Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dinero - Køb - Faktura/Kontantkøb - Hvornår ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at oprette mit første firma som handler med tøj. Jeg har bestilt lidt varer hjem, i form af flere forskellige trøjer med forskellige priser. Jeg gør ud fra at jeg skal tilføje dette under "Køb" i Dinero, og mit gæt er at jeg tager hele den samlet pris på fakturaen og tilføjer under "Faktura fra leverandør" - korrekt ?

De varer jeg har købt kommer fra England og jeg har ikke betalt moms af dem, da jeg købte dem i England. Skal dette så vælges som "EU-Erhvervelses varer, rybrik A-varer) ? Som det ser ud, kommer der så ikke moms oven i, som der heller ikke skal, går jeg ud fra.

Hvornår vælger man egentlig så at benytte kontantkøb og ikke fakturar ?

Nogle som kan guide mig her :)

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

Ja - faktura fra leverandør giver dig mulighed for at scanne bilaget ind og så gemme dine leverandører som kontakter så du let kan finde tilbage til hvad du har købt fra hver leverandør - kontant køb gemmer ikke på leverandørens navn som jeg lige ser det

Ja EU erhvervelser varer er korrekt og den bogfører så i baggrunden momsen helt korrekt på importmoms EU og samme beløb på købsmoms som du vil kunne se under regnskab/moms når du har bogført (ingen omk. med andre ord men moms statistik)

Eneste tilføjelser er jo at du så formentligt bare vælger vareforbrug som modkonto når du vælger faktura. Derved får du jo ikke varen ind på lager, men må f.eks. en gang om måneden eller hvad du vælger, tælle dit varelager op x kostpris og flytte det til varelager fra vareforbrug - og det gør du i kasseklade - ellers så har du jo hele dit køb som omkostning og det er jo ikke en omkostning så længe du har varen på lager

Du kan, som jeg ser det, ikke vælge at lægge varen på lager når du køber, da du ikke kan få adgang til at vælge varebeholdning - men kun får vareforbrug og driftsposter som mulighed (og så kreditorer ubetalte som helt korrekt modpost)

Det er muligt jeg overser noget der, men ellers kommer der sikkert et lagermodul

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 13:20

Tak for dit svar :)

Jeg er helt ny indenfor dette område, men prøver at suge al viden til mig. Der er dog nogle ting jeg er i tvivl om i dit svar.

Jeg har kun oprettet nogle test-køb for at se hvordan Dinero fungere. Når jeg tilføjer et køb, som jeg beskrev, fra england uden moms ved køb, så optræder der ikke noget moms-beløb under Importmoms og købsmoms - her står der bare 0 kr - skal der ikke det ?

Jeg har selv lavet et lagersystem i access som fungere fint, men det kunne da være smart på et tidspunkt at kunne køre lageret gennem Dinero, så den selv trækker fra i antallet af varer på lageret ved salg.

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04

der står vel varkøb Eu rubirk A varer som moms ud for konto 2200 som vel er den du bruger - så burde der komme noget op når du ser under moms - det gør der normalt - ellers må der være et eller andet mystisk som dinero support kan hjælpe med?

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:54

Når jeg feks indtaster 10.000 kr som køb fra england hvor jeg ikke betaler moms, vil jeg da selv mene at når nu momsen er 0 kr, skal der vel også stå 0 kr i de andre rubrikker når man kigger under regnskab. Jeg betaler jo ikke moms ved køb i england.

Men noget som kunne undre mig - kigger jeg under Regnskab - Momsangivelse - Supplerende oplysninger - "Rubrik A - varer. Værdien uden moms af varekøb i andre EU-lande (EU-erhvervelser)" så er dette felt = 0 kr

Hvis jeg handler for 10.000 kr i england uden moms - burde der så ikke stå 10.000 kr i dette felt ?

Hvor kontakter man Dinero support ? Læser de med her ?

- Kim -

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du testet, at den står til 4 kvartal når du checker momsangivelsen - oppe i højre hjørne? Hvis du ikke har afsluttet andre momsperioder, så kunne den vel stå til et andet kvartal??

Den skal lægge moms på EU køb som både salgsmoms og købs moms som du kan læse her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html og det gør den skam også (du kan klikke på billederne så du ser dem bedre)

Her en test faktura i test firma    

De skal gi 250 kr under salgs moms og 250 kr under købsmoms og 1000 kr under rubrik A. Da jeg har et andet testkøb ser du bare købs moms som 570 kr - men det er inkl. de 250 kr købsmoms fra denne handel og der udover ser du 250kr under salgsmoms - de skal med begge steder så de udligner hinanden men de skal indberettes og programmet gør helt som det skal

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)