Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af PC til firma med privat MasterCard

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg har en lille nystartet virksomhed, som jeg har brug for en bærbar computer til. Jeg har i år tjent nok til at købe den, og vil derfor gerne have den købt i december, så jeg kan afskrive den, og slippe for at betale skat af disse penge.

Jeg har som privatkunde i Nordea et Mastercard, som giver mig 4 års garanti på elektronik-køb. Jeg er derfor interesseret i at vide, om jeg kan købe computeren med mit private Mastercard (som et udlæg), og efterfølgende overføre pengene fra mit firma til mig selv som privatperson?

Jeg kan godt lave en faktura med firmaets navn på.

Hvis det kan lade sig gøre, hvordan skal det mon så se ud i mit regnskab? Kan det føres på mellemregning? Og hvordan gør jeg mht. momsen?

Jeg håber I kan hjælpe en nybegynder :-)

Mvh

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 255
Fra  Design for Pets ApS Skrevet kl. 18:56

Jeg har tidligere købt varer til firmaet på mit private Mastercard, fordi jeg ikke lige havde fået taget mig sammen til at få et firmakort.

Tror nok min revisor syntes det var noget rod, men jeg mener bare, at de lavede en slags mellemregning.

Men kan du ikke bare sørge for, at firmanavnet står på fakturaen, så du kan trække momsen fra?

Mange hilsner fra Lise

Design for Pets - Hundeartikler og kattetilbehør til designbevidste dyreejere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja du kan købe den over privatkortet og bogføre det via mellemregning og så tage pengene til dig selv derfra

Det vil være fint med firmanavn på fakturaen

Du skal - hvis du har maskinen hjemme og rådighed over den privat også, dele momsen i forhold til hvor meget du bruger den privat og firma - lad os sige det var 50/50 så må du bogføre den uden moms for prisen plus halvdelen af momsen som udgift og så i næste bogføring bogføre den halve moms som du kunne trække fra (og det kunne være andre fordelinger)

Du kan her læse mere om FORDELING AF MOMS VED AKTIVER MED BLANDET ANVENDELSE

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 112
Fra  NiceWall.dk Skrevet kl. 20:12

Hej Palle

Vi har selv Nordea, og jeg har også fået et par Mastercard smidt i nakken - et privat og et til mit firma. Så ring til banken og hør, om ikke de vil sende dig et Mastercard til din firmakonto, så du er fri for at føre penge frem og tilbage.

Mvh. Bjørn

Få liv på væggen med wallstickers fra NiceWall.dk. Motiver og tekster til ethvert rum i din bolig - eller virksomhed. Se også vores udvalg af emaljeskilte til væggen.

Tilmeldt 3. Apr 12
Skrevet kl. 19:30

Mange tak for jeres svar. Jeg kan ikke få et ekstra Mastercard, og må derfor købe den privat, og så føre det på mellemregning, som I foreslår.

Er der en af jer, der vil give mig et fif om, hvordan det skal stilles op? (Jeg er helt grøn)

Computeren koster 11.439,- incl. moms

Jeg har 9.000,- på min firmakonto, som jeg kan føre tilbage til min private konto - så firmaet kommer altså til at skylde mig lidt.

Jeg håber I gider hjælpe - jeg ved godt jeg kunne spørge en revisor, men synes det er overkill for så lille en forretning.

Mvh

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 19:49

palle22:
Jeg har 9.000,- på min firmakonto, som jeg kan føre tilbage til min private konto - så firmaet kommer altså til at skylde mig lidt.

Når det er en enkeltmandsvirksomhed, du har, så er firmaets penge = dine penge. Du er lig firmaet. Altså har det ingen skattemæssig betydning, om der står 100.000 kr. eller 1.000 kr. på din firmakonto. Det er ene og alene dit driftsregnskab, der er afgørende.

Du kan sagtens betale din computer privat, og efterfølgende bogføre den på en modkonto for privat udlæg i stedet for banken. På den måde berører det ikke din bank konto, så den stemmer stadig, og du får samtidig afskrevet din computer.

Og når den kun koster 11.439 kr. inkl. moms, så kan du selvfølgelig sagtens afskrive hele molevitten med det samme - også momsen.

KH. Lars

EDIT: Momsfradraget afhænger naturligvis af, hvor meget du anvender den erhvervsmæssigt. Den privat andel hiver du væk fra momsen og hen på afskrivning, så du i stedet for skattemæssig fradrag for det.

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 3. Apr 12
Skrevet kl. 21:52

Perfekt - det vil sige, at jeg godt kan overføre 2000 til min bankkonto, så jeg undgår et overtræk på den, uden at registrere det nogen steder? Eller skal jeg lave endnu en postering på mellemregning, hvor jeg angiver at jeg har overført 2000,-?

Ser dette nogenlunde korrekt ud? Her er regnet med moms på 100% af beløbet - det skal nok justeres til ca 50%, men jeg kan ikke se hvordan jeg kan gøre det i Economacs - det bliver næste udfordring for mig, hvis ellers princippet i det jeg har gjort er ok.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 21:56

palle22:
det vil sige, at jeg godt kan overføre 2000 til min bankkonto, så jeg undgår et overtræk på den, uden at registrere det nogen steder? Eller skal jeg lave endnu en postering på mellemregning, hvor jeg angiver at jeg har overført 2000,-?

Jeg ville altid bogføre efter en bankkonto, så du kan afstemme den til sidst og løbende. Så hvis du overfører 2.000 kr. fra en privat konto til din firmakonto, ville jeg stadig bogføre den, så din bank stemmer i e-conomics. Det gør du ved at smide de 2.000 kr. ind på en konto for "privat indskud" og modposterer naturligvis i banken :-)

Umiddelbart ser det i øvrigt fornuftigt nok ud, det du har lavet :-)

KH. Lars

EDIT: Jeg så lige, at du ikke har kørt moms på hverken dit salg eller varekøb? Er det meningen? :-)

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17

halvdelen af moms flytter du fra kredit købsmoms og over på debet småaktiver - så købsmoms går ned med de 50% og småaktiver går op med samme tal - så har du trukket halv moms som vist er det du mener er den % du skal bruge.

Sørg for at flytte mellem indskud fra dig og bank rent ´praktisk og bogføringsmæssigt så bank altid stemmner

Tag evt en bogholder hjælp for der kunne være meget andet du kunne ha glæde af og en ekstern hjælp behøver ikke være så dyr, med bilag lagt i skyen og adgang til dit program - lige umiddelbart er det ikke let at se hvordan salgsmoms kan være 0 med over 9000 i omsætning og købsmoms virker kun at være fra computeren men ikke det lille vareforbrug - men det er ikke lige til at overskue perioder - I alle fald er det ret væsentligt med computer som største køb og moms, at al den anden moms stemmer perfekt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Skrevet kl. 22:47

Tak for jeres svar. De 9000 er honorar for et foredrag, og de er momsfri. De 808 er udlæg for togbilletter, som vist også er momsfri? Eller er der noget jeg har misforstået?

Mvh

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)