Hmmm... når der nu ikke er andet at tage sig til, så kan man jo altid "nørde" lidt rundt i den juridiske vejledning. Her finder jeg så følgende link http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2085626&vId=208670 Det interessante for trådstarter er faktisk dette: Hvis de materielle betingelser for momsfradrag er opfyldt, skal der derfor indrømmes fradrag, selv om de afgiftspligtige ikke måtte have opfyldt visse formelle betingelser, fx at personen ikke har overholdt sin forpligtelse til at anmode om momsregistrering. Se EF-domstolens dom i sag og C-385/09, Nidera Handelskompanie samt SKM2006.783.LSR og SKM2007.655.SKAT. Dette bevirker faktisk, at trådstarter har en ret til at fratrække moms på varekøb m.v. før momsregistreringen, hvilket bekræftes af nedenstående: Sagen C-385/09, Nidera Handelskompanie Sagen omhandlede, hvorvidt et selskab havde ret til momsfradrag for varer, selskabet havde købt i en periode, hvor det ikke var registreret som momspligtigt. EU-domstolen svarede, at en momspligtig ikke kan hindres i at udøve sin fradragsret på grund af, at han ikke har ladet sig momsregistrere. Skat's kommentar: I sagen havde den afgiftspligtige person ladet sig registrere mindre end 6 måneder efter at have gennemført de transaktioner, der gav anledning til fradragsret. EU-domstolen udtalte, at den afgiftspligtige person dermed havde ladet virksomheden momsregistrere indenfor en rimelig frist. Dette er, som jeg opfatter det, netop en bekræftelse på, at trådstarter kan få momsfradrag for sine køb før momsregistreringen, men der bevirker også, som nævnt tidligere, at de allerede foretagne salg også skal "momses". Tonny |
spændende - vi kommer jo frem
Køb inden registreringen i det aktuelle bør kunne få moms fradrag mod alt salg inden registreringen også så beregnes moms på og så skal der indberettes salgs moms af salget inden registrering men man må så trække købsmomsen på for de varer man trækker fra privat ind i selskab alligvel
Mere for at jeg og trådstarter stadigt hænger med