Det er netop de gode idéer og engagementet der gør forskellen på dem der rent faktisk får succes og dem der ikke gør.
I mit netværk har det faktisk aldrig været sådan. Jeg er stødt på så mange med en god ide som aldrig er blevet til noget fordi kompetencerne ikke har været der. Dem jeg kender der har fået succes med det ene eller det andet har alle, uden undtagelse, haft nogle meget stærke kompetence, udover den gode ide. En god ide og engagement er fint, men det har næsten alle jo, så det kommer man bare ikke langt med.
Når jeg kigger rundt på dem jeg kender herinde fra, og alle dem jeg kender på G+, er det kompetencer der driver succesen frem i stort set alle tilfælde, altså fordi ideer og engagement er noget alle har. Det kan sagtens være der er en eller to jeg har overset, men grundlæggende er mit indtryk at dem med succes er dem med kompetencer, og ikke nødvendigvis dem med de bedste ideer.
Ideen er oftest intet værd, det hele handler om udførelsen, og her behøver man altså kompetencer af den ene eller anden art, for at give et projekt værdi.
Hvis man f.eks. vil starte et IT-projekt og hverken har erfaring med projektledelse, programmering, marketing, kapitalrejsning eller noget som helst andet relateret, så er der altså langt til succes, selvom man er engageret.
EDIT: Der er selvfølgelig dem der kommer med en stor pose penge selv og kan købe sig til kompetencerne. Men uden kapital er det svært at samle et hold omkring sig, hvis man ikke selv bringer noget til bordet kompetencemæssigt.