Hej du.
Jeg er enig i, at du skal kigge efter hunter/farmer indstillingen, det skulle jo gerne være 65/35 i første omgang. Men igen, det kommer jo an på hvordan du har sat din løn og kommissionsordning sammen.
Personlighedstests er no go i min optik, det har været smart, men intet værd hvis ikke personen er tillidsskabende eller du føler den rigtige kemi med ham/hende.
Brancheerfaring er også ligegyldigt, som du selv siger, kan meget læres og nogle gange er det en kæmpe fordel at personen ikke er "farvet" af tidligere viden og erfaring.
Du kan jo passende spørge ind til følgende:
1. Hunter/farmer (få grundige svar på hvordan personen vil sikre loyale kunder, samtidig med at der skabes newbizz)
2. Kommer personen i diverse netværk og dyrker denne disse? Ikke forstået på den måde, at sælgeren skal sælge til sit netværk, men vigtigt at du har fat i en person der forstår og formår at danne relationer.
3. Erfaring med mødebooking - Der findes rigtig mange sælgere der bygger en kundeportefølje og så lever af denne. En sælger skal ikke sidde på kontoret, men være ude hos kunderne hele tiden.
4. Styring af pipeline. Hvis du ikke selv har et stort salgssystem a la Salesforce, er det vigtigt at en sælger har et kanon overblik over, hvordan den personlige målsætning opnås. I virkeligheden lige meget med CRM systemet, det kan bare hjælpe.
5. Hvis du har fat i en erfaren sælger må du vide, hvordan han/hun tidligere har skabt resultater.Kan personen styre samtaler og få de rigtige informationer af kunderne.
6. Motivation og forventninger. Det er vigtigt at vide, hvad en person forventer af dig/virksomheden. Eks. hvis personen forventer, at du serverer varme leads på daglig basis.
Jeg synes endvidere, at du skal være opmærksom på, om personen er meget overkompenserende når han/hun taler. Der findes mange der er dygtige til at sælge sig selv, men ikke gode til at sælge andet. Desuden ved du som tidligere sælger, at vi alle har 2 ører og 1 mund!
Jeg håber at du kan bruge det til noget.
Mvh Eugene