Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af computer

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej aminoer,

Jeg har lige købt en computer til min enkelmands virksomhed .. Og jeg er tvivl hvilken konto jeg skal bogføre den på i dinero?
Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Hans,

Frygt ikke! Alt efter hvor meget din computer er værd skal du enten bogføre den i driften eller som et aktiv.

Jeg forestiller mig den samlet set har kostet under DKK 12.300, og så skal den bare i driften.

Det betyder altså at du skal bogføre den på en konto som hedder "Små anskaffelser", hvor præcis den ligger i Dinero ved jeg desværre ikke!

Håber det hjalp dig på vej Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du ikke har computeren hjemme, så hele beløbet på konto 5100 småanskaffelser og modkonto f.eks. bank MEN

Hvis du har den hjemme så skal du dele momsen op i forhold til privat brug og firma andel. Lad os lege med tal:

Vi siger du anslår du bruger den 50% privat og 50% privat og at den koster 8000 kr + moms 2000 = ialt 10.000 kr (indsæt din egne konkrete tal i stedet)

Så ved du, at når du skal bruge den 50/50 så må du fratrække halvdelen af momsen = 1000 kr og de resterende 9000 kr er fradrag som udgift i skat.

Så laver du først en ny konto, så du har en småanskaffelser hvor du kan styre momsen helt selv. I KONTOPLAN - tryk OPRET KONTO og giv den nummer 5120 - og navn SMÅANSKAFFELSER MANUEL MOMS og under moms lader du være med at vælge, lad den stå på VÆLG MOMSTYPE

Så har du for al fremtid en manuel konto til de ting du køber og skal bruge blandet

så går du i kasseklade og skriver computer blandet brug mærke x som tekst, vælger konto 5120 og beløbet 9.000 kr - modkonto vil normalt være banken hvis du har købt den via bank og tager pengene der

ned i næste linje - giv den bare samme bilagsnummer og tekst Moms manuelt halvt sat og konto nr 8730 Købsmoms og beløbet 1000 kr - modkonto bank

gem og finito - god aften

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Holstebro
Tilmeldt 7. Oct 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Borg Regnskab Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

God forklaring John, så er den i hvert fald penslet helt ud, håber vi har hjulpet spørger i mål Smile

Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Perfekt svar.. Tusinde tak til jer begge
Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

Lige et ekstra spørgsmål. Kan jeg godt gøre det hele i "Faktura fra leverandør" delen i dinero i stedet for kasseklade eller øvrige bilag?

Fordi jeg købte computeren til 5000 kr på firma visa kortet, men kan se at pengene stadig ikke er trukket fra min konto.

Så har behov for at bogfør en forfaldsdato og det kan man kun i "Faktura fra leverandør".

Men hvis jeg bruger "Faktura fra leverandør" så kan jeg ikke vælge modkonto. Er bank automatisk modkonto?

Og laver jeg en nye linie har den så samme bilags nr for de andre linier? du kan kun selv styre bilags nr i "kasseklade"

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Her er de vigtigste konti i balancen du kommer til at bruge og en forklaring om hvad de gør.

Bank - Siger sig selv, hvis der bliver hævet/indsat penge på banken er det her det skal modregnes.

Årets private hævninger - Privat hævninger fra banken skal modregnes her.

Årets indskud - Dette skal bruges når du køber/sælger ting og du bruger/modtager penge på din privat konto.

Debitorer - Tilgodehavende salg, det bruges oftest ved momsskæringsdatoer. (Ved mindre virksomheder)

Kreditor - Skyldige omkostninger, det bruges oftest ved momsskæringsdatoer. (Ved mindre virksomheder)

Håber det hjælper.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

hans.f:
Lige et ekstra spørgsmål. Kan jeg godt gøre det hele i "Faktura fra leverandør" delen i dinero i stedet for kasseklade eller øvrige bilag?
ikke hvis du har den hjemme og dermed med en privat andel og dermed SKAL dele momsen. Tag og lær at bruge kasseklade. Jeg ved godt programmets tanke er at gøre alt simpelt, men hvis du følger det jeg har skrevet - print ud og følg i dinero, så tager det hele under 5 min - du har det korrekt fordelt momsmæssigt og du har lært noget som du vil kunne bruge til meget andet

Jeg ville tro bank er modkonto til faktura som standard når den bekræftes som betalt - og er det en computer der står på externarbejdsplads kan du bruge den

Når du bogfører noget som ikke trækkes i banken samme dag - visa kort og endnu mere mastercard som kan være længe efter OG helt samme når du fakturerer noget der ikke betales samme dag, så  kan du ved at bruge faktura - vælge BETALT når den er trukket og så er tingene på plads

Alternativet er igen manuelt hvor du i stedet for at bruge bank som modkonto - bruger 6300 - debitorer ubetalte fakturaer for dit salg der ikke kommer i banken og 8500 Kreditorer ubetalt regninger

NÅR du så ser pengene i banken, så bogføre du en gang mere - nemlig i dette fald - 8500 kreditorer ubetalte og bank som modkonto

Alternativt - hvis det kun er visa, og pengene derfor ses efter 5 dage - så vent med at bogføre den til du ser den i banken, så kan du bruge bank som direkte modkonto

Det er specielt med tilfælde med delt moms og derfor din lejlighed til at lære programmet OG bogføring lidt at kende, og det du spørger om viser, at du meget langt har forstået tingene allerede. Er det delt moms, så følg det oprindelige anviste og enten vent til banken viser det (sikkert i dag) eller tag det NU understregede her

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med halv moms har jeg fat i..

Det er bare det med at Visa i dette tilfælde ikke trak pengene samme dag..

har rodet lidt med det og prøvet et par forskelige løsninger. og bærbaren er hjemme hos mig

Først har jeg lavet en købs faktura.. man kan ikke vælge købs moms på en ny linie. så har lavet et nyt bilag med samme nr.

Så kan jeg nemmelige vælge betalings dag osv. og vælge modkonto når jeg register betalingen

Men jeg ender med 2 bilag med samme nr med en linje hver, må man det?



L
øsning 2

Det er dit oprindelige forslag, og det er også det pæneste da begge linjer er på samme bilag.

Men vil skat brokke sig over bogføring i det penge blev trukket 2 dage senere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må absolut ha samme bilags nummer på to linjer - det er jo samme bilag - linjerne er blot posteringslinjer - du kunne ha 10 linjer på samme bilag

Skat er helt ligeglade med om pengene er kommet i bank. Det er praktisk det stemmer 31/12 men det påvirker slet ikke resultatet så den er også helt i orden

Jeg kan bedst lide forslag 2 men da resultatet og momsen er OK i begge - ville skat som bare bukke sig i støvet som jeg lige overskuer det - det afgørende er du har fået beløb udgift og beløb moms korrekt- og det er godt gået

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)