overskud der skal til, så de kan tage sig ordentligt af deres eksisterende kunder. Ja, de må for min skyld gerne dreje nøglen om... Så ville der være meget bedre plads til de seriøse virksomheder. - Og det er desværre den ene procent af virksomhederne der stjæler billedet totalt!

Hej Carsten,

Når du nu mener, at der kun er 1% virksomheder, der ikke følger Købelovens bestemmelser og går langt ud over det, som forbrugerne har krav på, så må du også have meget nemt ved at nævne minimum 5 forretninger, der giver deres kunder så fantastiske vilkår.

Jeg er sikker på, at vi alle herinde vil sætte enormt stor pris på din gavmildhed og vi vil alle støtte disse fantastiske forretninger, som er så gode ved deres kunder.

Jeg glæder mig allerede til at høre nogle navne.

Godt Nytår!

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Hej Carsten,

Når du nu mener, at der kun er 1% virksomheder, der ikke følger Købelovens bestemmelser og går langt ud over det, som forbrugerne har krav på, så må du også have meget nemt ved at nævne minimum 5 forretninger, der giver deres kunder så fantastiske vilkår.

Jeg er sikker på, at vi alle herinde vil sætte enormt stor pris på din gavmildhed og vi vil alle støtte disse fantastiske forretninger, som er så gode ved deres kunder.

Jeg glæder mig allerede til at høre nogle navne.

Godt Nytår!

Personligt bytter jeg altid til nyt.

Har aldrig oplevet at Bilka gør andet heller.

BJ-Trading lige så.

Det er så dem jeg lige kan huske at have haft reklamationssager med.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Carsten,

Jeg kender ikke BJ-Trading, men jeg kender til gengæld Bilka, hvor jeg har været salgsleder i både Radio/TV og Bolig/Isenkram.

På dette grundlag kan jeg så også garantere dig for, at Bilka ikke bare bytter til nyt, hvis det formodes at det kan repareres for billigere penge end ved ombytning. Der er meget strikse regler internt for, at man forsøger reparation forud for en ombytning og det skal til enhver tid prøves først.

Kun hvis varen er billigere end 899,- så ombyttes den lige på stedet.

Sagen er den, at alle virksomheder forsøger sig med reparation - også BJ Trading, Punkt1 og Elgiganten.

Lad os tage et tænkt eksempel: Du har købt et TV og der er fejl på det. TV'et koster 2999,-

Du indleverer det til butikken og forlanger ombytning. Hvis butikken føjer dig nu, så skal de selv betale for det nye tv til dig. Hvorimod, hvis de sender det ind til en af producenten anvist serviceværksted, så bliver de godtgjort, hvis TV'et skal ombyttes.

Hvilken af de to scenarier tror du forretningen vælger?

Jeg kan svare for dig, da jeg har arbejdet ganske mange steder med disse ting: De vælger selvfølgelig at sende varen ind til reparation. Det gør de også anden gang. Det er producenten, der tager stilling til ombytningen og ikke forretningen - i rigtigt mange tilfælde. Så er der de ekstreme tilfælde, og meget ofte er det da forretningen der går ind og forlanger at ombytning sker, da de ikke ønsker yderligere gene for deres kunder.

INGEN af aktørerne på det danske marked er kendt for ikke at følge Købeloven og ikke gøre deres yderste for at kunderne får en god service. Der er heller ikke 1%, som blæser på reglerne - ej heller 99% der yder deres kunder bedre service end foreskrevet. De følger slet og ret reglerne, da det er for dyrt at lade være. 

At du forestiller dig, at nogen butikker i Danmark nærmest bøjer reglerne til deres eget bedste er virkelig en skam. Du gør jo heller ikke selv, siger du. Så hvorfor skulle de gøre det?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)