Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække moms fra på varer fra før jeg blev momsregistreret.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmmm... når der nu ikke er andet at tage sig til, så kan man jo altid "nørde" lidt rundt i den juridiske vejledning.

Her finder jeg så følgende link

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085626&vId=208670

Det interessante for trådstarter er faktisk dette:

Hvis de materielle betingelser for momsfradrag er opfyldt, skal der derfor indrømmes fradrag, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser, fx at personen ikke har overholdt sin forpligtelse til at anmode om momsregistrering. Se EF-domstolens dom i sag og C-385/09, Nidera Handelskompanie samt SKM2006.783.LSR og SKM2007.655.SKAT.

Dette bevirker faktisk, at trådstarter har en ret til at fratrække moms på varekøb m.v. før momsregistreringen, hvilket bekræftes af nedenstående:

Sagen C-385/09, Nidera Handelskompanie

Sagen omhandlede, hvorvidt et selskab havde ret til momsfradrag for varer, selskabet havde købt i en periode, hvor det ikke var registreret som momspligtigt.

EU-domstolen svarede, at en momspligtig ikke kan hindres i at udøve sin fradragsret på grund af, at han ikke har ladet sig momsregistrere.

Skat's kommentar: 

I sagen havde den afgiftspligtige person ladet sig registrere mindre end 6 måneder efter at have gennemført de transaktioner, der gav anledning til fradragsret.

EU-domstolen udtalte, at den afgiftspligtige person dermed havde ladet virksomheden momsregistrere indenfor en rimelig frist.

Dette er, som jeg opfatter det, netop en bekræftelse på, at trådstarter kan få momsfradrag for sine køb før momsregistreringen, men der bevirker også, som nævnt tidligere, at de allerede foretagne salg også skal "momses".

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

spændende - vi kommer jo frem

Køb inden registreringen i det aktuelle bør kunne få moms fradrag mod alt salg inden registreringen også så beregnes moms på og så skal der indberettes salgs moms af salget inden registrering men man må så trække købsmomsen på for de varer man trækker fra privat ind i selskab alligvel

Mere for at jeg og trådstarter stadigt hænger med Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56

Umiddelbart synes jeg ikke at de underliggende sagsfremstillinger kan overføres til situationen her. Eksempelvis havde Nidera ikke momspligtig omsætning i det pågældende land. Der var tale om en frivillig registrering for at få betalt moms tilbage.

Men som sagt tag en snak med SKAT og hør hvad de siger.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:08

Henrik Koudahl:

Umiddelbart synes jeg ikke at de underliggende sagsfremstillinger kan overføres til situationen her. Eksempelvis havde Nidera ikke momspligtig omsætning i det pågældende land. Der var tale om en frivillig registrering for at få betalt moms tilbage.

Men som sagt tag en snak med SKAT og hør hvad de siger.

Hej Henrik

Nu læste jeg lige afgørelsen om Nidara igennem, og sagen blev faktisk anlagt for EU-domstolen af de litauiske myndigheder, idet man ønskede en stadfæstelse fra EU om, at afvisningen af momsfradraget for Nideras køb var korrekt.

Bl.a. fremgår det, at Nidera allerede havde solgt hveden til tredielande, d.v.s. eksport, men EU-domstolen fastslog desuagtet følgende i præmis 42-44

42 Domstolen har i øvrigt i forbindelse med ordningen for omvendt betalingspligt fastslået, at det grundlæggende princip om afgiftsmæssig neutralitet kræver, at der indrømmes fradrag for indgående moms, hvis de materielle betingelser herfor er opfyldt, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser (jf. dom af 8.5.2008, forenede sager C-95/07 og C-96/07, Ecotrade, Sml. I, s. 3457, præmis 63, og af 30.9.2010, sag C-392/09, Uszodaépítö, endnu ikke trykt i Samling af Afgørelser, præmis 39). Når afgiftsmyndighederne er i besiddelse af de nødvendige oplysninger for at kunne fastslå, at den afgiftspligtige person, som aftager i den pågældende transaktion, er momsbetalingspligtig, kan de følgelig ikke med hensyn til denne afgiftspligtige persons ret til at fradrage denne afgift stille supplerende betingelser, der kan medføre, at udøvelsen af denne ret bortfalder (Ecotrade-dommen, præmis 64, og Uszodaépítö-dommen, præmis 40).

43      Det er i lyset af disse principper, at spørgsmålene fra den forelæggende ret skal gennemgås.

44      Det fremgår i denne henseende af artikel 168, litra a), i direktiv 2006/112, at en afgiftspligtig er berettiget til at fradrage den moms, som skal betales eller er betalt i en medlemsstat for varer og tjenesteydelser, der er eller vil blive leveret til ham af en anden afgiftspligtig person, og som anvendes i hans afgiftspligtige virksomhed.

Der fortsættes i 46 - Det er ubestridt, at Nidera under disse omstændigheder har den fradragsret, der er omhandlet i artikel 168, litra a), i direktiv 2006/112 for så vidt angår den moms, som selskabet har betalt for disse varer i Litauen. I henhold til direktivets artikel 167 indtræder fradragsretten samtidig med, at den fradragsberettigede afgift forfalder.

Konklusionen bliver derfor også følgende:

På grundlag af disse præmisser kender Domstolen (Tredje Afdeling) for ret:

Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiafgiftssystem skal fortolkes således, at det er til hinder for, at en merværdiafgiftspligtig, der opfylder de materielle betingelser for at fradrage merværdiafgift efter bestemmelserne i dette direktiv, og som har ladet sig registrere med hensyn til merværdiafgift inden for en rimelig frist efter gennemførelsen af transaktioner, der giver anledning til fradragsret, kan fratages muligheden for at udøve denne ret ifølge national lovgivning, som forbyder fradrag for merværdiafgift erlagt i forbindelse med køb af varer, når den afgiftspligtige ikke har ladet sig registrere med hensyn til merværdiafgift, før varerne anvendes i hans afgiftspligtige virksomhed.

Jeg er dog enig i, at en henvendelse til SKAT måske kan afklare spørgsmålet, men er dog langt fra sikker. Dog synes jeg også, at SKAT allerede i den juridiske vejledning anerkender EU-dommen og nævner denne objektivt.

Tonny

Tilføjelse: Nidera havde eksporteret hveden til tredielande, hvor eksport følgelig sidestilles med momspligtig omsætning, dog med en momssats på 0,00%

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:36

Nidera nu ikke pligtig til registrering efter litauisk momslovgivning. Der er tale om et hollandsk firma, hvis eneste aktivitet er opkøb af korn. Jeg stiller stadigvaek spørgsmaalstegn ved om de materielle betingelser er opfyldt her i modsætning til i sagen Nidera. Det var forudsætningen for domstolens afgørelse. Da der var tale om en frivillig registrering og der ikke havde været noget momspligtigt salg, som det er tilfældet her dunes jeg ikke der kan sammenlignes direkte. I Danmark ville man have trukket registreringsdatoen tilbage i tiden.

Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 22:38

Spændende læsning i et fremmed sprog :)

Det nemmeste vil jo være at fortsætte som hidtil.

Det er nok også det jeg gør fordi:

1: Hvis jeg nu skal pålægge salgsmoms af allerede indkøbte varer, så ville det alligevel udligne sig selv da jeg har solgt for omkring 20.000 og indkøbt for noget nær det samme.

2: det ville blive tidskrævende at skulle regne købsmoms og ændre bilag på alle de foregående salg.

Så alt i alt så er det nok ikke besværet værd at gøre med det da det kun vil betyde en tidsudgift for mig og ingen økonomisk belønning.

Sagen var en anden hvis jeg slap for at bogføre moms på det der allerede var solgt.

Ville i ikke også gøre det?

Ejer af Børnekluns

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43

hvis du mener det går lige op, ville jeg ikke røre det med spidsen af en ildtang, men tage det ind uden moms og sælge med moms fremover -så er du i alle fald ude over bindende svar fra skat - (og jeg hopper så over brugtmomsmulighed og den anden med betaling af moms på oms. inden registrering)

HVIS du mener det ikke har stor økonomisk samlet effekt, skal du ikke tage besvær med det

vh

Fra Viborg
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 58
Fra  Børnekluns Skrevet kl. 22:48

Det er det jeg gerne ville høre..

Mange tak for jeres tid, det er fantastisk i gider.

Jeg takker ydmygt

Philip

Ejer af Børnekluns

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 23:15

Tonny Skov Pedersen:
Hmmm... når der nu ikke er andet at tage sig til, så kan man jo altid "nørde" lidt rundt i den juridiske vejledning.

Når I nu ikke har så travlt, så går jeg ud fra, at I mener lige nu!

Efter nytår har jeg flere kunder, som nok har brug for diverse rådgivning fra revisorer. Hvis I stadigvæk ikke har travlt der, så har I vel en god pris.

God Jul

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17

jeg vil godt anbefale Tonny som jeg ved laver fint arbejde til korrekt pris så kontakt du roligt erhvervs-consult SWcotspain (Henrik driver vist ikke lige revisor service, men kunne sagtens Big Smile)

vh

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)