Siger du at jeg bryder loven, hvis jeg lader en med smerter prøve plastrene, og de virker efter hensigten, hvorefter vedkommende køber nogle plastre???
Dersom du lar en person prøve plastrene uten å skape en forventning av effekt, og personen likevel opplever effekt og velger å kjøpe plasteret, da har du ikke brutt loven.
Noe helt annet er det hvis du forteller denne personen at dette er smerteplaster, viser ham videoer fra LifeWave hvor personer forteller om at de har blitt fri fra smerter ved å bruke plasteret, og forteller din egen opplevelse av smertelindring. Da har du kraftig antydet at plastrene har en smertelindrende effekt som det er stor fare for at kunden vil oppleve som reell når den ikke trenger å være det.
Mange LifeWave-distributører bryter loven ved i klartekst å hevde at det å bruke plastrene gir en smertelindrende effekt, f.eks. Ejvind Jacobsen som beskriver dette på sin nettside: "reducerer og fjerner smerte indenfor et ganske kort øjeblik". Det hjelper ikke at han skriver at det hjelper kroppen til å sette i gang denne prosessen, når det hevdes at A fører til B som igjen fører til C,D og E, er det like ulovlig som å hevde at A direkte fører til C,D og E.
Men, det er ikke nødvendig å påstå det i klartekst for at det skal være ulovlig. I de nye EU-regulativer er det formulert som "claim or imply", det vil si påstå eller gi inntrykk av. Derfor er det ulovlig i EU å bruke de offisielle videoene fra LifeWave. Det er umulig å se videoen om IceWave uten å skjønne at budskapet er at plastrene har en rask smertelindrende effekt. Det var pga. slik markedsføring at Kyäni ble sparket ut av det norske Direktesalgsforbundet for tre uker siden etter at jeg hadde dokumentert i detalj for dem hvordan de bryter loven med sine udokumenterte helsepåstander: http://www.direktesalgsforbundet.no/direktesalgsforbundet/nyhetsarkiv/item/89-ky%C3%A4ni-ble-ikke-tatt-opp-som-medlem-i-direktesalgsforbundet