|
Hej :) Jeg står med en opgave som hedder, at der er en virksomhed som har bogført dens varelager til 6.800.000 men i forbindelse med årsafslutingen er varelageret talt op til 6.500.000. Dette skal jeg bogføre. Jeg tænker umiddelbart at de 6.500.000 skal krediteres i varelager, men ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre med forskellen på de 300.000? nogen som kan hjælpe ? :) |
Et eller andet er ikke klart forklaret. De har måske ikke bogført varelager til 6.8 mio eller= Hvis de har det, så står det jo allerede bogført som lager - men de har måske bogført de 6.8 mio som vareforbrug direkte?
Hvis det er tilfældet så skal du nu flytte varelager fra driftskontoen varekøb til varelager - kredit vareforbrug og debet varelager med de 6.5 mio og de resterende 300.000 må jo så være det vareforbrug de har haft og det skal stå som forbrug i driften hvad det jo så gør allerede, når du flytter de 6.5 mio væk fra forbrug og ind på varelager
Står de 6.8 mio på varelager i status, så er det omvendt, nemlig 300.000 kr der skal flyttes over i driften som vareforbrug så der står de korrekte 6.5 mio tilbage
Jeg forstår måske ikke helt, at med så relativt pæn en omsætning, at de ikke løbende har bogført deres varelager - eller mindst hver måned/kvartal for de må jo helt mangle overblik over hvordan driften er gået, og jeg forstår måske heller ikke at du skal hænge på bogføringen hvis du føler det nødvendigt at spørge her, for med den omsætning burde de kunne betale en bogholder for det løbende, men det er ikke kritik af dig, bare en lille undren, da der måske kunne være penge at tjene ved at ha løbeende overblik og få gennemgået regnskab og fradrag
vh
Bliv gratis medlem