Først og fremmest skal det siges, at jeg ikke rigtig ved, hvad hensigten er med dette indlæg. Det er blot en overvejelse, som jeg har gjort mig igennem de sidste par uger, og som jeg ikke ved, om jeg er alene med. I lang tid har jeg haft den overbevisning, at frihed ville være den absolutte rigdom. Når man kan lave hvad man vil, når man vil, så må man da være hamrende glad over, at det kan lade sig gøre. Men nu har jeg prøvet det på egen krop - eller rettere sagt, jeg har prøvet det delvist. For efter jeg var til min afsluttende eksamen for et par uger siden, så jeg frem til et par måneder fri til at lave det, som jeg nu engang havde lyst til. Nok mest af alt med henblik på at arbejde på nogle forskellige online projekter, men ikke absolut et must. Men nu har jeg haft 100% i et par uger - og indtil videre føles det hverken som rigdom eller lykke. Nærmest tværtimod. Det hele bunder nok ud i, at jeg ikke har en passion at gå op i med blod, sved og tåre 24/7. Hvis man havde det, så ville det nok ikke være et problem at finde på noget at lave. Men denne passion har jeg åbenbart ikke fundet for noget, der har kunne tage min 100% opmærksomhed og opslugning. Derimod har jeg været mere dvask og doven end nogensinde før, selvom jeg har den berømte frihed til at gøre, hvad jeg har lyst til. Så det jeg i bund og grund nok gerne vil lægge op til her, er en lille snak eller diskussion, om frihed egentlig er den absolutte rigdom/lykke. Jeg ved ikke om nogle af jer andre har prøvet at være uafhængig af at arbejde, måske inden i sprang ud som iværksættere, og som eventuelt også har prøvet den der tomhed, eller hvad man skal kalde det. Ja, jeg ved ikke, hvad jeg forventer af svar her. Men hvis I har noget at byde ind med, så skyd gerne. |
jeg tør jo altid bavle - men NEJ frihed som du beskriver det er ikke nødvendigvis en lykke. Mange vil være lang lykkeligere ved fast arbejde, møde kl gå kl og løn ind på kontoen. Faktisk TROR jeg at det kun er et mindretal som vil få ekstra lykke ved den frihed - OG dermed den økonomiske risiko det giver at være selvstændig.
Det er let på et forum som Amino, at få den opfattelse, at alle vil blive lykkeligere som iværksættere end som ansatte, men jeg tror det er rent vrøvl.
Det er selvklart, at en lykkelig iværksætter der tjener styrtende med penge er lykkeligere end en arbejdsløs men det er næsten lige så selvforklarende som - hellere rig og lykkelig end fattig og syg
Du oplever derfor ikke noget voldsomt unaturligt. KUN hvis du rammer din personlige åre OG får succes vil du blive lykkelig iværksættere- Iværksættere der taber penge hver dag vil ikke opleve sig som lykkeligere end folk der passer deres arbejde hver dag.
vh