Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til vurdering af nye salgsmedarbejdere til ansættelse

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Nørresundby
Tilmeldt 4. Jan 13
Indlæg ialt: 408
Fra  ADVICE Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i en situation, hvorpå jeg skal have ansat flere sælgere til opstart asap. 

Jeg er druknet i ansøgninger men føler jeg har et godt indtryk af, hvordan feltet ligger pt. 

Mit spørgsmål - Som gammel sælger selv, ved jeg at branche erfaring ikke er alt-afgørende. Sagt på en anden måde, man kan sagtens have en elendig sælger som dog har bevæget sig indenfor samme faglighed som os i længere tid. 

Findes her nogle gode tip til at spotte det rigtige mind-set ved den personlige samtale ? 

DBH og god weekend

Jens 

Advice 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg måler følgende 3 ting, personlighed, kvikhed og frækhed. Alt andet kan læres. Hvis man ikke har personligheden, og men ikke altid er på vagt, og man alt for fræk i sin sælger stil, så kommer man ikke langt i dag. Smile Håber det var til hjælp.

Fra Nørresundby
Tilmeldt 4. Jan 13
Indlæg ialt: 408
Fra  ADVICE Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

JA det var også det jeg havde i tankerne. MEN hvordan spørger jeg om de rigtige ting for at få disse elementer frem i personen - eller giver det blot sig selv ? 

Sælgere er jo særlige - forstået således at man kan have en KANON dygtig sælger som falder igennem grundet motivation.... 

Fra Fredericia
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 32
Fra  Sell IT Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Du efterspørger et simpelt svar, som nok ikke findes. Alt efter deres primære funktion (huntere/ farmere) samt din egen mulighed for at supervisere, følge op og skabe en struktureret ramme, kan der være mange forskellige forhold at tage stilling til.

En DISC profil ville også give dig mange input til spørgsmål, der skal stilles. Men mindre kan måske gøre det - jobindex har eksempelvis en typeindikator, der kunne lede dig i den rigtige retning. Du skal blot bede ansøgerne om at tage den og sende resultatet til dig.

http://www.jobindex.dk/persontypetest

Held og lykke med processen

Fra Nørresundby
Tilmeldt 4. Jan 13
Indlæg ialt: 408
Fra  ADVICE Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

tAk for svaret - det prøver jeg 

Fra Fredericia
Tilmeldt 4. Mar 13
Indlæg ialt: 32
Fra  Sell IT Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden jeg kommer i problemer med mit råd, bør der lige citeres fra Jobindex' egne betingelser:

----

Betingelser for brug:
Personlig brug af denne typeindikator er gratis, men kommerciel eller professionel brug af testen koster 100 kr. pr. test og forudsætter en licensaftale med Jobindex. Henvendelse skal ske til kd@jobindex.dk

---

så er den ged vist barberet :-)

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Glem de personlighedstest. De kan desværre ikke bruges til noget hvis personen ikke er vitterlig ærlig. Folk er begyndt at gennemskue dem, det er altså meget nemt at svare på spørgsmål der leder hen efter til de typer personer som virksomheden søger.

Mht. interview er det lidt svært at forklare, det er en kombination af de rigtige spørgsmål og den rigtige måde at interviewe på. Nu ved jeg ikke lige hvilken sælger du søger.

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 329
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du.

Jeg er enig i, at du skal kigge efter hunter/farmer indstillingen, det skulle jo gerne være 65/35 i første omgang. Men igen, det kommer jo an på hvordan du har sat din løn og kommissionsordning sammen.

Personlighedstests er no go i min optik, det har været smart, men intet værd hvis ikke personen er tillidsskabende eller du føler den rigtige kemi med ham/hende.

Brancheerfaring er også ligegyldigt, som du selv siger, kan meget læres og nogle gange er det en kæmpe fordel at personen ikke er "farvet" af tidligere viden og erfaring. 

Du kan jo passende spørge ind til følgende:

1. Hunter/farmer (få grundige svar på hvordan personen vil sikre loyale kunder, samtidig med at der skabes newbizz)

2. Kommer personen i diverse netværk og dyrker denne disse? Ikke forstået på den måde, at sælgeren skal sælge til sit netværk, men vigtigt at du har fat i en person der forstår og formår at danne relationer.

3. Erfaring med mødebooking - Der findes rigtig mange sælgere der bygger en kundeportefølje og så lever af denne. En sælger skal ikke sidde på kontoret, men være ude hos kunderne hele tiden.

4. Styring af pipeline. Hvis du ikke selv har et stort salgssystem a la Salesforce, er det vigtigt at en sælger har et kanon overblik over, hvordan den personlige målsætning opnås. I virkeligheden lige meget med CRM systemet, det kan bare hjælpe.

5. Hvis du har fat i en erfaren sælger må du vide, hvordan han/hun tidligere har skabt resultater.Kan personen styre samtaler og få de rigtige informationer af kunderne.

6. Motivation og forventninger. Det er vigtigt at vide, hvad en person forventer af dig/virksomheden. Eks. hvis personen forventer, at du serverer varme leads på daglig basis.

Jeg synes endvidere, at du skal være opmærksom på, om personen er meget overkompenserende når han/hun taler. Der findes mange der er dygtige til at sælge sig selv, men ikke gode til at sælge andet. Desuden ved du som tidligere sælger, at vi alle har 2 ører og 1 mund!

Jeg håber at du kan bruge det til noget.

Mvh Eugene

Fra Herning
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 11
Fra  Infopartner Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har igennem de sidste 20 år, nok ansat mere end hundrede medarbejdere. Som selv værende en "gammel" sælger er det min erfaring, at dette er den absolut nemmeste gruppe at ansætte. Ganske enkelt af den grund, at du jo får en ganske grundig gennemgang af deres faglige kunnen i og med, at de under den personlige samtale jo gerne skulle prøve at sælge sig selv!

Efter min mening er en af de aller vigtigste elementer i et salg, at nedbryde barrieren. Når du som sælger kommer ind til indkøberen, så er der en mur imellem jer - Nogle større og mere solide end andre. Denne mur skal nedbrydes inden det egentlige salg påbegyndes! Dette er uhyre vigtigt.. Hvis ikke det aller vigtigste overhovedet. Når jeg ansætter en sælger, så holder jeg nøje øje med om han med det samme tager hammeren frem, og begynder at nedbryde muren.. Gør han ikke det under samtalen, hvorfor skulle jeg så tro, at han vil gøre det ude hos kunden?

Jeg lægger også mærke til om han stiller åbne spørgsmål og prøver at behovs afdække mig under samtalen. Naturligvis skal vedkommende være ærlig under samtalen, men han må også gerne prøve, at levere det jeg gerne vil have! Igen - Gør han det ikke nu, så gør han det nok heller ikke i andre salgs situationer.

En anden ting jeg til tider har brugt er, at få vedkommende til at sælge mig en ting. Dette kan være kaffekanden på bordet, mine briller, eller hvad som helst. Min hensigt her er ikke, at vurdere hvor godt han egentlig sælger denne ting (om jeg får lyst til at købe genstanden), men egentlig mere at se hvordan situationen bliver grebet an. Det jeg især lægger mærke til er, om vedkommende straks begynder at beskrive den pågældende genstand (denne adfærd forekommer hos den gruppe jeg kalder produktbeskrivere), eller om han begynder at stille mig behovsanalyserende spørgsmål (dette er den adfærd jeg søger). Spørgsmålene kunne f.eks. være "Hvad er vigtigt for dig, når du skal have nye briller?" eller "Hvor vigtig er prisen for dig, når vi taler om køb af ny kaffekande?"

En sidste ting der virker godt for mig er, at spørge sælgeren hvordan vedkommende foretrækker at blive aflønnet. Med en høj provision og en mindre fast løn, eller med en lav provision samt en højere fast løn. Jeg gør det klart, at der med den første model kan tjenes klart flere penge. Vælger sælgeren alligevel model nr. 2, så ringer mine alarmklokker. Hvis vedkommende ikke har tro på sin egen succes som sælger - Hvorfor skulle jeg så have det?

Håber at det kunne bruges til noget..

Hilsen

Michael

Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens


Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men synes at folk er kommet med nogle rigtige gode svar.

Jeg ville dertil høre hvor du søger ansatte, da jeg selv står og skal bruge en ca. 10 sælgere som skal sælge for mig. Jeg kan bare ikke få nogle ansøgere hvilke jobpotaler benytter du?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)