Hej Carsten,
Jeg kender ikke BJ-Trading, men jeg kender til gengæld Bilka, hvor jeg har været salgsleder i både Radio/TV og Bolig/Isenkram.
På dette grundlag kan jeg så også garantere dig for, at Bilka ikke bare bytter til nyt, hvis det formodes at det kan repareres for billigere penge end ved ombytning. Der er meget strikse regler internt for, at man forsøger reparation forud for en ombytning og det skal til enhver tid prøves først.
Kun hvis varen er billigere end 899,- så ombyttes den lige på stedet.
Sagen er den, at alle virksomheder forsøger sig med reparation - også BJ Trading, Punkt1 og Elgiganten.
Lad os tage et tænkt eksempel: Du har købt et TV og der er fejl på det. TV'et koster 2999,-
Du indleverer det til butikken og forlanger ombytning. Hvis butikken føjer dig nu, så skal de selv betale for det nye tv til dig. Hvorimod, hvis de sender det ind til en af producenten anvist serviceværksted, så bliver de godtgjort, hvis TV'et skal ombyttes.
Hvilken af de to scenarier tror du forretningen vælger?
Jeg kan svare for dig, da jeg har arbejdet ganske mange steder med disse ting: De vælger selvfølgelig at sende varen ind til reparation. Det gør de også anden gang. Det er producenten, der tager stilling til ombytningen og ikke forretningen - i rigtigt mange tilfælde. Så er der de ekstreme tilfælde, og meget ofte er det da forretningen der går ind og forlanger at ombytning sker, da de ikke ønsker yderligere gene for deres kunder.
INGEN af aktørerne på det danske marked er kendt for ikke at følge Købeloven og ikke gøre deres yderste for at kunderne får en god service. Der er heller ikke 1%, som blæser på reglerne - ej heller 99% der yder deres kunder bedre service end foreskrevet. De følger slet og ret reglerne, da det er for dyrt at lade være.
At du forestiller dig, at nogen butikker i Danmark nærmest bøjer reglerne til deres eget bedste er virkelig en skam. Du gør jo heller ikke selv, siger du. Så hvorfor skulle de gøre det?