Dejligt at du vil dele dine tanker med os; den slax er der for lidt af på Amino. Rigdom ... penge nok ... jeg ransager min hjerne for at huske en historie, men den ligger for langt tilbage. Forhåbentlig er pointen bevaret: En stinkende rig nforretningsmand er en uge på Maldiverne. Han møder en indfødt, der ligger henslængt i skyggen af en palme. han dpørger hvorfor han ikke arbejder. "Arbejde? Hvad er det?" "Jammmn, sådan noget med at udføre noget og få penge for det". "Og hvad skulle jeg så bruge de penge til?" "Så kunne du flytte til en dejlig sydhavsø, ligge under en palme og skubbe en båd i vandet og fiske til føden en gang i mellem". "Jamen det er jo det jeg gør allerede og har gjort hele mit liv"! "Øhhh..." |
den er slet ikke sort hvid - men du vil nu nok opleve, at de fleste, måske modsat dig .- gerne vil ha penge til det daglige, og det er desværre ikke let for en arbejdsløs - men jeg siger jo ikke, at en arbejdsløs ikke kan finde lykkeSue:Der er da intet falsk idyl over at have andre fokusområder i sit liv (eks. sine børn, sit hjem, sine hobbyer eller andet) end pengene i sig selv. Man kan da sagtens være lykkelig uden at være rig - jeg kan simpelthen ikke forstå din sort/hvide tilgang til det at være i arbejde kontra arbejdsløs...
Det er så i bund og grund ikke så godt, for et samfund - dansk eller et hvilket som helst andet - baserer sig jo på at der udføres arbejde og deraf udledes skat som kan betale for de som er arbejdsløse eller på anden måde ikke tjener penge. Jeg mener ikke man skal ha det skidt med at være på kontanthjælp sådan i det daglige - det kan være uforskyldt, men ligefrem ha det godt med at samfundet klarer ens hverdag, tror jeg ikke er godtSue:Der er mange der har det ok med at være på kontanthjælp
Det er fint nok at du KAN leve lige så lykkeligt som flaskesamler og på kontanthjælp som du vil gøre når din drøm går i opfyldelse (og det er vi vel enige om er en drivkraft for dig), men jeg synes nok du overdriver lykken ved at mangle penge ret kraftigt. Jeg har intet problem med at du kan være lykkelig og evt skabe en tilværelse for dig, din mand og de to små uden penge af betydning, men generelt betyder penge nu faktisk en del i det helt almindelige Danmark, og jeg TROR også det vil få en vis betydning for dit liv og dine valg.
vh