Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frihed - Ja, og hva' så?

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 13. Jun 09
Indlæg ialt: 941
Fra  Grønlund Web Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Først og fremmest skal det siges, at jeg ikke rigtig ved, hvad hensigten er med dette indlæg. Det er blot en overvejelse, som jeg har gjort mig igennem de sidste par uger, og som jeg ikke ved, om jeg er alene med. 

I lang tid har jeg haft den overbevisning, at frihed ville være den absolutte rigdom. Når man kan lave hvad man vil, når man vil, så må man da være hamrende glad over, at det kan lade sig gøre. Men nu har jeg prøvet det på egen krop - eller rettere sagt, jeg har prøvet det delvist. 

For efter jeg var til min afsluttende eksamen for et par uger siden, så jeg frem til et par måneder fri til at lave det, som jeg nu engang havde lyst til. Nok mest af alt med henblik på at arbejde på nogle forskellige online projekter, men ikke absolut et must. Men nu har jeg haft 100% i et par uger - og indtil videre føles det hverken som rigdom eller lykke. Nærmest tværtimod.

Det hele bunder nok ud i, at jeg ikke har en passion at gå op i med blod, sved og tåre 24/7. Hvis man havde det, så ville det nok ikke være et problem at finde på noget at lave. Men denne passion har jeg åbenbart ikke fundet for noget, der har kunne tage min 100% opmærksomhed og opslugning. Derimod har jeg været mere dvask og doven end nogensinde før, selvom jeg har den berømte frihed til at gøre, hvad jeg har lyst til.

Så det jeg i bund og grund nok gerne vil lægge op til her, er en lille snak eller diskussion, om frihed egentlig er den absolutte rigdom/lykke. Jeg ved ikke om nogle af jer andre har prøvet at være uafhængig af at arbejde, måske inden i sprang ud som iværksættere, og som eventuelt også har prøvet den der tomhed, eller hvad man skal kalde det. 

Ja, jeg ved ikke, hvad jeg forventer af svar her. Men hvis I har noget at byde ind med, så skyd gerne. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

jeg tør jo altid bavle - men NEJ frihed som du beskriver det er ikke nødvendigvis en lykke. Mange vil være lang lykkeligere ved fast arbejde, møde kl gå kl og løn ind på kontoen. Faktisk TROR jeg at det kun er et mindretal som vil få ekstra lykke ved den frihed - OG dermed den økonomiske risiko det giver at være selvstændig.

Det er let på et forum som Amino, at få den opfattelse, at alle vil blive lykkeligere som iværksættere end som ansatte, men jeg tror det er rent vrøvl. 

Det er selvklart, at en lykkelig iværksætter der tjener styrtende med penge er lykkeligere end en arbejdsløs men det er næsten lige så selvforklarende som - hellere rig og lykkelig end fattig og syg

Du oplever derfor ikke noget voldsomt unaturligt. KUN hvis du rammer din personlige åre OG får succes vil du blive lykkelig iværksættere- Iværksættere der taber penge hver dag vil ikke opleve sig som lykkeligere end folk der passer deres arbejde hver dag.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 20:42

Cookie - John Hannover:
Det er selvklart, at en lykkelig iværksætter der tjener styrtende med penge er lykkeligere end en arbejdsløs men det er næsten lige så selvforklarende som - hellere rig og lykkelig end fattig og syg

OPS... der må jeg lige skyde ind med mit...

Tro endelig ikke på nogen der siger at man som styrtende rig iværksætter er mere lykkelig end en arbejdsløs!!!!!!

Dette er ikke fakta på nogen måde. 

Synd at nogen tror at livet handler om arbejde og penge... livet handler om at lave det man selv føler gør en lykkelig... om det så er en arbejdsløs der nyder sin tid med sine børn i nærhed og masser af oplevelser af de gratis slags, så er det ligeså meget lykke, for den person der føler dette! Klart at nogen er rigtig lykkelige iværksættere med mange penge... men det er og kommer ALDRIG til at blive penge og arbejde der definerer lykke.

Nu kan jeg tale af erfaring på dette punkt, da min familie fra USA nok er rigere end selv det rigeste medlem af Amino - ja undskyld jeg siger det. Min meget rige familie er både iværksættere og famøse forretningsfolk... nogle af de rigeste jøder der findes på USA's østkyst og de er IKKE lykkeligere end alle andre. De har nøjagtig de samme problemer som alle andre minus ét problem... penge. Så det gør ikke dem mere lykkelige.... deres enorme rigdom skaber faktisk også ofte problemer for dem. 

Se du bare at lave det du kan lide at lave... skab din egen lykke, men bestemt ikke med fokus på pengene, for de i sig selv minimerer kun dine økonomiske udfordringer, men giver dig hverken ægte kærlighed, omsorg eller et sygdomsfrit liv!

Kh Sue

P.s.

Bare se det som at du ikke er typen der bare skal sidde og lave ingenting med din frihed... det er jo heller ikke det penge skal købe... altså frihed til at dovne den af. brug dog din frihed på noget konstruktivt... iværksættere slapper oftest ikke af - jeg gør i hvert fald ikke. Lige nu kunne jeg have ligget på sofaen fordi begge børn er faldet i søvn, i stedet sidder jeg og deltager på Amino, skriver på  min bog, laver et storyboard til en video og chatter med en forretningspartner... sådan skal det bare være ;)

Fra Østerbro, København
Tilmeldt 7. Jun 08
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 20:57

Kære Sander, 

Jeg synes det er et interessant indlæg, som du skriver og et emne, som jeg selv er meget optaget af. Det er et af de emner, som jeg snakker om, når jeg holder workshops for gymnasieelever.

Jeg synes der er stor forskel på, at holde fri og have frihed. Jeg sætter stor pris på min frihed men sætter ikke særlig stor pris på, at have fri. Det der betyder noget for mig er, at jeg kan gøre hvad jeg vil og når jeg vil. Den frihed skaber noget glæde og værdi for mig. Når vi elsker det vi laver vil vi automatisk føle en frihed og ikke have samme behov for at holde fri som Sue også skriver lidt om i hendes indlæg. 

Jeg skriver også en del om de her tanker på min blog

Kan i have en fantastisk aften.

Mvh.

Anders

Stifter af Founderdocs - Lav en ejeraftale

Fra Jyllinge
Tilmeldt 23. Apr 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:59

Sander:
I lang tid har jeg haft den overbevisning, at frihed ville være den absolutte rigdom. Når man kan lave hvad man vil, når man vil, så må man da være hamrende glad over, at det kan lade sig gøre.

Frihed. Hvad er frihed? Det hele afhænger af hvordan man definerer frihed. Som John siger, så er den frihed du beskriver, ikke noget som nødvendigvis gør en lykkelig. 

Den måde du definerer frihed på i dit opslag, tror jeg at det er de færreste mennesker der finder lykke igennem. For mig er frihed det at man helt selv kan bestemme hvad man vil bruge sit liv på og hvordan man lever det. Frihed til at vælge at lave det der gør en lykkelig, og få succes med det i et eller andet omfang. For mange her på Amino, som er iværksættere, så har de en passion, og den kæmper de med at få ført ud i livet.

Du siger at du var til din afsluttende eksamen for et par uger siden, vil du så sige at du ikke var fri før det? Havde nok selv svaret nej, for personligt synes jeg skolen var ***syg! :D og forstiller mig lidt det er det du hentyder til. 

Frihed alene, gør ikke en lykkelig, men hvad du vælger at bruge den til, kan gøre dig lykkelig.
Og det kan jo være alt fra at starte en virksomhed, få et arbejde et sted, eller studere videre eller noget helt fjerde. Frihed og lykke er ikke et synonym.

Med hensyn til iværksætteri, er det nok de færreste der ville være lykkelige med et sådan liv, og tak gud for det. Der ville ikke være mange virksomheder, hvis ikke der var folk der fandt lykke ved at have faste rammer, med et fast arbejde.

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 20:59

Hasselstrom:
Jeg synes der er stor forskel på, at holde fri og have frihed. Jeg sætter stor pris på min frihed men sætter ikke særlig stor pris på, at have fri. Det der betyder noget for mig er, at jeg kan gøre hvad jeg vil og når jeg vil. Den frihed skaber noget glæde og værdi for mig. Når vi elsker det vi laver vil vi automatisk føle en frihed og ikke have samme behov for at holde fri

Nemlig - godt skrevet!

;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Sue:

Cookie - John Hannover:

OPS... der må jeg lige skyde ind med mit...

Tro endelig ikke på nogen der siger at man som styrtende rig iværksætter er mere lykkelig end en arbejdsløs!!!!!!

Det må du jo godt mene - men jeg vil nu nok fastholde, at VIST er penge ikke lig lykke men helt overordnet er det nok at drive en falsk idyl frem -  hvis ikke man erkender, at der er ikke en fornøjelse at være arbejdsløs og afhængig af dagpenge eller kontanthjælp - eller iværksætter der tabe penge konstant.

Selvklart vil jeg påstå, at folk med godt med penge har lettere ved tilværelsen og om det så er helt konkret at beskrive det som lykke vil jeg ikke love, men jeg vil love, at langt fra alle finder lykken ved at være iværksættere, hvis det betyder, at de skal slås for pengene hver dag - på længere sigt - end hvis de havde et fast godt arbejde.

Jeg tror vi gør folk en bjørnetjeneste hvis vi siger til dem, at de generelt vil få større lykke ved friheden som iværksættere end ved fast arbejde - og det er jo det trådstarter spørger om.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 375
Skrevet kl. 21:10

Sue:
Synd at nogen tror at livet handler om arbejde og penge... livet handler om at lave det man selv føler gør en lykkelig...

Vi kan vel blive enige om at penge gør det lettere at lave dét der gør dig lykkelig, uanset hvad det er? 

Sue:
Se du bare at lave det du kan lide at lave... skab din egen lykke, men bestemt ikke med fokus på pengene, for de i sig selv minimerer kun dine økonomiske udfordringer, men giver dig hverken ægte kærlighed, omsorg eller et sygdomsfrit liv!

Er der efterhånden ikke lavet mange undersøgelser der viser at folk der ikke har økonomiske problemer lever sundere, og derfor optimerer mulighederne for et "sygdomsfrit liv"? og det må da også være noget lettere at gå ud og finde "ægte kærlighed(=omsorg?)" hvis man har økonomien i orden, og ikke skal bekymre sig om dét?

Sue:
Bare se det som at du ikke er typen der bare skal sidde og lave ingenting med din frihed... det er jo heller ikke det penge skal købe... altså frihed til at dovne den af. brug dog din frihed på noget konstruktivt... iværksættere slapper oftest ikke af - jeg gør i hvert fald ikke. Lige nu kunne jeg have ligget på sofaen fordi begge børn er faldet i søvn, i stedet sidder jeg og deltager på Amino, skriver på  min bog, laver et storyboard til en video og chatter med en forretningspartner... sådan skal det bare være ;)

Og så til den del hvor vi kan blive enige - Knokle knokle! :)

vh. Daniel Poulsen

DPCreations | 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:13

Det du oplever, det er det, som mange oplever, og derfor de foretrækker at være ansatte i et firma... Det kræver, at man kan holde sig selv igang, hvis man er selvstændig, og hvis man ik kan det, så ender det som sommerferien i folkeskolen, hvor det er pisse fedt de første par uger, men ferien bliver lidt trist til sidst, når alle er ude og rejse, og man bare daller den af foran tv, computer eller andet...

Og det her er endnu et godt bevis på, hvorfor alle ik kan/vil blive selvstændige. Faste arbejdstider, fast løn og faste opgaver er bare noget, som tiltaler store dele af befolkningen...

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 21:15

Cookie - John Hannover:
men jeg vil nu nok fastholde, at VIST er penge ikke lig lykke men helt overordnet er det nok at drive en falsk idyl frem -  hvis ikke man erkender, at der er ikke en fornøjelse at være arbejdsløs og afhængig af dagpenge eller kontanthjælp - eller iværksætter der tabe penge konstant.

Der er da intet falsk idyl over at have andre fokusområder i sit liv (eks. sine børn, sit hjem, sine hobbyer eller andet) end pengene i sig selv. Man kan da sagtens være lykkelig uden at være rig - jeg kan simpelthen ikke forstå din sort/hvide tilgang til det at være i arbejde kontra arbejdsløs... som om alle arbejdsløse er afhængige af dagpenge eller kontanthjælp eller er syge. Der er mange der har det ok med at være på kontanthjælp. Der er også mange der ikke har det sådan, og ja, de er selvfølgelig ikke lykkelige, men nu handler det altså om for mig at leve 100% i det man er i, og ikke drømme sig videre til næste stadie før man rent praktisk er der. Huske at nyde nuet - og det er fuldstændig ligegyldigt hvor man så er økonomisk hvis an selv får det til at fungere. Jeg har aldrig haft nogen problemer med det... jeg har som kontanthjælpsmodtager også betalt skat af min kontanthjælp. Der er brutto og netto... og jeg har bestemt ikke været ulykkelig. Jeg har så til gengæld prøvet at være så fattig at jeg måtte samle flasker... men det blev jeg heller ikke ulykkelig af!!!!!

Ja, det er ikke let at være iværksætter, men det vælger vi jo selv. Havde jeg lyst til et 9-16 job, så kæmpede jeg nok ikke for at lykkes som iværksætter.

Frihed og fritid er bestemt ikke det samme, og som trådstarter selv siger, så har han aldrig været så doven som de uger han ikke havde noget at gå op i. Ergo, så er fritid for trådstarter ingen frihed, men noget som der skal bruges til projekter og fyldestgørende emner.

Mvh Sue

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)