Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Huslån/køb: urealistisk højt forbrugskrav fra banken? Er alle sådan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Gjerrild
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 52
Fra  FoodFreaks.dk Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Min kæreste og jeg kigger på hus, og har fundet et vi synes om udbudt til 1 million kr.

Vi har så været i banken, og fået et nej til at låne da de forlanger at vi har 10.000 kr til os selv pr. måned efter de faste udgifter er betalt.

Vi er i den situation at jeg arbejder i ambulancetjenesten, og min kæreste er frisør. Dermed ikke de fede lønninger vi har, eller nogen sinde får.

Vi bor i lejet hus nu, hvor vi selv står for alle udgifter på nær ejendomsskat, men ønsker vores eget hvor min kæreste har mulighed for at starte frisørsalon.

Vi har aldrig haft og har aldrig tænkt os at have et forbrug på 10.000 kr om måneden.

Mit spørgsmål er så følgende.

Er alle banker låst fast på at vi skal have det store beløb pr. måned, eller kender i til nogle der kan se fornuften i at vi aldrig har haft brug for så meget?

Eller skal vi bare acceptere at vi aldrig vil komme til at kunne eje en ejendom, end ikke til en million, med de jobs vi brænder for?

VH

Besøg webshoppen www.FoodFreaks.dk

Fra Gjerrild
Tilmeldt 8. Oct 13
Fra  FoodFreaks.dk Skrevet kl. 11:07

50 visninger, og ikke et eneste svar. Det ligner ikke amino Crying

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 11:10

Normalt kan man tale med bankerne om det, og kan man fremvise, at man de sidste par år, ikke har haft et forbrug i den størrelsesorden, så er det jo et godt argument.

Nogle banker er dog mere stålfaste end andre. Blandt andet Danske Bank.

Jeg har Frøs Herreds Sparekasse, og de er til at tale med.

Fra Gjerrild
Tilmeldt 8. Oct 13
Fra  FoodFreaks.dk Skrevet kl. 11:12

Tak for svaret.

Det er jo lige præcis sådan et svar jeg leder efter :)

Tilmeldt 28. Nov 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:25

Er selv i samme situation, som jeg ser det er den eneste mulighed at spare 20% af boligens pris op så du ikke er afhængig af bankens godkendelse.

Samtidig skal man huske at de sidste 20% som ikke kan belånes igennem kreditforening er de absolut dyreste at finansiere, I mit eget tilfælde kostede de sidste 15% af finansieringen 30% af de månedlige ydelser.

Så hvis man spare HELE udbetalingen op, kan man i mange tilfælde sagtens købe en ejendom selv om man ikke har verdens største rådighedsbeløb.

Håber du finder en løsning så i kan blive glade i eget hus.

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 11:25

Min erfaring er, at når du skal tale med din bank, så skal du være dobbelt så velforberedt som ham/hende du skal tale med. Tag styringen i samtalen. bevis, at du har styr på dine ting. medbring budgetter, kontoudskrifter, papirer der viser hvor meget du afdrager på lån, lønsedler og lign. Alt sammen vil give et billede af, at du ved, hvad du kommer efter og du har styr på din økonomi. Bankfolk er "købmænd" og hvis de ser en god og sikker handel, så går de med på den. Hvis du sidder og er uforberedt, famlende og ikke viser at du har styr på din økonomi, så slagter de dig.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47140
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

du kan læse om de helt generelle krav til rådighedsbeløb som er fælles for alle banker her http://www.banktorvet.dk/artikler/raadighedsbeloeb-et-vigtigt-noegletal/ Det er givet sådan at nogle slækker lidt, men det er blevet meget sværere

to voksne - 8000 kr står der i linket, og så 1500 per barn og ofte vil banken sige - OK de skal ha hus og nok to børn og så sætte rådighedsbeløbet derefter og så er 10.000 i den lave ende. Det vil du også erfare hvis du skal ha et par institutioner til 3.500 stykket på + transport + vaskemaskine der bryder ned, og tagrender der skal skiftes - så meget under 10.000 samlet hvis man har et barn eller to, vil gøre det MEGET svært i alle fald desværre

Vis hvad I bruger i form af kontoudtog og andet - og se om I får det lidt ned - men vi taler nok ikke om at i får det ned på 7.000 kr til alt ud over de faste omk. Regn også med, at huslånet beregnes ud fra at I har råd til afdrag - og så først der bliver der ofte tale om at måtte vælge afdragsfrihed, men de giver idag ikke gerne flex 1 med afdragsfrihed til folk, som ikke faktisk KUNNE ha klaret et lavt forrentet fastlån med afdrag

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:13

Hej Jesper.

Med risiko for at lyde lige så kedelig som din bank:

Et rådighedsbeløb på 10.000 for to voksne i eget hus, synes jeg ikke er urealistisk. Især hvis de faste udgifter ikke indeholder opsparing (til husrenovering, pension eller bare uforudsete udgifter.)

Skatter og grønne afgifter og alt andet de finder på, kan sagtens stige, uden at jeres indtægter automatisk følger med.

Det er også alt for trist, at kun have mulighed for at "overleve", der skal vel også være plads til at "leve". :-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)