Jeg er ved at oprette mit første firma som handler med tøj. Jeg har bestilt lidt varer hjem, i form af flere forskellige trøjer med forskellige priser. Jeg gør ud fra at jeg skal tilføje dette under "Køb" i Dinero, og mit gæt er at jeg tager hele den samlet pris på fakturaen og tilføjer under "Faktura fra leverandør" - korrekt ? De varer jeg har købt kommer fra England og jeg har ikke betalt moms af dem, da jeg købte dem i England. Skal dette så vælges som "EU-Erhvervelses varer, rybrik A-varer) ? Som det ser ud, kommer der så ikke moms oven i, som der heller ikke skal, går jeg ud fra. Hvornår vælger man egentlig så at benytte kontantkøb og ikke fakturar ? Nogle som kan guide mig her :) - Kim - |
Ja - faktura fra leverandør giver dig mulighed for at scanne bilaget ind og så gemme dine leverandører som kontakter så du let kan finde tilbage til hvad du har købt fra hver leverandør - kontant køb gemmer ikke på leverandørens navn som jeg lige ser det
Ja EU erhvervelser varer er korrekt og den bogfører så i baggrunden momsen helt korrekt på importmoms EU og samme beløb på købsmoms som du vil kunne se under regnskab/moms når du har bogført (ingen omk. med andre ord men moms statistik)
Eneste tilføjelser er jo at du så formentligt bare vælger vareforbrug som modkonto når du vælger faktura. Derved får du jo ikke varen ind på lager, men må f.eks. en gang om måneden eller hvad du vælger, tælle dit varelager op x kostpris og flytte det til varelager fra vareforbrug - og det gør du i kasseklade - ellers så har du jo hele dit køb som omkostning og det er jo ikke en omkostning så længe du har varen på lager
Du kan, som jeg ser det, ikke vælge at lægge varen på lager når du køber, da du ikke kan få adgang til at vælge varebeholdning - men kun får vareforbrug og driftsposter som mulighed (og så kreditorer ubetalte som helt korrekt modpost)
Det er muligt jeg overser noget der, men ellers kommer der sikkert et lagermodul
vh John H