Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af webshop - vigtig viden inden købet ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer 

Jeg står i en situation hvor jeg gerne vil gerne vil købe en wepshop, der handler med produkter importeret fra hhv. Taiwan og Kina. 

Personen vil gerne sælge, da han driver 3 andre virksomheder og ikke har tiden til at holde siden ved lige eller udnytte den efterspørgsel butikken har. Da jeg tidligere havde forhørt mig omkring et evt samarbejde eller salg, tog han nu kontakten til mig igen. 

Han vil egentlig bare gerne af med firmaet, så han kan koncentrere sig om sine andre projekter. Denne virksomhed har ca. 30 produkter på lager til en salgsværdi er ca. 3000,-. Siden har ca. 1.000 likes på facebook og den er ikke vedligeholdt siden august måned. De 1.000 likes er kommet på ca. 5 måneder, hvor han aktivt reklamerede for butikken. 

Da jeg ikke selv har nogen virksomhed, eller nogen erfaring i opkøb af virksomheder, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt nærmere omkring, hvad skal man spørge personen om, inden man går videre i processen. Vi er kun i starten af processen, så det er de helt generelle ting jeg skal have information på. 

Nogle gode råd ? 

Et par af de ting jeg havde tænkt mig at spørge om

Hvad er koster det at købe og få leveret produkt x til Danmark (indkøbsprisen + levering) 

Hvordan salgstallene har været indtil videre

Hvad prisen forventes at være for hele virksomheden (incl. webshop, produkter, facebookside, mv) 

Jeg takker på forhånd

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis det er en personlig virksomhed han har så køber du ikke virksomheden, det kan du kun hvis det er et selskab - ex aps.

Det du kan købe er rettigheder og varelager osv men du får nyt CVR nummer. Det betyder, at alle aftaler skal kunne følge med til det nye CVR nummer - netsaftaler skal ændres osv, så det er en af de ting du skal være opmærksom på. Hvis han driver "3 andre virksomheder" og stadigt gør det som personlig virksomhed, så er det faktisk heller ikke 3 andre, men derimod bare 3 afdelinger og tingene kan derfor være blandet godt og grundigt sammen, hvorfor jeg ville lade en revisor få lidt penge for, at komme med et aktuelt regnskab der giver overblik over præcist det du skal købe

Få så også overblik over trafik og handel per uge helt op til købet, så du ser udviklingen og ikke køber noget der er gået i stå

Derudover skal du jo så stifte en virksomhed til at overtage og den skal momsregistreres og importregistres for at du kan forsætte hans køb som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/importrregistrering-kort-forklaret.html

Prisen for selv forretningen uden lager bør efter min mening helst ikke overstige den årlige gevinst/rene netto overskud gange 3 (absolut max 5)

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John 

Tak for dit lange svar, som er meget brugbart i forhold til overtagelsen af virksomheden. Der hvor jeg står nu, er lidt mere omkring de informationer jeg skal bruge fra ham. Ud fra de informationer jeg har fået, har virksomheden kun være registret i ca. et år og været aktiv ca. 6 måneder, hvor der er solgt ca. 50 enheder af produktet. 

Lageret tæller lige pt 30 produkter og det er de "dårlige" enheder der er tilbage, hvis man kan sige det sådan. 

Hvordan jeg skal finde ud af en realistisk pris for hans webshop + lager + navn mv. ? 

Han er ikke interesseret i at gå meget i dybden i selve omsætning osv, med mindre der er et reelt købstilbud. 

Fra Kbh
Tilmeldt 28. May 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tim,

Kan du ikke selv regne omsætningen ud på baggrund af de data du allerede har? Hvis lageret er på 30 enheder med en salgsværdi på 3000, så er gennemsnittet jo 100 pr enhed. Det kan du så gange med 50 hvis ellers produkterne ikke varierer vildt i værdi.

Du skal også være varsom med at lægge noget i Facebook likes, det er ikke det samme som kunder og du bør måske checke om de er reelle (det koster blot 70 dollar at købe 1000 likes på internettet.)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

jo kortere tid en shop har levet, jo sværere at gi en god pris - værdien øger klart når den ex har vist sig levedygtig i 3 år frem for i et halvt år med 50 salg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er selvfølgelig meget svære at vurdere værdien af en virksomhed den kun har været på markedet et enkelt år ca og aktivt kun har haft salg ca. 6 måneder af tiden, hvor personen aktivt har gjort en indsats for at sælge. 

Der hvor jeg er nu (en fyr der ikke før har opkøbt eller har erfaring i dette), mangler jeg lidt vejledning i hvordan jeg skal vurdere om det er en god forretning, som jeg skal investere i. Virksomheden kan ikke vise nogen flotte salgstal, eller nogen forventet indkomst over den nærmeste periode. 

Men er det "bare" at udregne lagerværdien, værdien af hjemmesiden (han har opgivet en værdi på 45.000 for hjemmesiden), værdien af Goodwill, værdien af diverse udstyr til brug i virksomheden ? 

Så skal jeg selvfølgelig være opmærksom på om hvordan den ranker på google osv, men det håber jeg at få en lidt mere professionel til at kigge på, da jeg ikke er stærk på det område. 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en udfordring i at jeg ikke må se regnskabet for virksomheden, da regnskabet er kørt ind over 3 andre virksomheder, som han ikke har interesse i at vise mig. 

Personen vil gerne fortælle om tal mv, men vil ikke lade min revisor kigge det igennem ? 

Fra Randers
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 19
Fra  CompuSolutions Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tim

Han kan vel ikke have noget imod at vise dig "backend´en" på webshoppen?? (hvis ikke han vil vise dig den så har han noget at skjule)

Her kan du jo se antal ordre, omsætning, besøgstal på siden osv.....

På den måde giver han dig kun adgang til at se de tal som vedrører den del af forretningen som du skal købe.... Dog kan du ikke hvad udgifterne er ifbm. at drive shoppen.

Martin

Fra Randers
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 19
Fra  CompuSolutions Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Du kan evt. lige smide mig en mail på mj@compusolutions.dk så skal jeg gerne hjælpe dig med noget mere brugbart og dybdegående hjælp. Har selv handlet virksomheder (både køb og salg) en god håndfuld gange. Dette gør mig ikke til verdensmester på området, men jeg vil gerne være behjælpelig med den viden og erfaring jeg trods alt har fået.

Martin

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin 

Tusind tak for din hjælp, eller måske kommende hjælp. 

Jeg har sendt dig en mail, hvori jeg beskriver udfordringen. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)