Jeg synes nu det er to lidt forskellige ting. En bogholder vil ofte koste ca 3-400 kr i timen eksternt. En revisor vil koste - afhængig af opgave type og størrelse på revisor virksomhed 1000 - 3000 kr i timen.
At bruge f-eks. en statsautoriseret revisor til at bogføre vil være overkill og det vil revisor nok også selv sige til dig.
Selve bogføringen skal du derfor bruge en bogholder eller dig selv til, og det skal du kunne holde i prisklassen de der 3-400 kr i timen (har sågar set 250 kr/t)
Nogle bogholdere er så dygtige, og opgaven så enkel, at de kan aflevere regnskabet og er der ikke krav fra leverandører o.a. om revisor, så synes jeg man skal spare en egentlig revision
Et af alternativerne er at bogføre selv, og så lade en økonomiperson gennemgå inden hver momsafregning (for mange halvårligt fra 2014) og tage sig af selve regnskabet. Den økonomi person kan være alt fra dygtigt bogholder til revisor - her er prisen lavere end ved daglig bogføring og/eller tilmed revision
Selve reglen for revision er mig bekendt skærpet ganske meget, så hvis man bruger egentlig revisor og denne skal skrive noget i selve regnskabet om gennemgangen, så er der krav på revisor som i sig selv hæver prisen. Tonny fra erhvervsconsult kan sikkert sige noget om den del.
Revision kan - ud over "baggrunds" gennemgang, foretages som review eller egentlig revision og der er prisen også forskellig
Du vil kunne finde priser på ren revision af personlig virksomhed eller mindre aps i niveauet fra 3-10.000 kr som slag på tasken, medens store selskaber kan koste mange hundrede tusinde kroner.
At lade en dyr registreret eller tilmed statsautoriseret revisor lave den daglige bogføring er efter min mening overkill, og skal samme person så også revidere er det ikke godt - at revidere sig selv duer ikke vil jeg sige.
JA jeg ville ha en der var tæt nok på til at man kunne mødes rimeligt let - uanset bogholder eller revisor. Jeg ville sikkert ikke mødes meget, men at ha muligheden er godt
vh