Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hold.. nu.. kæft... Jeg bliver så træt (omvendt købsmoms på vej)

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er tilsyneladende gamle nyheder, men jeg er først blevet opmærksom på det i dag: Omvendt betalingspligt af moms ved køb af mobiltelefoner, tablets, computere og spilkonsoller, er på vej. Der står en del om det rundt omkring, men læs evt. mere på "vores egen" Henrik Koudahl's blog

Men kort fortalt betyder det at sælger af telefoner / tablets /computere, ikke skal pålægge moms på disse varer, det bliver fremover købers opgave at afregne dette med Skat, i stedet for med den virksomhed de handler med, som det er i dag.

Og det kommer også til at få betydning for dig

Jeg bliver selvfølgelig først og fremmest træt fordi det er noget der kommer til at vedrøre vores virksomhed. Men da stort set alle virksomheder i dag køber både mobiltelefoner og computere, vil det i praksis betyde at det er noget der kommer til at ramme alle. Og jo flere medarbejdere og dermed indkøb af disse varer du har, desto mere bliver du "ramt".

Der vil skulle bruges sindssygt mange timers administration rundt omkring, for at få det implementeret, og administreret. Meget groft sagt skal alle virksomheder tilsyneladende "straffes" for at der er enkelte (som i øvrigt burde være ret lette at udpege) som ikke kører rent spil.

Der er masser af andre muligheder for at komme momssvindlen til livs. Den helt oplagte og åbenlyse er at lade være med at give nystartede (eller visse brancher) 6 - 12 mdr. "momskredit". Lav månedsafregning, så det kan tages i opløbet, og øg evt. kontrollen. Og der er mange andre småændringer, der alt andet lige virker mere oplagte, end dette. Momssvindlerne udgør heldigvis kun en meget lille gruppe virksomheder, så denne ændring virker ret voldsom.

Derudover kan jeg, der ellers på ingen måde spekulerer i svindel, se at det åbner op for minimum 3 andre helt oplagte typer svindel. Jeg vil ikke medvirke til en "guide til simpel momssvindel" så jeg vil ikke uddybe det her, men da der er mange mennesker der desværre er meget kreative på dette område, er jeg helt sikker på at der vil findes flere måder at udnytte dette på. Og det åbner i hvert fald op for at almindelige privatpersoner får mulighed for at momssvindle sig til 20% rabat når de skal købe ny telefon / tablet / computer. Det bliver svært at opdage. Det kommer med garanti til at koste statskassen et stort beløb hvert år. Og så tror jeg vi er nogenlunde lige vidt, bortset fra at man har besværet erhvervslivet med endnu mere unødvendig administration.

Jeg har ualmindeligt svært ved at gennemskue konsekvenserne af dette lovforslag, og bruger ikke forfærdeligt mange ressourcer på det, før det er en realitet. Men da jeg har svært ved at tro at det ikke bliver vedtaget, kommer vi desværre nok til at skulle forholde os til det.

Flere spørgsmål presser sig på. Blandt andet:

Hvis en af vores erhvervskunder køber en telefon, og 5 forskellige slags tilbehør, skal det så laves på to særskilte fakturaer, eller bliver det købers egen hovedpine at finde ud af hvilke varelinjer de har betalt købsmoms til os, og hvilke varelinjer de selv skal sørge for at betale købsmoms til skat? Og hvor stor er sandsynligheden for at der kommer til at ske mange fejl som vil medføre at der aldrig bliver betalt moms. Ikke af ond vilje, men ved helt almindelige fejl.

Skal alle virksomheder nu til at have to varekøbskonti, for at administrere dette korrekt?

Og hvis der også skal laves en listeangivelse som ved EU salg, kan vi da godt gå hen og få noget af en opgave.

For slet ikke at tale om de personer der handler gennem virksomheden, men ikke har en konto hos os.

Og sådan kunne jeg blive ved. Jeg bliver sgu så træt... Jeg kan så glæde mig over at vi er dækket godt ind med både bogholder og revisor der kan tjene kassen på at besvare vores spørgsmål :o) Så om ikke andet, bliver dette da godt for bl.a. revisorer, bogholdere og dem der laver økonomisystemer, men det virker sgu helt håbløst.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg sidder og skriver på en update omkring omvendt betalingspligt. Men en god nyhed siden jeg skrev min blogindlæg er at det ikke kommer til at gælde erhvervsdrivende som overvejende sælger til private. Det måles ganske enkelt på omsætning. Mere end 50% erhvervssalg af eksempelvis mobiltelefoner - Ja så bliver man omfattet.

Fra København
Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sgu en jungle ... Det var en glædens dag, da jeg ikke skulle kigge på det selv mere :-)

Anders Rosenlund
Nuuk Learning week
www.nlw.gl

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg sidder og skriver på en update omkring omvendt betalingspligt. Men en god nyhed siden jeg skrev min blogindlæg er at det ikke kommer til at gælde erhvervsdrivende som overvejende sælger til private. Det måles ganske enkelt på omsætning. Mere end 50% erhvervssalg af eksempelvis mobiltelefoner - Ja så bliver man omfattet.

Umiddelbart en god nyhed. Det åbner selvfølgelig også for en masse spørgsmål. Blandt andet om det måles på måneds- kvartals eller årsbasis. Vi kommer til at ligge i en gråzone, der kan rykke fordelingen fra måned til måned.

Og bliver det ikke mere besværligt for køber, da de så skal sætte sig ind i om den virksomhed de handler hos sælger telefonen / computeren med eller uden moms. Det kan også godt gå hen og blive en udfordring.. :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 6. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Fra  JS Consult Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er godt nok en af de mest tåbelige ændringer der er lavet i nyere tid :-(

Det kommer også til at koste både os kunder og ekstraarbejde til kunderne. 

Jeg håber at de indser at det er er fadæse. 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

jensskov:
Jeg håber at de indser at det er er fadæse. 

Det er jeg desværre ret bange for at de ikke gør. Vedtagelsen er vist lige oppe over.

Jeg er ret sikker på at det kommer til at koste flere momspenge end de får kradset ind i dag, både på bevidst snyd og på fejl. Men det kan vi ikke gøre så meget ved.

Jeg talte i sidste uge med et par tyskere, da Tyskland har indført noget tilsvarende. Og resultatet skulle dog være tilfredsstillende dernede, men konsekvensen har dog også været at det snyd der nu er, bare er flyttet og spredt ud på flere personer. Så de er ikke kommet momssnyd til livs, men har bare fået det spredt ud så det er sværere at opdage / opklare. Og det er naturligvis det samme der kommer til at ske i Danmark.

De eneste der kommer til at have glæde af dette, er dem der udvikler økonomiprogrammer og tilføjelser til økonomiprogrammer. Men de kommer til gengæld også til at få særdeles kronede dage.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

igang:
Vedtagelsen er vist lige oppe over.

Som jeg læser denne nyhed fra pwc.dk i januar så ER loven vedtaget. Og ja det må være sur røv for dem der sælger - og især hvis man ligger og vipper frem og tilbage omkring de 50%.

Som enkeltmandsfirma på købersiden vil det nemmeste vel være at sørge for at vælge leverandører der primært handler til private. Ofte vil det være nemt (elgiganten pcpro.dk osv) men andre gange bliver det lidt i blinde eller man skal til at forespørge firmaet om de ligger over eller under de 50% Super Angry Jeez ....

Tilmeldt 6. Apr 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Loven "LOV nr 1637 af 26/12/2013" LV47 blev 3. behandlet og vedtaget den 20-12-2013. Kan læses på retsinformation.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt loven er blevet vedtaget. Uagtet at der ikke er kommet noget nyt til siden vedtagelsen har specielt Venstre opfodret til at man ser på loven nok engang. Det kommer så efter at nogle firmaer allerede har brugt millionbeløb på at rette deres systemer til..... 

Tilmeldt 6. Jun 12
Indlæg ialt: 2
Fra  JS Consult Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er ret surt på sælgersiden, men der gør også at en del kunder bliver tvunget over i consumerprodukter.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)