Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed - mulighed for økonomisk hjælp?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Fra  KB Care Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står og skal starte egen virksomhed op. Jeg har været på sygedagpenge og overgår til almindelige dagpenge til januar.

Hvordan er mulighederne for dagpenge mens man starter op? Skal det hele betales tilbage igen eller kan man få en eller anden form for økonomisk støtte/indtægt under opstart evt supplerende dagpenge?

Jeg er ikke ude på at gøre noget ulovligt - det er derfor jeg spørger til råds herinde ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal tale med dagpengekontoret. Generelt er det ikke let at få dagpenge og ha CVR samtidigt, men der findes visse muligheder i supplerende dagpenge som du er inde på - dog vil alt sådan altid være med fuld modregning, så det skal ses som en hjælp selve det at komme igang, mere end som en ekstra indtægt

Det er dagpengekontoret som skal vurdere om du kan stå 100% til rådighed for arbejdsmarkedet selv om du har CVR så det er KUN dem der kan gi dig et korrekt svar.

Der er ikke tvivl om, at du samtidigt skal mase på for at finde et arbejde - uanset det så er dag/nat/aften eller hvad - både for at holde dig i dagpengesystemet og fordi, det er langt nemmere at køre en lille virksomhed i gang samtidigt med helt almindelig løn, end det er på dagpenge. Jeg ved godt det her ikke var så voldsomt overraskende, men der er, trods svære tider, faktisk jobs derud så det er bare med ikke at gi op.

Der er ikke nogen egentlige støtte muligheder fra det offentlige til opstart underdagpenge, snarere er de ret bange for den slags, både fordi det kan gi unfair konkurrence til de som må drive virksomhed uden støtte, og fordi det er svært at kontrollere hvor meget man faktisk er til rådighed, når man sådan har sig en lille virksomhed ved siden af dagpengene

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Fra  KB Care Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for svaret :-)

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 33
Fra  Lokal-hypnose.dk Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke forventer at din virksomhed skal give det store overskud i starten af etableringsfasen, så kan du jo vente med at registrere din virksomhed.

Har du en årlig omsætning på under 50.000 kr. så behøver du ikke være registreret, dermed kan du vente med at registrere dig til virksomheden har en omsætning. Så du kan arbejde med virksomeden indtil den er klar, og derefter kan du få dig CVR nummer.

Men prøv evt. selv at tjekke op på reglerne, så du ikke kommer i klemme.

VH.

Anders Skafte Hansen 

Til polterabend, kvindefester og firmafester er jyskcroquis.dk aktiviteten der bringer glæde, sjov og top underholdning for en hver smag.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Fra  KB Care Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Mange tak for svaret. Jeg havde godt overvejet at vente med at registrere mig, men så kan jeg vel ikke trække de forskellige ting fra i skat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo du kan godt trække visse ting fra - uden at være registreret - ting som er 100% for at få den indtjening du får - råvarer f.eks. men ikke begynde med computer helt fratrukket fra dig som person osv - men de ting som er 100% klare omk ved at få indtjeningen - og aldrig under 0 kr i resultat (modsat registreret virksomhed som KAN fratrække et start underskud f.eks. i personlig indkomst)

Du må så ikke trække moms fra for dine indkøb hvis ikke du vil registreres og ikke KUN køber for at ha ting klar, men for at kunne drive noget inden du momsregistrerer og f.eks. skriver regning uden moms

Husk at grænsen +´50t ikke er en bundgrænse hvor man først omsætter 49.999 og så registrerer sig. Hvis man kunne forudse det ville ske inden for en 12 mdr periode kan blive sat i moms af de 49.999 man ikke opkrævede på + en bod på samme.

Hvis man ved man vil drive noget som kommer til at kræve momsregistrering på sigt, så er det sjældent en god ide at udskyde en sådan registrering, men jeg husker ikke lige nu din begrundelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Fra  KB Care Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg regner bestemt med at skulle omsætte for mere end 50.000 om året og håber også på det det sker inden for de første 12 måneder. Så tænker at det vil være en god ide at starte med ;-)

Fra Holme Olstrup
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv evt at tage kontakt til ASE. Jeg snakkede selv med dem for nogen dage siden om en ligende situation. Kort efter registrerede jeg min virksomhed.

De oplyste til mig at jeg blot skulle oplyse hvor meget tid jeg bruger, og at dette ville blive fratrukket mine dagpenge.. Samtidig er det vigtigt at understrege at man fortsat skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det derfor er en fordel hvis virksomheden kan drives i fritiden. 

Held og lykke med opstarten.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville prøve at kontakte nogle vikarbureauer og høre hvordan deres situation ser ud, og om de kan tilbyde dig et fornuftigt timetal, for hvis de har mangel på vikarer og derfor kan tilbyde dig nogle timer under opstarten ville jeg klart vælge dette frem for det mere rigide dagpengesystem. Alternativt kan du måske finde et deltidsjob/deltidsvikariat som du kan have imens du starter op, og derved ligeledes skippe dagpengesystemet.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Aug 07
Indlæg ialt: 63
Fra  KB Care Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også haft ASE i tankerne og tror også at det bliver det jeg gør :-) Mange tak for svaret :-)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)