Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale moms?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 12
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er

Jeg er 17 år gammel og ejer en webshop der har omsat for ca. 10.000 efter 2 ugers eksistens. Da jeg ikke har tilladelse til at drive virksomhed som mindreårig, er webshoppen ikke CVR-registreret. Jeg regner med at komme en del over de 50.000 over 12 måneder.

Her er mit spørgsmål:

Hvis jeg driver virksomheden uden CVR-nummer og sælger uden moms til mine kunder som er private, kan jeg så stoppe lige inden jeg når 50.000 i oms. og oprette en enkeltmandsvirksomhed og derved "starte forfra" i mine omsætningstal? Eller skal jeg så betale moms af alt det jeg har solgt alligevel, selvom webshoppen nu bliver drevet af et CVR-nummer og ikke som privatperson?

Jeg tænker at jeg så skal betale alt moms for de første 50.000, selvom jeg starter en CVR-registreret virksomhed?

Mvh

Alexander

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 19:10

Du skal lade sig momsregistrere hvis du forventer at nå en omsætning over 50.000 kr.

umiddelbart virker det ret ligetil udfra dit indlæg :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27

Alexander Pedersen:
Hvis jeg driver virksomheden uden CVR-nummer og sælger uden moms til mine kunder som er private, kan jeg så stoppe lige inden jeg når 50.000 i oms. og oprette en enkeltmandsvirksomhed og derved "starte forfra" i mine omsætningstal? Eller skal jeg så betale moms af alt det jeg har solgt alligevel, selvom webshoppen nu bliver drevet af et CVR-nummer og ikke som privatperson?

Du må ikke kommer over de 50.000 kr på 12 mdr overhovedet når du ikke er registreret og det vil kræve dispensation når du er 17 - læs DISPENSATION 

Krydser du grænsen og så registrerer dig inden for de 12 mdr og som du siger - du kan forudse det, så vil du komme til at betale moms af det du har solgt uden moms inden registrering og en bod på samme beløb, så du må enten NU begynde at få dispensation og bremse lidt, når du så klart kan forudse du overstiger inden for 12 mdr - eller - bremse så du sikrer du ikke i NOGEN 12 mdr periode - alle mdr frem og tilbage, hvor omsætning du ikke har opkrævet moms af indgår, kommer over 50.000 kr - Læs MOMSFORPLIGTELSE PÅ FORVENTNING 

De 50 t er således ikke en bundgrænse men stedet du skal registrere dig på ved forventning og de 12 mdr er ALLE perioder som ikke må ha været over de 50 t INKL de første måneder efter du har registreret dig

Venligst John H

Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 19:27

Så man kan ikke dele det op med at sælge som privatperson og sælge som enkeltmandsvirksomhed? :-)

Jeg kan desværre ikke bare stifte virksomhed, da jeg er under 18 og den danske stats bureaukrati forhindrer mig i at få et CVR-nummer snarligt.

Mvh

Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:29

Alexander Pedersen:
Så man kan ikke dele det op med at sælge som privatperson og sælge som enkeltmandsvirksomhed? :-)
klart nej

Den danske stats bureaukrati er nu samme som beskytter unge under 18 mod en lang række retsforfølgelser - forpligtelser de måtte indgå og domme - men det kunne da godt gå lidt hurtigere når man søger dispensation - dog går det vist meget hurtigere i DK end i de fleste andre lande

vh

Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 20:18

Jeg synes virkelig at det er komisk, at man skal sløve sin forretning for at undgå at nå en omsætning på 50.000kr. Der burde laves meget om på den front, synes jeg. Man skal kunne registrere en speciel begrænset form for virksomhedstype, når man er under 18 der gør at man ikke behøver at begrænse ens vækst, men stadig gør at man er beskyttet mod at stå tilbage med en kæmpe gæld. Som reglerne ser ud lige nu, burde de dog forbedre deres sagsbehandslingstid BETYDELIGT. Det kan simpelthen ikke være rigtigt at man skal vente flere måneder på at få et ja eller nej.

Mvh

Alenxader

Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 19:46

Cookie - John Hannover:

De 50 t er således ikke en bundgrænse men stedet du skal registrere dig på ved forventning og de 12 mdr er ALLE perioder som ikke må ha været over de 50 t INKL de første måneder efter du har registreret dig

Venligst John H

Jeg skal lige have den der igen, for at være helt sikker. Når jeg først er registreret, så må jeg vel godt overstige de 50.000kr? Selvom du skriver inkl. de første måneder efter at jeg har registreret mig?

Og lige et andet spørgsmål der omhandler samme problem. Kan jeg blive "ansat" som freelancer i en virksomhed oprettet i min fars navn som så udbetaler al overskuddet til mig som freelancer? Hvis ja, er der så nogle ting jeg skal være opmærksom på? Virksomheden er ikke registreret til at måtte have ansatte.

Mvh

Alexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40

Alexander Pedersen:

Jeg skal lige have den der igen, for at være helt sikker. Når jeg først er registreret, så må jeg vel godt overstige de 50.000kr? Selvom du skriver inkl. de første måneder efter at jeg har registreret mig?

Og lige et andet spørgsmål der omhandler samme problem. Kan jeg blive "ansat" som freelancer i en virksomhed oprettet i min fars navn som så udbetaler al overskuddet til mig som freelancer? Hvis ja, er der så nogle ting jeg skal være opmærksom på? Virksomheden er ikke registreret til at måtte have ansatte.

hvis du kunne ha forudset at du ville komme over 50.000 kr i omsætning så kan du sættes i moms af de du omsatte inden momsregistreringen som du kan læse i linket - man kan ikke omsætte for 49.000 kr på ex 7 mdr og så registrere sig, uden risiko for moms af de første 49.000 for det kunne man vel ha forudset ville ske på 12 mdr http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvornar-skal-jeg-momsregistrere-mig.htm

når du ikke er 18 skal du ha dispensation fra statsamtet for at stifte virksomhed og få moms og mulighed for at omsætte over 50.000 http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html  - det er en forudsætning for momsregistrering og salg for over 50 t på 12 mdr

Ansat hos din far? Han bør da bare blive arbejdsgiver registreret. Man må ikke bare være lønmodtager rent faktisk, og så fakturere for arbejdet i stedet - det er der skatteregler i vejen for, og specielt farligt mellem far og søn vil jeg mene. Han kan let arbejdsgiver registrere sig og igen - skal du være freelancer, skal det være egentlig selvstændigt hvad du ikke bare kan som 17 årig - eller din far har pligt til at indberette dit honorar som bidragspligtig b-indkomst - men bring ikke ham i vanskeligheder

Lav ikke rod af det er mit råd. Lad dig helt almindeligt ansætte, hvis det er det som det drejer sig om. Så er du ude over moms og alt andet.

Ellers kræver det meget mere konkret som jeg ikke vil rådgive om

vh John H

Tilmeldt 21. Aug 12
Skrevet kl. 21:55

Jeg har allerede ansøgt om at få godkendelse af statsstyrelsen til at drive virksomhed som mindreårig, sådan en ansøgning har jeg sendt afsted for over 2 måneder siden, hvor jeg så har ringet ind i dag hvor de forklarer at de ikke har modtaget noget, selvom jeg kan se at den er blevet sendt afsted til dem via borger.dk. Så det jo fantastisk, hvor godt deres system virker og hvordan de er i stand til at viderestille til 7 forskellige afdelinger, hvor ingen af dem kan give et svar/løsning som jeg kan bruge til noget.

Hvad sker der hvis jeg omsætter for, lad os sige 60.000, momsregistrerer en virksomhed og så betaler al den moms af de 60.000? De kan da kun være glade, men jeg forestiller mig at der skal være en regel der giver mig en bøde eller lign.

Mvh

Akexander

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10

du har fået linket flere gange og ja det fremgår jo klart. Hvis du kunne forvente at omsætte over 50 t på 12 mdr eller under, så vil du kunne sættes i moms af alt det du ikke har indberettet moms på + en bod på oftest tilsvarende beløb for groft uagtsomt at bryde momsreglerne - så ja du kan ikke tage loven i egen hånd selv om du vil betale hvis du opdages - uden at få klar risiko for bod

Vedr den lange ventetid. Ja det er dårligt de ikke kan finde den men 10-15 uger er ikke spor ualmindeligt og det kan som også tage længere, da de mig bekendt ofte tager ansøgningerne i puljer, og er du kommet ind efter de har afsluttet en pulje, kan der gå lidt mere tid

Jeg ved også, at man kan indsende via borger.dk og det burde være sikkert og let at spore, men personligt vil jeg råde fremtidige søgere til at sende helt samme papirer ind med anbefalet brev - den anden mulighed er relativt ny, og det offentliges systemer er ofte et mysterium

vh John H

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)