Hej orakler :) De første seks måneder af året har jeg modtaget SU, de næste seks har jeg arbejdet. Jeg har både arbejdet som lønmodtager og haft enkeltmandsvirksomhed. Når man modtager SU, er der et max-beløb for hvad man på årsbasis må tjene ved siden af, og da jeg, efter færdiggørelsen af uddannelsen, er kommet ud til et velbetalt job, har jeg nu overskredet det fribeløb. Til gengæld har jeg så forsømt arbejdet i min enkeltmandsvirksomhed, og den har faktisk et mindre underskud her ved slutningen af året. Jeg ved, at man kan tage det underskud med over i privatøkonomien og dermed betale mindre skat, men det jeg lige vil være sikker på er, om det også går med ind i beregningerne for tilbagebetaling af SU? Det giver jo mening, at det er sådan, for SU kigger jo på, hvad jeg i sidste ende har som personligt "overskud", og hvis det overskrider frilbeløbsgrænsen, skal jeg betale den del tilbage. Men jeg har ingen erfaring med det, så jeg vil høre, hvad folk siger her. Hvis der er tvivl om hvad jeg præcis mener, opstiller jeg her et tænkt eksempel. Det er altså ikke de egentlige tal, men pæne, runde tal, som giver et nemt eksempel: Som SU-modtager må jeg tjene 250.000 årligt ved siden af den udbetalte SU. Går det så i 0, eller vil SU-styrelsen kræve 20.000 tilbage? På forhånd mange tak! |
Ja, jeg kan faktisk ikke svare dig på dit egentlige spørgsmål om SU. Havde det været skat, du spurgte om, kan man godt trække et underskud fra, hvis man har en anden indtægt.
SKAT ville så muligvis se med kritiske øjne på en virksomhed, der (pludselig?) ikke er overskudsgivende...
Der må jo findes sådan noget som et SU-"kontor", hvor man simpelthen kan spørge. Tabet er jo en kendsgerning og du kan fremlægge dokumentation. Så skal de jo bare sige ja eller nej og henvise til den gældende paragraf.